Vår/Sommar-projekt. (Kina)Quad med värre motor.

Kaizoon

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Sala
Hoj
Ingen...
Hallå där allihopa.
Tänkte jag skulle handla mig en kina quad, alltså dom här billiga varianterna
med 110-200cc 4-takt motor.
För att sedan lyfta på något större, efter en snabbtitt på blocket
där jag såg att crossmotorer i storleken 250-500cc kostar en del, så fick
jag syn på R6 motorer för under 6000kr.
Och då fick jag tanken, visserligen så är det kanske lite väl mycket motor.
Men platsmässigt bör det ju kanske gå, sedan att förstärka alternativt byta ut delar av drivlina/bakparti mot något kraftigare.
Och självklart förstärka ramen så mycket det går.

Så några frågor jag har är.
Någon som gjort något liknande ?
Ungefärlig vikt på en "standard" motor från exempelvis, R6/CBR/GSX osv osv.
Är detta en helt idiotisk idé ?

Bilder/förslag osv osv mottages varmt.
 
finns ju nån som tryckt i en sådandär motor o jag tro de gå bra o trycka in..
står nog ut lite på sidan men de gö ju inget..
men varför inte en offroad motor från typ en xr600 el likn..
då går de säkert o bes om man vill oså..(om den nu ska va de)
+ att man slipper kröka nånting pga kraften..
 
En vild gissning av bredden på en 4 cylindrig motor, 45-50cm ?
3 cylindriga alternativ ?
Xr600 har v-twin stukade motorer (cyklar på tunna isen nu?)?
Besiktning är inte aktuellt...




ozeo skrev:
finns ju nån som tryckt i en sådandär motor o jag tro de gå bra o trycka in..
står nog ut lite på sidan men de gö ju inget..
men varför inte en offroad motor från typ en xr600 el likn..
då går de säkert o bes om man vill oså..(om den nu ska va de)
+ att man slipper kröka nånting pga kraften..
 
Kaizoon skrev:
En vild gissning av bredden på en 4 cylindrig motor, 45-50cm ?
3 cylindriga alternativ ?
Xr600 har v-twin stukade motorer (cyklar på tunna isen nu?)?
Besiktning är inte aktuellt...

XR600 är 1 cylindrig,dessutom går dom på framhjulet om du kollar på ozeo´s avatar :hihi

Mer 50-60 cm skulle jag gissa på.

Har för att jag sett en quad med R1 motor i någon film här på forumet,går det att peta ner en GSXR1100 motor i en gocart så.....
 
1 cylindrig 4taktare har du helt rätt i ja ;)

R1 motor i en quad har jag också sett i en film, dessutom överladdad...
 
Last edited:
Hur är igentligen service intervallerna på XR motorerna ?
Är dom lika tråkiga som 4-takts crossmotorerna ?
För dom är inge roliga alls...
 
Kaizoon skrev:
Hur är igentligen service intervallerna på XR motorerna ?
Är dom lika tråkiga som 4-takts crossmotorerna ?
För dom är inge roliga alls...
Nä, xr600 motorn är som en volvo 240 i service ungefär.
 
Elgasen skrev:
Nä, xr600 motorn är som en volvo 240 i service ungefär.

Hahaha, så det räcker med att byta olja så går den i all oändlighet :D
Låter ju som ett vettigt alternativ framför 4 cylindrigt.

Vikt på Xr600-650 motorn i jämförelse med en Rad4a ?
 
Kaizoon skrev:
Hahaha, så det räcker med att byta olja så går den i all oändlighet :D
Låter ju som ett vettigt alternativ framför 4 cylindrigt.

Vikt på Xr600-650 motorn i jämförelse med en Rad4a ?

XR650-motorn väger 40kg medans R6-motorn väger 65kg.
 
Nu vet ja inte vad kina-quadarna håller för kvalitet. Men på kina-crossen jag köpte så var kvaliten inge vidare. Fälgar och ram pajjade ganska direkt (nej, jag är inte överviktig). Ska du på med MASSA effekt kommer du säkert va tvungen att förstärka ramen så mycket att allting byts ut, så varför inte bygga en helt från scratch? (bra mycket coolare också!!)

Kul projekt iallafall, hoppas det blir något av det.. :tummenupp
 
scud skrev:
Nu vet ja inte vad kina-quadarna håller för kvalitet. Men på kina-crossen jag köpte så var kvaliten inge vidare. Fälgar och ram pajjade ganska direkt (nej, jag är inte överviktig). Ska du på med MASSA effekt kommer du säkert va tvungen att förstärka ramen så mycket att allting byts ut, så varför inte bygga en helt från scratch? (bra mycket coolare också!!)

Kul projekt iallafall, hoppas det blir något av det.. :tummenupp


Jag har själv inte direkt full koll på hur kvalitén ligger till.
Det visar sig helt enkelt, jag har redan räknat med att få förstärka både det ena och det andra.
Anledningen till att jag inte bygger från grund beror på en hel del.
Konstruktionen på ramen, inge axlar, stötdämpare, drivlina, plast osv osv.
Allt är ju med från början på en kina quad, bara det att den behöver en förbättring ;)

Sen ska man ju komma över en komplett motor med grenrör, och slutburk, komplett med all el till vettig peng.

Det visar sig när det är dags, måste sälja vinter bilen innan jag planerar för mycket ;)
 
Kaizoon skrev:
Hahaha, så det räcker med att byta olja så går den i all oändlighet :D
Låter ju som ett vettigt alternativ framför 4 cylindrigt.

Vikt på Xr600-650 motorn i jämförelse med en Rad4a ?

jag byter olja o filter var 200 mil o kollar ventilerna samtidigt..
har dock ej behövt ställa dom :banana
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top