Vågar man köpa en hoj med MÅNGA ägare?

steax900

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
R1-00
Har kollat på en hoj idag, fräsch o allt verkar ok. Enda "problemet" är att det är 13st ägare enligt vägverket. Hojen är en r1 från 99.
Enligt säljaren beror det på mc affärer och att hojen flyttats mellan ägare inom samma familj. Han hävdar att han är den 4e brukaren av hojen. Inga fel i övrigt, frågan är bara denna. HUR PÅVERKAS VÄRDET DEN DAGEN JAG VILL SÄLJA AV ATT DET I SÅ FALL ÄR 14 TIDIGARE ÄGARE...?

Hur skulle ni gjort?

Det är ju inte precis så att hojen kan få klamydia eller hiv av många ägare?

Enligt mig spelar det ingen som helst roll. Kolla skicket på hojen, kolla kvitton på service och ev. service bok?!

steax900 skrev:
2339339 Har kollat på en hoj idag, fräsch o allt verkar ok. Enda "problemet" är att det är 13st ägare enligt vägverket. Hojen är en r1 från 99.
Enligt säljaren beror det på mc affärer och att hojen flyttats mellan ägare inom samma familj. Han hävdar att han är den 4e brukaren av hojen. Inga fel i övrigt, frågan är bara denna. HUR PÅVERKAS VÄRDET DEN DAGEN JAG VILL SÄLJA AV ATT DET I SÅ FALL ÄR 14 TIDIGARE ÄGARE...?

Hur skulle ni gjort?

Jag skulle köpt hojen om den är fräsch och fin i övrigt. Sen angående värdet på hojen beror väl lite på hur länge du hade tänkt och haft kvar den. Jag menar för varje ny "facelift" på rettan så blir ju den årsmodellen ännu mindre attraktiv på marknaden. Men angående antalet ägare så tror jag många med mig skiter i det om det är 4 ägare inom "familjen", kan ju bero på att många skenförsäkrar!

//Jerry

tjo
Min ktm 04 som hade gått 500mil när jag köpte den hade 7st ägare, va nån köpare som drog sej tillbaka för det här på sporthoj. Ringde säljaren och kollade och tydligen så hade ägare nr1 ställt hojen på sin pappa ett antal gånger när han åkt utomlands av nån andledning så det va egentligen bara 2 ägare. Ska väl gå och få fram alla ägares namn?

Issue

Servicebok finns och en hel del kvitton. Hojen har rullat 3500 mil och är fräsch. Styrdämpare o slipon. Inga repor.
Han vill ha 49 000kr för den...

steax900 skrev:
2339339 Har kollat på en hoj idag, fräsch o allt verkar ok. Enda "problemet" är att det är 13st ägare enligt vägverket. Hojen är en r1 från 99.

Hur skulle ni gjort?
Det var ungefär samma sak med monstret jag har nu, och det är ingenting som stör mig när jag puttrar runt :) Bara den nuvarande ägaren ger ett bra intryck, så får du väl lita på hans omdömme, när han köpte den.

Varför inte bara dra ut registret med tidigare ägare? För egen del spelar det ingen roll så länge hojen är i det skicket man tycker är lämpligt. Det finns många anledningar att byta ägare inom familjen - inte bara pga FB..

Om du känner en bil/mc handlare (eller är fräck nog att gå in till en som du inte e polare med) så kan de få fram fullständig info om ägarförhållanden på fordon, t.o.m. när de varit av resp påställda.

steax900 skrev:
2339375 Servicebok finns och en hel del kvitton. Hojen har rullat 3500 mil och är fräsch. Styrdämpare o slipon. Inga repor.
Han vill ha 49 000kr för den...

Varför ska du köpa en 99 när du redan har en 00a? :va

Tycker inte man skall bry sig om antal ägare och mil så mycket. finns MYCKET värre saker att oroa sig för. service'ar mm. Är hojen välskött och har en bra servicebok skulle jag aldrig bry mig

jag har nog 6 ägare på min sukka och full servicebok + 3500 och det är en 02. En motorcykel skall användas. inte posöråkas.

Köper helre en som gått lite mer än väldigt lite. då har dom antagligen rusat motorn utanför korvmojjen och blivigt livrädda varje gång å parkerat den. sämst körd. Bättre med lite ärliga långa mil

Det finns de som tar åretruntförsäkring, och för att byta försäkringsform till vintern gör ägarbyte, sen tillbaka på våren igen osv...har man bågen 3 år kan det blir 6-7 ägarbyten med att man säljer hojen också...

En bekant som är pensionär (73 bast!!) köpte sin 954a flång ny på mb-racing i v-ås (som jag i sin tur köpte av honom senare) hade redan haft typ 7ägare på sig även om mätaren stod på 0mil o hojjen i sig var helt sprillans ny. Detta pga omflyttningar mellan firmor, någon köpare som dragit sig ur osv. Så man kan väl inte stirra sig helt blind på ägarantalet heller.
Är den fin och allt annat verkar vara i sin ordning så köp!

lorkan skrev:
2339532 Varför ska du köpa en 99 när du redan har en 00a? :va

Nja, jag har inte uppdaterat min info. hade en 00a för några år sedan o har nu fått ett återfall för hojåkande...

Ska be en polare ta ut fullständig ägarinfo på sitt jobb imorgon så får vi se hur det blir. Verkar som att de flesta anser att skicket och inte antalet ägare avgör... Tack för all hjälp!

steax900 skrev:

Hur skulle ni gjort?

Det viktigaste är ju att allt är i bra skick. Om du inte själv är kunnig ta med dig någon som kan och inspektera hojen efter allt från skavanker till stora fel.

jag äger en -01a med tror det är 7 ägare

förra ägaren bytte ägare 3 gånger och jag har gjort det 2 gånger å samma sak tidigare tillbaka.

Går man in på vv och knappar in koden som man har i regbeviset och ber om mer info (kanske man kan utan koden) så får man fram namnet på dom senaste 5 ägarna typ(via fax).

Klart du kan köpa hojen om du kollat den o den verkar fräsch!
Men som du frågar om de påverkar säljandet! Svar JA! Se bara på hur du själv reagerar! =)

Tias skrev:
2339621Någon köpare som dragit sig ur osv.
Hmm, gör dem ägarbyte innan köpet e klart? :va

Last edited:
Benny skrev:
Hmm, gör dem ägarbyte innan köpet e klart? :va

Reagerade också på detta när jag fick höra det, ringde bilregistret och hon fick tydligen fram någon info om att det var så det låg till. Tydligen hade någon köpt hojjen och han blev ägare men på något vis återgick köpet till firman igen, tyckte också det var skumt men som sagt... den var inte körd en meter när köptes från mb-racing :/

Tias skrev:
2339819 Reagerade också på detta när jag fick höra det, ringde bilregistret och hon fick tydligen fram någon info om att det var så det låg till. Tydligen hade någon köpt hojjen och han blev ägare men på något vis återgick köpet till firman igen, tyckte också det var skumt men som sagt... den var inte körd en meter när köptes från mb-racing :/

Hmm ok, lät bara så skumt! Men e kanske lita andra regler om den köps av en firma! Men görs köpet privat, så ska man ju skriva på ett papper båda två o sen skicka in, när detta e görs e ju köpet redan klart! =)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT