Vågar man köra mer på detta däck?

..snuthäng och dom ser att det är vitt i mitten, då kan du räkna med att en stor kostnad i bara böter, 1500:- eller va det nu är...

På med några ruller Svart silvertape, det är definitivt lösningen - då ses det vita inte, och du får extra slitlag.. :tungan

Vårdslöshet i trafik....
 
Det var då värst så mycket fegisar det är på sh.. Det däcket har flera mil kvar skulle jag vilja påstå! Så nej det är ingen fara att ta hojen till verkstan.
 
Grejen man måste fråga sig är väl, är detta en risk jag är villig att ta?

I värsta fall smäller däcket i sämsta möjliga läge, t.ex. när du wheelar genom en feldoserad högerkurva, så smäller däcket precis när du möter en lastbil, du blir kylarprydnad på dirren.. men det värsta är att hojen flyger in i dagiset som ligger bredvid vägen, tanken exploderar och bensinen tuttar eld på 30st dagisbarn som får 2a gradens brännskador och fröken blir halshuggen av baksvingen, KAN DU LEVA MED DET VAVAVAVAVA!!?!?!?!?!?


I övrigt håller jag med alla som skrivit i den här tråden, det verkar smidigt att plocka av hjulet hemma och köra dit det.
 
På med några ruller Svart silvertape, det är definitivt lösningen - då ses det vita inte, och du får extra slitlag.. :tungan

Vårdslöshet i trafik....

Präktighet, förmåga, nödvändighet, och några andra faktorer är inte alltid blandbara..


Även du vet att det går att puttra 2km på detta, utan att döden dö.
 
Sett folk som kört helt onsdagsgazz på värre. Förvisso med ett samtal med farbror blå som såg däcket när han passerade gruppen under en paus.

Inte att rekommendera men att försiktigt rulla till verkstan lär ju inte bli några problem... farbror blå möjligtvis undantaget.
 
Klart som fn att du lite vackert kan rulla iväg till däcknasarn, jag skulle inte tvekat en sekund, det värsta som kan hända är att du får putta hojen en bit men den risken torde vara ytterst lite, men det som ändock är värre är skammen att komma till gummiverkstan med ett så inihelvete slut däck. :D
 
Det där däcket kan TS köra med i 100 mil till - om han kör i max 10 km/h! De sista 80 milen kan det dock vara lite brist på lufttryck i däcket.

Nu är det dags för lite hybris. Jag citerar mig själv ifrån en liknande tråd från ifjol vår:

Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

Dåligt däck.jpg
Dåligt däck 2.jpg

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top