Vågar man köpa en hoj med MÅNGA ägare?

steax900 skrev:
2339711 Nja, jag har inte uppdaterat min info. hade en 00a för några år sedan o har nu fått ett återfall för hojåkande...

Ska be en polare ta ut fullständig ägarinfo på sitt jobb imorgon så får vi se hur det blir. Verkar som att de flesta anser att skicket och inte antalet ägare avgör... Tack för all hjälp!

Köp tillbaka din gamla 00a då? :)

Som sagt hur man upplever skicket och en del andra indikationer kan betyda mer än antalet ägare. Min gammelgixxer 750 88:a har haft 16 ägare enligt papperen och gått 6500 mil. Funnen på Blocket för 20000:- som så många andra man ser där. Det fanns gummirester i den hemmagjorda aluminium-innerskärmen och den har nog varit med om mer än jag vill veta. Men den verkade tillräckligt bra så långt jag kunde fatta. Det följde med papper som visade på ett 10000:- verkstadsjobb (nya orig. 88-kamaxlar för 2000 mil sedan), den var ganska snygg och första gången jag över huvud taget provkörde en sporthoj :D , i regnblöta. Tyckte den gick lite slött först men förstod snart att varvräknaren inte hade börjat röra på sig :D
När den väl var hemkommen var det mkt kul att börja känna på egenskaperna och lära sig mer. Den hojen gillar jag skarpt. Så som sagt antalet ägare är inte allt men man skall nog ha lite tur då om man inte har nån tidigare erfarenhet av hojtypen.

vbg_snake skrev:
2339576 Tycker inte man skall bry sig om antal ägare och mil så mycket. finns MYCKET värre saker att oroa sig för. service'ar mm. Är hojen välskött och har en bra servicebok skulle jag aldrig bry mig

jag har nog 6 ägare på min sukka och full servicebok + 3500 och det är en 02. En motorcykel skall användas. inte posöråkas.

Köper helre en som gått lite mer än väldigt lite. då har dom antagligen rusat motorn utanför korvmojjen och blivigt livrädda varje gång å parkerat den. sämst körd. Bättre med lite ärliga långa mil

:tummenupp :tummenupp

steax900 skrev:
2339339 Har kollat på en hoj idag, fräsch o allt verkar ok. Enda "problemet" är att det är 13st ägare enligt vägverket. Hojen är en r1 från 99.
Enligt säljaren beror det på mc affärer och att hojen flyttats mellan ägare inom samma familj. Han hävdar att han är den 4e brukaren av hojen. Inga fel i övrigt, frågan är bara denna. HUR PÅVERKAS VÄRDET DEN DAGEN JAG VILL SÄLJA AV ATT DET I SÅ FALL ÄR 14 TIDIGARE ÄGARE...?

Hur skulle ni gjort?

Finns en bra anledning å en dålig

1/ bra anledning; om en ägare missar att serva något så kanske inte nästa ägare glömmer det så då blir alt servat & hojen blir kanske inte bara körd på ett sätt utan det blir lite blandad körning

2/ dålig anledning: kan vara något fel på hojen så alla gör sej av med den när dom märker att något är fel.

Om en hoj faktiskt har haft många ägare som använt den ett tag (alltså inte bara försäkringbyten och ägarbyten inom familjen mm) kan man ju förståss undra om det är något fel på den, det kan ju vara så.

Å andra sidan finns det också en annan teori om dethär med många ägare. Själv funkkar jag i alla fall så att när man just köpt ett fordon är man extra noggrann, köper och monterar olika saker, servar och sköter om. Bara för att vara "säker" på att allt står rätt till. Om ett fordon byter ägare ofta bör ju rimligen åtminståne en del av de tidigare ägarna ha gjort samma sak ---> hojjen borde vara i gott skick!

steax900 skrev:
2339339 Har kollat på en hoj idag, fräsch o allt verkar ok. Enda "problemet" är att det är 13st ägare enligt vägverket. Hojen är en r1 från 99.
Enligt säljaren beror det på mc affärer och att hojen flyttats mellan ägare inom samma familj. Han hävdar att han är den 4e brukaren av hojen. Inga fel i övrigt, frågan är bara denna. HUR PÅVERKAS VÄRDET DEN DAGEN JAG VILL SÄLJA AV ATT DET I SÅ FALL ÄR 14 TIDIGARE ÄGARE...?

Hur skulle ni gjort?

Jag skulle nog ha satsat på en annan hoj, inte för att den är dålig men det känns ändå trevligare men en knarr med få ägare.

Kolla på blocket, det finns ju massor med rettor där :)

Som flera redan har sagt, är hojen i bra skick så ser jag
ingen som helst anledning till att INTE köpa den...

Så slå du till om du tycker att det känns rätt! :tummenupp

LayDeeOmega skrev:
2340765 Som flera redan har sagt, är hojen i bra skick så ser jag
ingen som helst anledning till att INTE köpa den...

Så slå du till om du tycker att det känns rätt! :tummenupp

Kan bara hålla med :tummenupp Köpte en gsx750es -84 som det var 14 ägare på och den hojen var kanon inga läckaga och drog ingen olja enda problemet var att bakdäcket tog slut men det var nog mitt fel :hihi

Köpte min andra hoj helt ny och är ändå 3 ägare eller nåt eftersom kgk importerat och sålt till mchuset och sen till mig :va verkar bra korkat att inte den förste ägaren blir den privatperson som köper den och ännu värre är det med bilar är 2:a ägaren men står som 5:e pga att bilia sthlm köper in dom och sen säljer till bilia haga norra och sen till kund alltså 2 ägare i mellan vare privat köpare :fatta!

Last edited:
borde inte betyda problem.

kolla bilreg så det stämmer att de flyttat den inom familien och handlare så borde allt lösa sig.

Men kolla bara blocket. Ny 06:or som säljs efter 200 mil, ägaren har inte råd att ha den. En annan ägare tar den, och vips, redan 3 ägare inkl. affären som sålde den!
(kan vara så att första affären inte räknas, men mcn kan vara inbytt på en mcfirma. Min hoj har 7ägare på 8år, inklusive ett par firmor)

Anyway, you get my point.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...