vågar man köra på korden?

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
en liten lätt
nu tittade korden fram precis på backdäcket!

vågar man köra den 2mil till däckfirman?
någon som har erfarenhet av hur länge korden räcker?

jonnep skrev:
2145475 nu tittade korden fram precis på backdäcket!

Ska inte vara några problem om du tar det lugnt.. kör nästan alltid ner till korden innan jag byter :tummenupp

jonnep skrev:

Kör försiktigt, det är inga problem, flera lager håller ihop, lite gummi finns det emellan...

Jag säger "Absolut inte!"
Det ska inte mycket till för att få punka, och då spelar det ingen roll om du "bara" kör i 30 eller 50, det går allt som oftast åt helvete ändå...

Eftersom det är en motard antar jag att det är sportdäck vi pratar om.
Ta du bilen till däckfirman och be sedan att få känna/skära för att se hur mkt gummi det är kvar där under.
Jag skulle inte kört om det inte innebar en väldig massa strul att leta upp polare med bil tex. För hur kul är det om du kör sock halvvägs till krängaren?
//Tobbe
EDIT: Kör du med slang i däcken så tycker jag inte det är fullt så kinkigt att köra på corden två mil. :EDIT

Last edited:
Men passa på och känn eller skär lite i däcket så får du se hur mkt det är kvar.
//Tobbe

skära i korden?... det är ju de vita trådarna som tittat fram :)

Jag lånade polarns hoj i lördags, corden syndes och jag åkte iväg på en 30milar tripp. Så visst går det. Burnade och wheelade utan problem.

Sen är det väll upp till var och en att ta ställning. Det tar en bra tid innan däcket smäller om man ska ha hål på det när frambromsen är väldigt hårt intryckt.

jonnep skrev:
2145515 skära i korden?... det är ju de vita trådarna som tittat fram :)
Jo, men när du får av däcket, känn på corden, hur tunn den är så får vi se om du väljer att köra på corden nästa gång :hihi

punka brukar man greja om mn inte tokpressar. Fått punka på framhjulet i 110 aktiv körning 2gånger utan att det vart överdrivet otäckt, men hade tur kanske? Kör på, hade jag gjort. Men kör lugnt.

J.Andersson skrev:
2145518 Jag lånade polarns hoj i lördags, corden syndes och jag åkte iväg på en 30milar tripp. Så visst går det. Burnade och wheelade utan problem.

Sen är det väll upp till var och en att ta ställning. Det tar en bra tid innan däcket smäller om man ska ha hål på det när frambromsen är väldigt hårt intryckt.

Oj, då låter det som om ja tom kan ta en kvällstur nu ju! läser ni något i tidningen imorrn om en olycka pga punka så vet ni vem det är iaf.

elaking! :mad:

det är bakhjulet, men nu är skinnstället på!

jonnep skrev:

Jag körde 40 mil en gång, inga problem(vad nödd å tvungen då).. Men du, kör väldigt försiktigt.

Korden i mitt däck var av riktigt kraftig metal, tog en rejäl avbitar tång för att få bort resterna som tvinnat sig runta axeln etc efter att ha rökt däcket.

Dock så är det halt, vilket ngn påpekat

/J

Tydligen många som använder corden som slitagevarnare.
Helt vansinnigt, har ni läst tråden med killen som planterade hojen under en lastbil och själv var en hårsmån från att lägga sig under lastbilens hjul?
Om inte, gör det. Han körde på friska däck....
//Tobbe

okej nu är det bevisat för er som är intresserade så går det att köra på korden! blev 2mil nöjeskörning med både 1 och 2 hjul i marken... korden räcker länge! ser fortfarande ut som om ja kan köra 20mil till...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla