Vår städa hojen. lite frågor har jag

Sotrox

Autodidakt
Gick med
22 Jan 2006
Hoj
bandit 600
Hej har en suzuki bandit 600 97a
Tänkte vår städa den lite me ny olja
eventuelt bestycka om den.
byta skivor å klossar fram.

till frågorna jag har ingen bok till hojen.

1 hur mycket olja rymmer den? (tänker intre fråga om sort för alla tycker olika ;D)

2. va ska jag bestycka om den med? har sätt på ett slipon och borde kunna få den att gå lite renare och lite vassare? vad sitter orginal och vad ska jag éventuelt byta upp mig till?

3. Hur ser man att skivorna behöver bytas? 1 måste bytas pgr av stöld försök dem försökte slå loss skivlåset genom å rulla hojen fram å tebaxs :( små barn skulle jag tro.

Tacksam för hjälp Mvh Thomas thn.

Hej har en suzuki bandit 600 97a
Tänkte vår städa den lite me ny olja
eventuelt bestycka om den.
byta skivor å klossar fram.

till frågorna jag har ingen bok till hojen.

1 hur mycket olja rymmer den? (tänker intre fråga om sort för alla tycker olika ;D)

2. va ska jag bestycka om den med? har sätt på ett slipon och borde kunna få den att gå lite renare och lite vassare? vad sitter orginal och vad ska jag éventuelt byta upp mig till?

3. Hur ser man att skivorna behöver bytas? 1 måste bytas pgr av stöld försök dem försökte slå loss skivlåset genom å rulla hojen fram å tebaxs :( små barn skulle jag tro.

Tacksam för hjälp Mvh Thomas thn.

1) det kan stå inpräntat vid påfyllningslocket, annars fyll på och luta upp hojen o kolla fönstret, brukar vara c:a 3 L, är du riktigt lat så ringer du bike verkstad o frågar: ):):)
2)Varför stycka om när du inte har sportfilter och helsystem?? Fråga bike igen: ):)
3) man byter båda.

olje-volymen står vid påfyllningslocket på kopplingskåpan..
Det är väl om man inte byter filter har jag för mig. Och jag rekommenderar att du byter, om du inte har kört lite sen du gjorde det senast.
Strunta i hur mycket man ska hälla i, kolla i nivåfönstret istället :tummenupp
Enda anledningen till att veta mängden är hur mycket man ska köpa hem :)

3) man byter båda.
Varför måste man byta båda skivorna om bara den ena är trasig? :va Skulle gärna få en förklaring på det!

Last edited:
Varför måste man byta båda skivorna om bara den ena är trasig? :va Skulle gärna få en förklaring på det!

Man MÅSTE givetvis inte byta båda men jag skulle gjort det, är nog en ekonomifråga, hur vet man att inte den andra är skev o skapar vibrationer, visst skivlåset sitter bara på ena skivan men den andra kan ju vara skev sen innan, om bara EN packbox går på din gaffel, byter du bara ena boxen då??

jag har org skivor och funderar på att köpa pirat skivor. 700 billigare. dem ser inte lika dana ut som org därav skulle jag byta båda i så fall + att det känns som det kan vara lika bra att ha båda bytta. men nått måste är det väll inte?

såg inte bandit tråden :D är tydligen inte så bra på att söka på det här forumet :D tycker iof att jag fått en hel del svar snabbt.

peter r1 en som jobbar mycket med hojar tyckte att ja skulle bestycka om den. Han trodde att den skulle gå lite jämnare och bli lite rappare. men jag har ingen aning om vad jag ska ha och vad som sitter man vill ha lite kött på bena innan man frågar känns det som.

mvh thomas

jag har org skivor och funderar på att köpa pirat skivor. 700 billigare. dem ser inte lika dana ut som org därav skulle jag byta båda i så fall + att det känns som det kan vara lika bra att ha båda bytta. men nått måste är det väll inte?

såg inte bandit tråden :D är tydligen inte så bra på att söka på det här forumet :D tycker iof att jag fått en hel del svar snabbt.

peter r1 en som jobbar mycket med hojar tyckte att ja skulle bestycka om den. Han trodde att den skulle gå lite jämnare och bli lite rappare. men jag har ingen aning om vad jag ska ha och vad som sitter man vill ha lite kött på bena innan man frågar känns det som.

mvh thomas

ok, går den dåligt då? Jag antar att det är en hojmek du menar o då vet han nog vad han pratar om:)

Man MÅSTE givetvis inte byta båda men jag skulle gjort det, är nog en ekonomifråga, hur vet man att inte den andra är skev o skapar vibrationer, visst skivlåset sitter bara på ena skivan men den andra kan ju vara skev sen innan, om bara EN packbox går på din gaffel, byter du bara ena boxen då??
Man låter någon som har utrustning för det mäta upp skivan, det tog mig 10 min att kolla mina skivor. Han tog inget för det heller. Känns dumt att byta saker som är helá, i synnerhet när dom kostar 2-3kkr.

Det är i mina ögon helt onödigt att byta båda skivorna om bara den ena är kass. Om båda är runda och tillräckligt tjocka så spelar det ingen roll om den ena t.ex. är lite tunnare eller "spårigare".

Alla hojar vinner på att optimeras med rätt bestyckade fuggar/mappad insprutning. MEN, det är inget man läser sig till, att med slip onet xx så stoppar man i yy-bestyckningen. Upp i bänk med hojen hos någon som kan å bestycka om den ordentligt! Det kommer du att vinna på!

Det är i mina ögon helt onödigt att byta båda skivorna om bara den ena är kass. Om båda är runda och tillräckligt tjocka så spelar det ingen roll om den ena t.ex. är lite tunnare eller "spårigare".
Precis, den lär ju inte dra snett lixom :hihi

Last edited:
Man låter någon som har utrustning för det mäta upp skivan, det tog mig 10 min att kolla mina skivor. Han tog inget för det heller. Känns dumt att byta saker som är helá, i synnerhet när dom kostar 2-3kkr.
Det är sura pengar kan tyckas men köper du bara en skiva så ska man nog se till att det är en originalskiva man trycker på, att köra med en original och en pirat låter inte optimalt i mina ögon.

Byta båda skivorna for at ena har varit utsatt for støldskador?, om den skivan som inte ar skev ar i ordning ska den inte bytas....det ar liiiite skildnad på packboxar och bromskivor....lika bra at byta hela hojen då den kan vara sliten..

jag gjorde det billigaste utav allt jag rikta upp skivan bytte olja nu spara jag massa pengar ja kan lägga på en skinn jacka istället. :D

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back