Vågar man trafikförsäkra en 60.000kr hoj?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Vänta nu, en SuperDuke för 60000:-?

n
om det nu är så att du kör omkring avställt och oförsäkrat och är med eller osakar en olycka så går tff in och betalar för det som du har förstört och du själv måste betala ett basbelopp (4030 pengar) och sedan dygnsdebiteringen, som i detta fallet bara blir ett dygn för man är ju inte så satans dum så att man säger att man kört med hojen en månad.


rätta mig gärna om något är fel. detta är vad jag fått berättat för mig


Intressant. Men säg att man blir påkörd, då är det ändå kört med att få ersättning för du har ju ingen trafikförsäkring?
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Min R1:a försvann ur ett garage som det inte stulits från på 10 år... Har blivit av med två hojar på fem år här på Kungsholmen. Det senaste var i våras och det är bra. Taxigarage (rörelse dygnet runt) och inget löst folk där. Står Porschar och andra hojar där också. Skulle aldrig chansa utan stöld själv.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Vänta nu, en SuperDuke för 60000:-?




Intressant. Men säg att man blir påkörd, då är det ändå kört med att få ersättning för du har ju ingen trafikförsäkring?

om du blir påkörd så går det på motpartens försäkring. eller? :va
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...

...och sedan dygnsdebiteringen, som i detta fallet bara blir ett dygn för man är ju inte så satans dum så att man säger att man kört med hojen en månad.

Om den är avställd borde väl miltalet från senaste besiktningstillfället vara det samma. Kör du olagligt så lär det ju synas på mätarställningen att du inte bara kört en dag avställt.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Om den är avställd borde väl miltalet från senaste besiktningstillfället vara det samma. Kör du olagligt så lär det ju synas på mätarställningen att du inte bara kört en dag avställt.

Lär ju inte bli något problem då man får köra på bana också.. Och jag är väldigt säker på att man inte kollar körda mil mellan besiktningstillfällen och om fordonet varit i trafik, försäkrat osv..
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Om den är avställd borde väl miltalet från senaste besiktningstillfället vara det samma. Kör du olagligt så lär det ju synas på mätarställningen att du inte bara kört en dag avställt.


Man kan hävda att man kört en satans massa på bana i "oförsäkrat" gruppen, :D

Lär ju inte bli något problem då man får köra på bana också.. Och jag är väldigt säker på att man inte kollar körda mil mellan besiktningstillfällen och om fordonet varit i trafik, försäkrat osv..

fan du hann före....
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Tja, om det verkligen förhåller sig så att det är något ruttet i försäkringbranschen med gigantiska vinster så torde nästa projekt bli ett kollektivt ägt försäkringsbolag, utan vinsintresse. Där har ni ett roligt projekt att bita i :) Någon med för mycket fritid som kan räkna på det?

Jag är tyvärr för dåligt insatt i ekonomi för att kunna ha en åsikt huruvida försäkringsbolagen blåser oss eller ej, men något är ju konstigt, när det ska behöva vara så otroligt dyrt i förhållande till andra länder.

/perris
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Tja, om det verkligen förhåller sig så att det är något ruttet i försäkringbranschen med gigantiska vinster så torde nästa projekt bli ett kollektivt ägt försäkringsbolag, utan vinsintresse. Där har ni ett roligt projekt att bita i :) Någon med för mycket fritid som kan räkna på det?

Jag är tyvärr för dåligt insatt i ekonomi för att kunna ha en åsikt huruvida försäkringsbolagen blåser oss eller ej, men något är ju konstigt, när det ska behöva vara så otroligt dyrt i förhållande till andra länder.

/perris

Du är nästan 100 år efter:7peta Folksam är kollektivt ägt.http://sv.wikipedia.org/wiki/Folksam

En sak som spontant slår mig angående premierna i jämförelse med andra länder, är att skatten på arbete och därmed tjänster är betydligt högre i Sverige än i många andra länder och därigenom blir det också dyrare att reparera skadade hojar + att delar kanske är dyrare pga högre moms, alla kostnader påverkar ju premien. (Jag spånar och inser att det kanske inte är hela förklaringen)
 
Last edited:

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
If skulle ha 62.000kr/år för halvförsäkring.


Har fått föjande priser:

salusansvar 12000kr
folksam 12000kr (trafik 6257)
bilsport och mc 12000kr
vesta 17000kr
sveland 22000kr
trygghansa 26000kr
länsförsäkringar 46000kr
if 62000kr

Läs igen,, en kille vi kör med ibland har en ny cbr 1000 och den tiden han har den påställd går försäkringen in och tror han sa att det kostade 100 kr/dygn och när han sen ställer av den efter tex en helg så kostar det 1 kr dygn och hojen e då garage försäkrad, lite sms:ande men det kan det ju va värt om du inte skall nyttja hojen så ofta.. och detta e hos IF.
 

Invalido

Guest
Om den är avställd borde väl miltalet från senaste besiktningstillfället vara det samma. Kör du olagligt så lär det ju synas på mätarställningen att du inte bara kört en dag avställt.
det är väl ingen lag att det ska finnas trippmätare eller att den ska fungerar:va
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Läs igen,, en kille vi kör med ibland har en ny cbr 1000 och den tiden han har den påställd går försäkringen in och tror han sa att det kostade 100 kr/dygn och när han sen ställer av den efter tex en helg så kostar det 1 kr dygn och hojen e då garage försäkrad, lite sms:ande men det kan det ju va värt om du inte skall nyttja hojen så ofta.. och detta e hos IF.

detta låter ju rätt bra i och för sig, men för mig är det tyvärr så att när jag skriver att jag nog kommer att köra rätt lite så är det för mig att jag kanske kör en halvtimme varannan dag. Detta skulle ju passa bättre om man bara körde långturer på helgerna och sånt, för mig är det mer massor av korta turer som gäller.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Folksam är den försäkring som är billigast hittills. Jag ringde till dom och kollade var en garageförsäkring skulle kosta. Tänkte att man kan ju garageförsäkra den och så har man den avställd hela tiden, då har man i alla fall stöldskydd. Garageförsäkring kostar 9000kr/år!!!!!!!!
 

Micke-72

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Zäta Zäta Ärr 1200
Folksam är den försäkring som är billigast hittills. Jag ringde till dom och kollade var en garageförsäkring skulle kosta. Tänkte att man kan ju garageförsäkra den och så har man den avställd hela tiden, då har man i alla fall stöldskydd. Garageförsäkring kostar 9000kr/år!!!!!!!!

:D BUSTED! :tungan

Allvarligt talat. Att vi går med på detta... Kan ingen här starta upp ett FB med mer humana priser. De verkar ju faktiskt tjäna storkovan?? Eller??:va

/M
 

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
"Citat:
Inskickat av johanssonsan
bmwjohan: bor i Kazakhstan och skall köra cross med en KTM SuperDuke?


he he man kan ju inte vara som alla andra "


Kontakta ditt försäkringsbolag där du bor, i Kazakhstan. De kanske är rimliga på försäkringar.
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Läs igen,, en kille vi kör med ibland har en ny cbr 1000 och den tiden han har den påställd går försäkringen in och tror han sa att det kostade 100 kr/dygn och när han sen ställer av den efter tex en helg så kostar det 1 kr dygn och hojen e då garage försäkrad, lite sms:ande men det kan det ju va värt om du inte skall nyttja hojen så ofta.. och detta e hos IF.

Det där låter ju väldigt intressant, men hur fungerar det, skickar han ett sms till försäkringsbolget eller till vägverket, för jag pratade med if nyss och dom hade inget sånt att man kan skicka sms till dem iaf, men försäkringen var av och påställningsbar....... :confused:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Folksam är den försäkring som är billigast hittills. Jag ringde till dom och kollade var en garageförsäkring skulle kosta. Tänkte att man kan ju garageförsäkra den och så har man den avställd hela tiden, då har man i alla fall stöldskydd. Garageförsäkring kostar 9000kr/år!!!!!!!!

Det där är en direkt följd av att folk börjat ställa av och på hojen hela tiden, naturligtvis kommer försäkringen för hojar inom kort att kosta lika mycket avställd som påställd eftersom försäkringsbolaget har exakt samma utgifter i skadeärenden som tidigare men får mindre intäkter eftersom folk bara betalar försäkring för ett par dagar i månaden.

:D BUSTED! :tungan

Allvarligt talat. Att vi går med på detta... Kan ingen här starta upp ett FB med mer humana priser. De verkar ju faktiskt tjäna storkovan?? Eller??:va

/M

Det kanske är andra försäkringar och förvaltningar än just MC-försärkingar, och i synnerhet sporthojsförsäkringar, som de tjänar pengar på?

Det var ju inte så länge (8-9 år) sedan SMR försökte starta ett försäkringsbolag med humana försäkringspremier för effektstarka hojar och ynge förare genom att höja premierna för lågriskgrupperna. Naturligtvis tecknades försäkring bara av unga förare på effektstarka hojar medan alla andra tecknade försäkring hos andra bolag med lägre premier och allt gick åt helvete.
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Du är nästan 100 år efter:7peta Folksam är kollektivt ägt.http://sv.wikipedia.org/wiki/Folksam

En sak som spontant slår mig angående premierna i jämförelse med andra länder, är att skatten på arbete och därmed tjänster är betydligt högre i Sverige än i många andra länder och därigenom blir det också dyrare att reparera skadade hojar + att delar kanske är dyrare pga högre moms, alla kostnader påverkar ju premien. (Jag spånar och inser att det kanske inte är hela förklaringen)
Hehe, nåja, det visste jag inte, dock har väl Folksam ett fett vinstintresse? Men, det är nog en dålig idé från början är jag rädd.

/perris
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top