Vågsurf - Inte bara på havet

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Eftersom vågsurf är min största passion letar man alltid nya platser/länder/miljöer att surfa på. Tänkte dela med mig av den artificiella delen av vågsurf där det inte längre handlar om att utnyttja havets resurser.

Först ut är inomhus-poolen i Orlando, Usa och är tydligen endel av Disney World:
[youtube-id]PbdcPjO7iXA[/youtube-id]

Nästa är Surf Dome i Japan som också är inomhus-pool, men verkar vara stängd.
[youtube-id]7L0KEauY7ug[/youtube-id]

Nedan följer senaste uppfinningen och en teaser om bygget har cirkulerat en tid. Detta är en damm som byggts på en åker i Spanien och har någon slags vågmaskin. Allt är ännu inte avslöjat men tydligen är affärsidén att sälja konceptet/maskinen så att vemsomhelst kan ha en "wave-garden". (Ps, kolla kidsen 1,50 in i klippet :hihi Så sköna!)
[youtube-id]p9PccGFY6JI[/youtube-id]

Sen finns det flertalet "stående" vågor i Sverige, bla i Sundsvall, där vatten pumpas mot en "botten" som är fomad som en våg (eller lite bula).
[youtube-id]wMoS7eWHeXk&feature=related[/youtube-id]

EDIT: Glömde ju slutklämmen på de artificiella vågora :hihi Here it is:
[youtube-id]t6-vb20srZI[/youtube-id]

Tack för ordet, hoppas ni tyckte något utav det var lite cool iallafall :tummenupp

Last edited:
morecore skrev:
...Nästa är Surf Dome i Japan som också är inomhus-pool, men verkar vara stängd...

Tufft med vågsurf.

Dock, rent spontant tror jag att japanerna är lite halvtrötta på vågor just nu.

Nästa är Surf Dome i Japan som också är inomhus-pool, men verkar vara stängd.

De har ju andra vågor att surfa på just nu... :näsblod Kul grej i alla fall - bättre än badhuset med "babysimbassängen" här hemma...

lite mindre utrymme i inomhusvågen men en våg som räcker länge.
jag skulle vilja veta hur dom gör vågorna,, spec den där åkerpoolhistorien :)

Det jag funderade mest på var hur de gjorde i sundsvall, skruvade de fast bulan i botten av bassängen? :va

Det jag funderade mest på var hur de gjorde i sundsvall, skruvade de fast bulan i botten av bassängen? :va

Verkade så, förhoppningsvis så var skruven kortare än tjockleken på bottnen :hihi

Angående Wave-garden (åker-varianten) så tror jag att det är nån slags roterande grej under vattnet som bildar en våg. Sen men går nog inte runt-runt, utan bara nått varv med stor startkraft. Vad jag förstått så har/ska de bygga en som lovar axelhöga vågor, ca 1,5m.

Själv har jag dragit på mig en brakförkylning eftersom jag var ute och surfade i onsdags och torsdags. Det var is första biten när vi gick i .... :näsblod

Verkade så, förhoppningsvis så var skruven kortare än tjockleken på bottnen :hihi

Angående Wave-garden (åker-varianten) så tror jag att det är nån slags roterande grej under vattnet som bildar en våg. Sen men går nog inte runt-runt, utan bara nått varv med stor startkraft. Vad jag förstått så har/ska de bygga en som lovar axelhöga vågor, ca 1,5m.

Själv har jag dragit på mig en brakförkylning eftersom jag var ute och surfade i onsdags och torsdags. Det var is första biten när vi gick i .... :näsblod

men vad för motor startar nåt sånt! fatta motståndet.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd