Vågar man köra fullt på lagat däck?

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Tjena!
Var ute och körde ett par mil i förrgår,ställde sen in bågen på jobbet.Igår morse slog jag ett öga på "slynan" och fick syn på en skruv som satt fast i bakdäcket,ca 3cm lång.Luften var kvar men när jag försökte dra ut den pös det,så jag lät den sitta kvar.Var inne på gummi verkstaden sidan om och frågade om vad det fanns för allternativ.Dom sa att anntingen så satte dom i en sk gummi-plugg med limm,eller så fick dom laga det ifrån insidan som man gör med ett bildäck.Vilket är bäst,och vågar man köra som vanligt eller ska jag byta däck?Det jag har är i bra kondition.Någon som har erfarenhet av detta?(Sitter lite till sidan av "centrum"ca 5 cm)

börna uppskiten och lägg ut bilderna här. sen köper du nytt.. har hänt många otäcka olycker med lagade däck.

Jag körde Anderstorp i två dagar med samma bakdäck med en plugg i funkade kanon
:tummenupp

men det rä jag de du kanske inet har lika mycket tur

Allt beror på hur stort hålet är och om corden gått sönder. Jag har kört två helger(gelleråsen) på två år på reparerat bakdäck, dock var det bara en häftklammer. Se till att reparationen är med lapp från insidan så håller det tätt.

Jag har kört fullt med plugg i bakhjulet 2 månader, inga problem än så länge.

Sök i forumen och du kommer att hitta ett mycket stort antal svar och åsikter i ämnet. Min alldeles egen uppfattning, styrkt av både egen erfarenhet och däckmänniskor, är att en rätt utförd pluggning i ett däck där corden inte är skadad ger lika bra hållbarhet som ett oskadat däck. :)

Precis. Fega inte - med tanke på hur den genomsnittslige sporthojsföraren kör så lär inte pyspunka på däcket öka din risk att krascha nämnvärt..

Fick också en spik i bakdäcket för några säsonger sen. Eftersom däcket var nytt så ville man ju få lite valuta för pengarna. Fick däcket pluggat med uppmaningen att inte överskrida 70, det höll för högre hastigheter :) . Men tanken fanns där hela tiden när man körde.... :va vad kan hända.

Slutsats, få däcket pluggat av någon som säger "no limit" annars burna :D

/Disco

Fick skruv i ett nytt bakdäck, blev väldigt tveksam men chansade på en plugg.

Det däcket gick en heldag på Anderstorp, två dagar på Sviestad och en del gata, totalt 380mil utan några problem. Efter en 100mil gick det inte att se var pluggen satt...

Får jag skruv/spik igen kommer jag absolut att plugga igen.

Jag har kört 500 mil, både fort och långsamt med 2 lagningar i däcket. Se bara till att dom lagar från insidan så är det nog inga problem. Även mitt förra däck lagades med plugg från insidan och inga problem där heller. :tummenupp

Känner en som jobbat med däck i många år och kan detta bra. Fick själv punka på ett nästan nytt bakdäck förra sommaren. Lämnade det till honom som kollade det noga och lappade det på insidan. Frågade om jag skulle fegköra med det, men han sa att det är bara att blåsa på som vanligt. Körde med det tills det var slut. Lämna in det till någon seriös som kan detta, så kollar dom det så inte chorden är skadad.

Laga ordentligt från insidan, det håller.

Har jobbat lite med sånt på bildäck som nyttjats hårt.
Man använder en sån där plugg med en platta som man drar ut från insidan (påminner lite om en svamp med platt skalle.)

Det är lätt att rekommendera byte när det inte är ens egna pengar.
Hade det varit jag så hade jag fått det ordentligt lagat av proffs.
Däremot så skulle jag inte använda plugg utifrån på ett MC-däck.

Använd en bra firma som vet vad dom håller på med.
(Det är ett antal arbetsmoment som skall utföras om lagningen ska bli utförd ordentligt, men sen håller det.)

Jag körde 500 mil på ett lagat däck, inga problem alls. Men jag kan tänka mig att det kan skita sig. Men hade gjort det igen.

walleskydive skrev:
Tjena!
Var ute och körde ett par mil i förrgår,ställde sen in bågen på jobbet.Igår morse slog jag ett öga på "slynan" och fick syn på en skruv som satt fast i bakdäcket,ca 3cm lång.Luften var kvar men när jag försökte dra ut den pös det,så jag lät den sitta kvar.Var inne på gummi verkstaden sidan om och frågade om vad det fanns för allternativ.Dom sa att anntingen så satte dom i en sk gummi-plugg med limm,eller så fick dom laga det ifrån insidan som man gör med ett bildäck.Vilket är bäst,och vågar man köra som vanligt eller ska jag byta däck?Det jag har är i bra kondition.Någon som har erfarenhet av detta?(Sitter lite till sidan av "centrum"ca 5 cm)
jag vågar gasa,snål eller dum välj själv :fyllisar

Jag har kört med plugg i mitt bakdäck både på gata och bana, funkade kanon!
Vad skulle kunna hända :confused:

Jag har ett nästan nytt (80-90% kvar kanske) Metzeler Sportec-M1 170/55-17 backdäck med ett häftstift i, om någon är intresserad för en billig peng.
1 stycke minimalt hål.

Burna eller laga?
PM:a mig.

Mvh Nicklas.

Vet inte vad jag själv hade gjort...(förrän det händer)
Men en sak vet jag litar man inte på materialet vågar man inte stå på lika mycket.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år