Vågar man köpa utan servicebok???

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Vågar man köpa R1 -01 utan servicebok???

Sitter & funderar på att köpa en R1 -01 som rullat 1500mil! Problemet är bara att den saknar servicebok!

Hur mycket bör man dra av från listpriset?
Någon som vet vad en sådan listar?

Den har varit i backen & behöver lite nya kåpor & en liten bula i tanken behöver tryckas ut, ser inte så farligt ut.... vad är vettigt att betala för denna?

Bifogat

• vanster.jpg
    vanster.jpg
    99.6 KB · Visningar: 488
Last edited:
För mig spelar inte service boken någon roll utan hur den är
sånt går nämligen o fuska sig till

Äsch verkar den ok o går fint så skit i servicebok, det är ju inte så många servicar gjorda på en som gått 1500mil heller, bara ett par stycken.
Köp o serva själv.

Det beror lite på, jag personligen skulle bjuda väldigt lågt på en så ny hoj utan bok. Är det en 95a så skiter jag i boken om ägaren kan visa kvitton på vad som är gjort, men inte slarvar man väl bort en bok till en så ny hoj? Kan man inte ens hålla reda på den så hur ska man komma ihåg att serva cykeln? Vem skulle köpa en bil av årsmodell -01 och inte få med en bok? Sen är det ju säkert så att hojen ändå är servad och omskött, men finns det inga kvitton eller stämplar i boken så betraktar jag det som att service inte är gjord. Slarviga ägare vill jag helst inte handla av. Men det borde ju gå att ta reda på vilken verkstad den har varit på och se vad som är gjort och vid vilken sträcka.

Själv tycker jag inte det är så viktigt med bok, som andra sagt tidigare så är skicket mer avgörande, brukar ju nästan synas om tidigare ägare har brytt sig om hojen.
Däremot vet jag av erfarenhet att det kan vara svårare den dag du ska sälja hojen utan bok, tänk på det och lägg ditt bud därefter, är dåligt insatt just nu så jag vill inte säga något pris, det finns säkert dom som kan det där bättre.
Lycka till med affären, och kom ihåg att sporthojar inte är speciellt lättsålda idag (lägre pris).

Bok

Boken är inte hela världen! Fråga var han/hon servat den och se om de har någon dokumentation isåfall.. De flesta verkstäder har alla uppgifter sparat.
Är det en Yamaha återförsäljare så kan du höra om du kan få en ny bok.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det beror lite på, jag personligen skulle bjuda väldigt lågt på en så ny hoj utan bok. Är det en 95a så skiter jag i boken om ägaren kan visa kvitton på vad som är gjort, men inte slarvar man väl bort en bok till en så ny hoj? Kan man inte ens hålla reda på den så hur ska man komma ihåg att serva cykeln? Vem skulle köpa en bil av årsmodell -01 och inte få med en bok? Sen är det ju säkert så att hojen ändå är servad och omskött, men finns det inga kvitton eller stämplar i boken så betraktar jag det som att service inte är gjord. Slarviga ägare vill jag helst inte handla av. Men det borde ju gå att ta reda på vilken verkstad den har varit på och se vad som är gjort och vid vilken sträcka.

man behöver inte vara slarvig för att det inte finns stämplar & ditten o datten.

Det finns VÄLDIGT många som fixar stämpel utan att göra service på verkstad. Vad består en service av, oljebyte, stiftbyte, bromsvätskebyte... + lite till beroende på hur många mil den rullat.
Om gjort service själv, räknas det som om service inte är gjord alls då i dina ögon?

Jag litar mer på mej själv att jag tar väl hand om den hoj jag ska susa runt på banor o vägar med en vad en serviceverkstad gör som har stort vinstintresse i det hela. Har mer än en gång fått både lackskador och lösa skruvar efter service på verkstad.

Det beror helt på vem som haft den, sen spelar ingen stämpel i världen nån större roll, det är trots allt bara en papperslapp.

En R1:a som är gjord för att köras hårt på bana, man ska göra mkt med en sån innan den går åt helvete...

/Håkan

håkan skrev:
man behöver inte vara slarvig för att det inte finns stämplar & ditten o datten.

Det finns VÄLDIGT många som fixar stämpel utan att göra service på verkstad. Vad består en service av, oljebyte, stiftbyte, bromsvätskebyte... + lite till beroende på hur många mil den rullat.
Om gjort service själv, räknas det som om service inte är gjord alls då i dina ögon?

Jag litar mer på mej själv att jag tar väl hand om den hoj jag ska susa runt på banor o vägar med en vad en serviceverkstad gör som har stort vinstintresse i det hela. Har mer än en gång fått både lackskador och lösa skruvar efter service på verkstad.

Det beror helt på vem som haft den, sen spelar ingen stämpel i världen nån större roll, det är trots allt bara en papperslapp.

En R1:a som är gjord för att köras hårt på bana, man ska göra mkt med en sån innan den går åt helvete...

/Håkan

Läs igen, kvitton=du kan visa att du har köpt olja, filter och annat som du påstår att du har köpt och sedan skruvat dit det själv. Kan du inte visa det när jag ska köpa din hoj och du saknar servicebok så kommer jag tro att hojen inte är servad. Jag har aldrig i hela mitt liv lämnat in en hoj på verkstad, men jag har sparat vartenda kvitto på allt jag har köpt och pärmen med dessa har jag visat köparna. R1 är liksom alla sporthojar gjorda för att gå hårt och länge på bana, men utan service så går de inte hårt så länge som de borde.

Klart man kan köpa utan service bok!
Jag köpte min utan vare sig service bok och kvitton..
Men skicket på hojen fick avgöra köpet...

//Lännström

Jaa.... som ni ser så är där lite att fixa till på den!

Men jag kan ju säga som så här.... jag får den för 40´

Det måste väl vara rätt bra pris, på med kraschisar, trycka ut tanken & lacka skiten svart! Borde hamna någonstans runt 45-47´ i runda slängar.... måste ju vara kalaspris för en så pass ny & trevlig hoj! :3freak

Även om det är utan servicebok......!!

Ulvheden skrev:

Det måste väl vara rätt bra pris, på med kraschisar, trycka ut tanken & lacka skiten svart! Borde hamna någonstans runt 45-47´ i runda slängar.... måste ju vara kalaspris för en så pass ny & trevlig hoj! :3freak

Ulvheden skrev:

Köp med en gång, det är ett riktigt bra pris :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...