Vågar man köpa hoj nu i vinter?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Dags för kortet nu till våren och känner att jag gärna vill ha en hoj ståendes i garaget när man är färdig.

Men är ju inte lätt att provköra när det är snö ute och eftersom jag inte har kortet själv och inte har någon som jag känner i närheten som har motorcykelkörkort så kan man ju inte provköra ändå.

Kollat främst på nyare CBR 600'or, vågar man chansa eller är det dödsviktigt att man måste göra den provkörningen?

Hur gjorde ni?

Jag provkör om du vill :tummenupp
Bor ju nästgårds.

Självklart så kan man köpa hoj på vinter, man får bara vara lite mera nogrann

Allt beror ju på priset.
Får du en betydligt fördelaktigare prislapp nu än till våren, så känns den saken ganska självklar.
Dessutom kan du ställa av hojen fram tills våren (lr tills du grejar lappen), så blir kostnaderna minimala.

Edit: Var är det för cbr600 du har siktet inställt på, är det en cbr600f eller en cbr600rr?
Kolla ordentligt med hur mycket pröjs de ska ha för försäkring, innan du bestämmer dej..
Edit 2: Kan varmt rekommendera en cbr600f, mkt hoj för pengarna och du kommer definitivt inte bli besviken... :tummenupp

Lycka till!!

Edit: Var är det för cbr600 du har siktet inställt på, är det en cbr600f eller en cbr600rr?
Kolla ordentligt med hur mycket pröjs de ska ha för försäkring, innan du bestämmer dej..
Edit 2: Kan varmt rekommendera en cbr600f, mkt hoj för pengarna och du kommer definitivt inte bli besviken... :tummenupp

Lycka till!!

Kollat på båda faktiskt, men vart inne och surfade på blocket och hittat några cbr600f för inte mer än 13k och känns det ju som att jag kan ringa nu och säga att jag kommer direkt med släp och hämtar hojen.

Nåt annat tips på 600 sporthoj? Letat efter tidiga zx-6r, men dåligt med dom just nu.

Hittade dock denna: http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ZX6R_29944029.htm?ca=16&w=3

Vad tror ni? Bara att åka och hämta?

Startar den och låter bra så är det bara att lasta på och åka hem. Inte mycket som kan gå fel med en Honda. Ser den totalt misshandlad ut så är det ju en annan femma. Vad är dt för årsmodell?

Kollat på båda faktiskt, men vart inne och surfade på blocket och hittat några cbr600f för inte mer än 13k och känns det ju som att jag kan ringa nu och säga att jag kommer direkt med släp och hämtar hojen.

Nåt annat tips på 600 sporthoj? Letat efter tidiga zx-6r, men dåligt med dom just nu.

Hittade dock denna: http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ZX6R_29944029.htm?ca=16&w=3

Vad tror ni? Bara att åka och hämta?

Ja, 13' lök lät ju billigt, och om det nu i värsta fall skulle kännas fel till våren så kan du trösta dej med att du med all sannolikhet kommer kunna kränga den för mer än vad du köpte den för nu... :)
(Btw var hittade du den för 13'? Jag hittade bara 125:or för det priset nämligen..?)

Jag, precis som du kollade efter tidiga zx6r, men ångrade mej ganska snabbt, då jag insåg att Hondan var ett bättre köp.

Nu finns det som sagt inte så många hojjar ute att jämföra, men när jag kollade runt så fick man faktiskt en nyare Honda för samma pengar som en äldre Ninja, och så ska du också ha i beräkning att Hondans försäkring är billigare dessutom... (om det är en cbr600f) så jag skulle faktiskt råda dej att ta Hondan istället. Man får inte bara stirra sig blind på inköpspriset, utan också vad det sen kommer att kosta att äga och köra hojen.
Sen är Hondan en bättre sk 'första' sporthoj, och mer all around. Dessutom skönare på landsväg och mer 'human' körställning än sin kollega Ninjan.
För det är liksom i min värld ingen idè att köpa en dyrare bajk, bara för att.
För kom ihåg, det här blir din första hoj, men troligen inte din sista. ;)

Last edited:
Ja, 13' lök lät ju billigt, och om det nu i värsta fall skulle kännas fel till våren så kan du trösta dej med att du med all sannolikhet kommer kunna kränga den för mer än vad du köpte den för nu... :)
(Btw var hittade du den för 13'? Jag hittade bara 125:or för det priset nämligen..?)

(massa bra text)
Här va den, 12k t.o.m

http://www.blocket.se/varmland/Honda_CBR_600_FINT_SKICK__BILLIG_30049696.htm?ca=16&w=2

Tycker det va lite halvkass bild så vet inte hur jag ska kunna bedöma kosmetiska skicket över bild.
Men hur är dessa hojar prismässigt när det gäller försäkring? Hel/halv pris?

Sen flera hoj köp kommer det ju garanterat att bli, redan planerat in att köpa ytterligare en nästa höst. Men det är ju ett år kvar :tummenupp

Last edited:
Här va den, 12k t.o.m

http://www.blocket.se/varmland/Honda_CBR_600_FINT_SKICK__BILLIG_30049696.htm?ca=16&w=2

Tycker det va lite bild så vet inte hur jag ska kunna bedöma kosmetiska skicket över bild.

Jo, jag loggade precis in på Blocket igen och gjorde en annan sökning, så jag hittade lite fler hojjar då och tänkte faktisk just precis både rätta mej själv i föregående inlägg och dessutom rekommendera dej just denna hoj. :tummenupp
Maila försäljaren och be om fler foton, och be han/hon 'provköra' den åt dej (iom att du själv inte har möjlighet) så att du försäkrar dej om att den startar och går bra.
Du kan ju höra lite om mönsterdjup på däck och om oljan och flitret är bytt, när den senast servades osv så att du vet vilka ev. kostander du har framför dej om det nu inte är fixat.
Jag skulle slått till, absoult!! :)

Edit: Fråga om reg. nr på hojen och kolla upp med olika försäkringsbolag vad du skulle få ge.
Om den tex är importerad höjs genast premien, så det är värt att kolla upp.

Last edited:
Jo, jag loggade precis in på Blocket igen och gjorde en annan sökning, så jag hittade lite fler hojjar då och tänkte faktisk just precis både rätta mej själv i föregående inlägg och dessutom rekommendera dej just denna hoj. :tummenupp
Maila försäljaren och be om fler foton, och be han/hon 'provköra' den åt dej (iom att du själv inte har möjlighet) så att du försäkrar dej om att den startar och går bra.
Du kan ju höra lite om mönsterdjup på däck och om oljan och flitret är bytt, när den senast servades osv så att du vet vilka ev. kostander du har framför dej om det nu inte är fixat.
Jag skulle slått till, absoult!! :)

Hojen står i Karlstad, vilket är perfekt! Min farbror bor nämligen inte långt ifrån där hojen står och han har ju haft sitt kort i snart 20 år så han borde jag nog kunna lita på om han åker dit och kollar!

Jag gjorde det var petnoga och noterade allt som var lite krassligt för att få ner priset (på min gsxr600 -00) och hade igång den så man fick höra att den gick bra , hade en till synes ärlig försäljare (20~årig brud ) där hojen var 25kw i både papper och motor så det kunne inte vara annat än en välvårdad hoj .

Hittills har allt funkat prima ! lite rassel har uppstått (från kamkedjan , antagligen) p.g.a vissa borttagna strypningar och en skrikande yoshimurra och en hel del gasande :D¨

men som sagt kolla precis allt för att vara på den säkra sidan, bäst är ju dock provkörning , om inte av dig själv så av någon som vet bra/dåligt .

Här va den, 12k t.o.m

Tycker det va lite halvkass bild så vet inte hur jag ska kunna bedöma kosmetiska skicket över bild.

Sen flera hoj köp kommer det ju garanterat att bli, redan planerat in att köpa ytterligare en nästa höst. Men det är ju ett år kvar :tummenupp

Väldligt mycket hoj för de pengarna OM den är i utlovat skick :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...