vågar man köra med däcket när väven kikar fram?

Bytte själv sulor idag på euromaster. Ställde mig i deras "kö" utanför, och efter kanske 30 minuters väntande på sune som skulle byta till sommardäck, och ca 20 minuter att få av/på slangen var det klart. Kanske finns något liknande hos dig? Många verkar ha helgöppet nu i dessa tider också.

/xf

ulf skrev:
Att rekomendera någon till att köra med däck som är slut :va. Måste vara bland det mest korkade jag läst på länge :kocko .
Byt så klart.

Det optimala är naturligtvis att ha ett nytt å fint däck hela tiden, men det går faktiskt att köra till stålet lyser frma utan problem (bak i varje fall), däck kostar ju en del så att kassera ett däck när det är 1mm kvar känns lite väl lyxigt i min värld.

Ok, klart det går men det är dumt att chansa. Man kan köra med dåliga bromsar och drivpaket också, men verkar i mina ögon dumdistrigt. Tror inte att du köpt en R6a för att den är billig och bra att glida med. Marginalerna kan ibland vara små,så att tulla på säkerheten då du dessutom är ringrostig och vägarna dåliga tycker jag är till att utmana ödet.

Kanske uttrykte mig lite klumpigt "Blade" och ber då om ursäkt, men tycker ändå att det verkar dumt att rekomendera någon att strunta i säkerheten.
Var och en gör såklart som han vill, men tänk om det hade hänt något.
Hade du velat ha det på ditt samvete? Jag kör själv som en dåre och skulle inte våga chansa med säkerheten, varken på hojen eller mig själv.

Last edited:
tack för svaren!! jag har skruvat bort mitt hjul nu iaf o däcket ska bytas imorgon!! .. om dom inte hinner då så får jag väl kolla på film hela helgen, men det är euromaster vi har här med!! men bara hålla tummarna på att dom hinner imorgon då!!

Får dåligt samvete om jag kränger av ett däck som inte är helt slutbörnat :yoparty Finns ca 1min börna kvar när korden tittar fram. Men var försiktig.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph