Våld mot bil

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
Jag hade gjort samma sak, folk skiter fullständigt i personal vid vägunderhåll.
 
Först måste du fråga dig själv om du brukar köra 80 km/h där det är begränsat till 30 km/h!?

För annars hade han inte smällt till din bil.
 
Jag har lite svårt att förlika mig med att rättsväsendet, som så många gånger, belönar skitbeteende.

Menar du stöttningen av A Thörn och hans böter, Smagatusk?
 
Först måste du fråga dig själv om du brukar köra 80 km/h där det är begränsat till 30 km/h!?

För annars hade han inte smällt till din bil.

Hade jag fått en asfaltraka (inte en vägsträcka utan arbetsredskapet) i vindrutan oavsett anledning hade en smäll utdelats. Tveklöst.

- - - Updated - - -

Menar du stöttningen av A Thörn och hans böter, Smagatusk?

Ja, precis.
 
Han försökte ju ge föraren som riskerade honom och hans kollegors liv en käftsmäll .Men tyvärr var där en ruta ivägen
 
Han försökte ju ge föraren som riskerade honom och hans kollegors liv en käftsmäll .Men tyvärr var där en ruta ivägen

Jag skulle vilja säga att vägarbetaren riskerade sina kollegors liv. Att dra en raka i rutan skulle nog kunna skrämma vilken förare som helst till att släppa ratten och skydda ansiktet. Till och med kanske trycka på gasen i panik istället för bromsen. Timmy är minst lika oaktsam som föraren.
 
Jag skulle vilja säga att vägarbetaren riskerade sina kollegors liv. Att dra en raka i rutan skulle nog kunna skrämma vilken förare som helst till att släppa ratten och skydda ansiktet. Till och med kanske trycka på gasen i panik istället för bromsen. Timmy är minst lika oaktsam som föraren.
Tror nog att det slog över .Så många bilister som skitit i att sakta ner så till slut blev det för mycket .Hadde varit bättre och ta bil nr på de som kör vårdslöst och polisanmält dem
 
Farsan har en firma och jobbar som underentreprenör på vägbyggen, de brukar helt sonika ringa in ordningsmakt lite beroende på vad de ser. Polisen är oftast behjälplig med att stå och plocka folk som kör för fort förbi, men att ringa i efterskott är ofta helt verkningslöst.
Men nog förstår jag att sinnet rinner till slut på de som står på vägbyggen. Folk kör som totala fanstyg förbi vägarbeten, ibland svänger folk även in innanför avsprärrningarna och bombar på inne på arbetsplatsen.
 
Så jävla respektlöst att slå hastighets rekord förbi vägarbeten. .. Skulle säkert oxå gjort så när många bara brakar förbi i hög fart, även om de är klart fel att skicka asfalt skratta på bilen.. Annars kan man kontakta skyddsombudet å få dit farthinder istället...
 
Hade jag fått en asfaltraka (inte en vägsträcka utan arbetsredskapet) i vindrutan oavsett anledning hade en smäll utdelats. Tveklöst.

Okej så;
fel nummer 1, någon kör 80 km/h där det är 30 km/h
fel nummer 2, någon slår en raka i framrutan på vederbörande bil
fel nummer 3, du vill slå tillbaka
Något säger mig att det inte slutar vid fel #3 utan fortsätter....


Jag kanske är knäpp, men vore det inte bättre/bäst om man bara gav fan i att göra första felet och därmed eliminera efterföljande fel? eller är det bättre med att tre fel sker? eller fem? tolv?...



Hur kommer det sig att materiell skada är så viktigt för dig men att du samtidigt inte har några anmärkningar på att någon kör 80 där det är 30?

"Det var han som började" *dagis* :7peta
 
Det är ju jävligt lätt att säga att man skall hålla 30km/h vid vägarbete. Jag har själv jobbat vid vägarbete och redan vid 40-50km/h är det otrevligt när man är nära vägen. Samma sak med bilar man inte ser som faktiskt passerar en sakta och typ i jämnhöjd drar på som fan när dom tycker att kusten är klar (vilket den är) men man ser inte bilen och det var också väldigt jobbigt. Sen smyger det sig på en jävligt farlig tillvänjning med tid men det är en annan sak.

Med det sagt, jag tror att hastighetsgränsena hade respekterats bättre om dom inte hade den fula ovanan att skylta ner 2km väg men bara jobba på 150m, om dom är där öht. Jag passerar många nerskyltade vägsträckor för fort man tar det extermt lungt om det är gubbar, arbetfordon mm.

Tycker fö att han gjorde helt rätt som skickade rakan i vindrutan. Har dock svårt att se hur han hann med att först konststera att det gick fort, sen teckan till föraren att sänka farten och slutligen skicka en raka när dom inte sänkte farten. Det är skills....
 
Last edited:
Okej så;
fel nummer 1, någon kör 80 km/h där det är 30 km/h
fel nummer 2, någon slår en raka i framrutan på vederbörande bil
fel nummer 3, du vill slå tillbaka
Något säger mig att det inte slutar vid fel #3 utan fortsätter....


Jag kanske är knäpp, men vore det inte bättre/bäst om man bara gav fan i att göra första felet och därmed eliminera efterföljande fel? eller är det bättre med att tre fel sker? eller fem? tolv?...



Hur kommer det sig att materiell skada är så viktigt för dig men att du samtidigt inte har några anmärkningar på att någon kör 80 där det är 30?

"Det var han som började" *dagis* :7peta

Bara för att jag inte delger dig mina synpunkter på att någon håller 70 knyck på en 30-sträcka innebär inte det per automatik att jag inte har några.

Jag tycker förhållandet "70 km/h - kratta i rutan" är likvärdigt förhållandet "kratta i rutan - knogmacka". Jag tror Timmy (om någon) skulle förstå min reaktion.

Tycker du att det är rätt att besvara en potentiell fara med en verklig fara?
 
Last edited:
Osäkert om farthinder nödvändigtvis främjar säkerheten.
Har förstahands erfarenhet (som passagerare) av att någon som kör för hårt kan tappa kontrollen riktigt spektakulärt av att köra på ett sådant. :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top