Vågar man ta strypnignen?

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Xj900 2001
Har precis köpt en gixxer 600 mellan reggad, tyvärr så har jag bara mellan kort så jag får bara köra den med 35 HÄSTAR.....BLÄÄÄÄ

Nu undrar jag om jag vågar ta bort strypningen, säg att jag skulle krocka, kollar bolagen/polisen om hojen är strypt...om de gör så kan jag åka på en fet räkning.

Någon som kan eller har efarenhet inom detta områd.. :confused:
 
Försäkringsbolaget kollade polarens hoj dagen efter så det är inget att rekomendera.
 
Vad jag vet så försäkrar ju alla bolag på fulleffekt så försäkringsbiten borde inte vara något problem.....
Vad jag har hört så är det lungt med snuten bara man har 25Kw på regbeviset.

Själv tänker jag rycka ur mina förgasarstrypningar på min nya Ninja :D :cool:
 
Åk strypt, det är inte så lång tid ändå och inte värt det om det händer något.
 
har du försäkring på fulleffekt så varför inte...

några saker att tänka på...
har du otur o polisen kollar det så kanske du får lite problem..
har din prövo tid gått ut.. isåfall va väntar du på...´
MEN VIKTIGASTE AV ALLT
Kan du köra den dvs du har inte tagit kortet för en vecka sen o nu drar strypningen,, men har du vannan....inne så go 4 it
 
Glömde jag säga att du ska köra me insidan av huvet oxå :7peta
 
Du kan troligen glömma försäkrings pengar om du smäller,
då för, bolagen blir bättre och bättre på att kolla!

Även om du försäkrar på full effekt så är det olovlig körnig!
 
Varför hänger alla upp sig på hur den är försäkrad? Det är på ditt körkort som din begränsning finns, du får inte köra hoj med mer än 25kW oavsett om du betalat för full effekt hos bolaget. Försäkringsbolagen vill spara pengar så lita på att de kommer kolla om dina strypningar sitter på plats, det är ett väldigt enkelt sätt för dem att spara många sköna slantar. Om folk dessutom hade valt att köra vettiga hpjar som mellanklass så hade man inte känt behovet av att rycka strypningen, en sport-600 är ju okörbar som 25kW. Det du har att välja på är att rycka strypningen med påföljd att du kan åka dit för olovlig körning, bli utan ersättning, få skadeståndskrav vid en eventuell olycka och att åka runt med hjärtat i halsgropen. Eller så kan du köra strypt, lära dig att köra hoj som folk ch känna dig lugn vid en eventuell olycka. Troligen rycker du strypningen oavsett vad vi säger, men du kan ju fundera på konsekvenserna.
 
exakt, du kommer kör olovligt.
Vem vet hur det kan påverka vid en olycka. Jag tror det går åt skogen för dig faktiskt.
Hur än försäkringen är så är det ju du som inte får köra en sån här hoj ostrypt, tyvärr.
 
Att köra ostrypt är egentligen samma sak som att köra utan körkort. Däremot är det inte lika stor risk att åka dit eftersom det inte är lika uppenbart att man saknar behörigheten. Men, som sagt, händer det något så kan du ligga riktigt risigt till om det vill sig illa.
 
Nu vet jag inte hur ligger till med alla bolag men jag vet att If har en regel som säger att om du saknar behörigheten/inte har rätt behörighet för motorcykeln så kostar det 1000 Kr extra i självrisk vid eventuell skada.
Så alltså gäller försäkringen :brynad
 
Jag kör en Yamaha r6 -00 strypt. Det fungerar hur bra som helst. Den toppar 220 på mätaren och accelererar snabbare än de flesta bilar 0-100. Duger för mig i ett år till sen får jag köra obegränsad effekt.
Det enda verkligt stora problemet med strypt är om du ska trixxxa lite. Wheelies är ingen höjdare med strypt, men det går, tro mig.

Jag ska köra strypt i 1 år till. Går ganska snabbt faktiskt.

Du gör som du vill, :squid
 
Vapor skrev:
Jag kör en Yamaha r6 -00 strypt. Det fungerar hur bra som helst. Den toppar 220 på mätaren och accelererar snabbare än de flesta bilar 0-100. Duger för mig i ett år till sen får jag köra obegränsad effekt.
Det enda verkligt stora problemet med strypt är om du ska trixxxa lite. Wheelies är ingen höjdare med strypt, men det går, tro mig.

Jag ska köra strypt i 1 år till. Går ganska snabbt faktiskt.

Du gör som du vill, :squid

Alltså du kan inte ha några 34 häst i din R6:a om den gör 220 Km/h !
En ZXR400 gör typ 220 orginal och den har 65 Hkr !
När jag ströp min gixxer 600 förra året så fick jag diagram från bromsbänken hos Yamaha center och där toppade den 170Km/h och det är ju utan fartvind !
Tror jag hade uppe min gixxer i 160 när jag körde hem från regbesikningen men provade inte så mycket utan tog bort strypningarna när jag kom hem :) :1pajas
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top