Vågar man köpa ett billigt rearset på eBay?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dina tankar i andra stycket avslöjar svaret du söker, alltså nej. Köp nåt du känner dig trygg med istället.
 
Eller? Jo bara köp. Du ser ju godstjockleken på bilderna. Varför skulle pinnarna bara gå av?
 
Har handlat av dom. Inget större fel på deras grejer. Priset är ju överkomligt. På Honda 250 classicräsern har jag deras fasta (inte vikbara) pinnar. Är du tvungen att ha fällbara? Klart att om man som jag lägger mig på Knutstorp håller inte bromspedalen. Men om du tänker hålla dig på hjulen är dom OK.
 
Fast rent krasst tänkt, hur mycket belastning blir de på fotpinnarna på en cb250 café egentligen?
De bör hålla bra, alternativt byt ut samtliga skruvar för lite extra sinnesro/hållbarhet.

*inlägget ovan kan innehålla spår av fördommar..:krama*
 
Jag har köpt 2 par fotpinnar från danmoto, det ena för att ha i reserv, de var ju ändå så billiga.
Toleranserna var gigantiska, vilket gjorde att jag kunde trycka ner bromspedalen 2-3cm innan kolven började röra sig. Ena fotpinnen var på väg att trilla av efter en knixkurs, inte för att den inte var åtdragen, utan för att fotpinnens gängor satt kvar på bulten... Och så fortsatte det, det var helt enkelt skräp. Allt från kina är inte kass, absolut inte, men jag vägrar chansa igen.
 
Har handlat av dom. Inget större fel på deras grejer. Priset är ju överkomligt. På Honda 250 classicräsern har jag deras fasta (inte vikbara) pinnar. Är du tvungen att ha fällbara? Klart att om man som jag lägger mig på Knutstorp håller inte bromspedalen. Men om du tänker hålla dig på hjulen är dom OK.

Låter ut intressant och det är ju till en CB 250 cafe racer som jag skall ha dom och det är väl inte några större påfrestningar egentligen, Hur är det med den fast modellen, är det en lång genomgående bult genom större delen av fotpinnen eller är det en ihålig pinnen med bultskallen längst in? Behöver nog egentligen inte vikbara pinnar.
 
Bulten går en hyfsad bit in, minns inte riktigt, haft dom ett par säsonger. Det finns i alla fall plats för en ändplugg som jag svarvade i Delrin. Själva fotpinnen höll i alla fall för en vurpa, men den 6mm aluplåt den satt i knäcktes. Gjorde en ny fästplåt i 8mm. Så jag är nöjd med dom. På en rejser är det inte fel med fasta pinnar, funkar lite som kraschpuckar. Vikbara kan behövas om man har rearset och kick. Det är också bra på en skogshoj där man är ute och viftar med benen.
 
Bulten går en hyfsad bit in, minns inte riktigt, haft dom ett par säsonger. Det finns i alla fall plats för en ändplugg som jag svarvade i Delrin. Själva fotpinnen höll i alla fall för en vurpa, men den 6mm aluplåt den satt i knäcktes. Gjorde en ny fästplåt i 8mm. Så jag är nöjd med dom. På en rejser är det inte fel med fasta pinnar, funkar lite som kraschpuckar. Vikbara kan behövas om man har rearset och kick. Det är också bra på en skogshoj där man är ute och viftar med benen.

Okej, vad har du för CB250 cafe? Kanske lite utanför ämnet men jag håller på med en CB250N som jag skall ha pinnarna till och har haft funderingar på att montera dom i original aluminiumplattorna men är lite tveksam till detta då dessa verkar vara av typ av fackverkskonstruktion på baksidan och då lär det inte vara så hållbara att montera pinnarna hur som helst. Har också funderat på att tillverka nya egna plattor i järn på nåt sätt. Tar gärna emot tips på hur du gjort fästplattorna och även tips på lösningen av bakbromsen med bakåt flyttade fotpinnar.
 
gearlever.jpg
CB250 K4 -72 classic racer. Helt annan än dom senare. Tyvärr har jag ingen bild av högersidan. Den säger ändå inte så mycket eftersom den har ett Suzukibakhjul med bromswire. Fotpinnsfästet på v. sida är lite i klenaste laget 6mm och väl mycket lättat. Tror att kicken på din kräver fällbar pinne. Banhojar har ju ingen kick.
 
Fast rent krasst tänkt, hur mycket belastning blir de på fotpinnarna på en cb250 café egentligen?
De bör hålla bra, alternativt byt ut samtliga skruvar för lite extra sinnesro/hållbarhet.

*inlägget ovan kan innehålla spår av fördommar..:krama*

Är inte belastningen på fotpinnarna direkt proportionell mot mycket Högre belastning på fotpinnarna om föraren väger 110kg än 55kg?
Fotpinnarnas 1a uppgift är att bära förarens vikt, värst när han står upp.

Du kanske tänker på hur mycket hojen belastar fotpinnarna när man lagt den ?
 
Last edited:
View attachment 434614
CB250 K4 -72 classic racer. Helt annan än dom senare. Tyvärr har jag ingen bild av högersidan. Den säger ändå inte så mycket eftersom den har ett Suzukibakhjul med bromswire. Fotpinnsfästet på v. sida är lite i klenaste laget 6mm och väl mycket lättat. Tror att kicken på din kräver fällbar pinne. Banhojar har ju ingen kick.

Okej, då är det inte samma som på min hoj, min hoj saknar kick så det är inget problem med fasta pinnar.


Är inte belastningen på fotpinnarna direkt proportionell mot mycket Högre belastning på fotpinnarna om föraren väger 110kg än 55kg?
Fotpinnarnas 1a uppgift är att bära förarens vikt, värst när han står upp.

Du kanske tänker på hur mycket hojen belastar fotpinnarna när man lagt den ?

Så här tänker jag och det är väl därför jag ställde frågan, fotpinnarna belastas väl knapp nåt under normala förhållanden men vad händer om nåt går åt skogen om man tex tappar kontrollen av någon anledning och merparten av de 90 kg som man väger hamnar på ena fotpinnen, håller fotpinnen och fästet för den belastningen?
 
Dom håller kanske inte för en sumobrottare men för 90+ kg sonen utan problem. Ett litet råd, lite fett i lagringen fotpinne och pedal.
 
Nu har jag beställt ett set fasta pinnar så får man väl se hur dom ser ut.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top