Vågar man köpa en "demo" hoj?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tjena

Generell fråga....

Vågar man köpa en hoj som gått som "demo hoj" hos en mcaffär, dom har kört in den i 200 mil innan dom släppt ut den för provkörning?

Vågar man...??

Personligen? Aldrig! Har du varit ute och provkört en hoj som gått 200 mil innan dom släppte ut den förste? Jag hade inte litat på att dom kört in den innan första provkörningarna skett.

Jag har provkört hojar som gått 20 mil och plågat dom så gott det bara gick, precis som man ska när man provkör för att se vad den går för.

Så (förutom om priset är snuskigt bra) så hade jag valt en helt splojjans istället! :fakta

//jaG

ski_extreme skrev:
Tjena

Generell fråga....

Vågar man köpa en hoj som gått som "demo hoj" hos en mcaffär, dom har kört in den i 200 mil innan dom släppt ut den för provkörning?

Vågar man...??

personligen : ja du får ju garanyi på hojen och du märker ju jur den går.. köp men så länge det inte är en suzuki :)

Man märker ju iofs inte hur den är inkörd och garantin gäller från den dagen som butiken tog ut hojen och gjorde leveranssevice :fakta

eftersom man inte vet hur den är inkörd så vet man inte heller hur hårt den har gått och vet då inte heller hur den kommer hålla ihop efter 3000 mil. det är där inkörningen gör nytta, längre fram i hojens liv.

Sen så har väl yamaha 2 års garanti, medans suzuki numera har 5 års? :cool:

//jaG

blom skrev:
personligen : ja du får ju garanyi på hojen och du märker ju jur den går.. köp men så länge det inte är en suzuki :)

Köpte min hoj av MB Racing.
Då hade den gåt 28 mil.
43 000:- istf 56 000:-
Jag nådde ner å allt å den skulle gå ok även om jag strypte den, (vilket jag ju var tvungen att göra), det var ju som hittat.
Jag körde själv inn den å så. Var jävligt bra när man var helt ny på hojen själv, att veta att jag inte skulle köra fortare än 80km/h, (4000rpm)
Har gått problemfritt hittills.
Prova och se, vad jag vet får man väl garanti å grejer med åxå..

Är det till ett schysst pris så varför inte..

Vi är väl alla jätte försiktiga när vi testar demo hojar.....eller hur..

Zeb_Macahan skrev:
eftersom man inte vet hur den är inkörd så vet man inte heller hur hårt den har gått och vet då inte heller hur den kommer hålla ihop efter 3000 mil. det är där inkörningen gör nytta, längre fram i hojens liv.

Vem behåller en hoj så länge då? Och vad är det som säger att en privatägdhoj är särskilt väl inkörd? Jag skulle lätt köpa en demohoj, vem bryr sig vad som händer om två år?

Silwer skrev:
öh, menar du att det är underligt med folk som inte byter hoj varje år?

Nej, men de har tråkigare. Det längsta jag har haft en hoj är ett år och fyra månader.

de är nog bara att handla, skulle gissa att det är svårt att plåga hojjen i samband med provkörningar så att de skulle ta skada..

som sagt.. man får ju garanti.

har hört att yamah oxo börjat med 5års garanti, nån som vet???

Zeb_Macahan skrev:
Man märker ju iofs inte hur den är inkörd och garantin gäller från den dagen som butiken tog ut hojen och gjorde leveranssevice :fakta

Sen så har väl yamaha 2 års garanti, medans suzuki numera har 5 års? :cool:

//jaG

Det är bara honda som har 5 års garanti...Suzuki har förlängd reklamationsrätt = bevisbördan ligger på kunden

Sen det där med inkörning... det är ju inte så himla viktigt...men ett större problem är nog att demohojar inte direkt varmkörs innan vissa puckon ger full mutter, DET är betydligt sämre för hojen än någon larvig inkörning eller inte

Ojdå jag är nog ett av de där puckona då, man brukar sätta sej på hojen en liten stund och värma lite och sen är det skaftet ifrån handlaren. :D

greven skrev:
Sen det där med inkörning... det är ju inte så himla viktigt...men ett större problem är nog att demohojar inte direkt varmkörs innan vissa puckon ger full mutter, DET är betydligt sämre för hojen än någon larvig inkörning eller inte

jag har fått provköra hojar som haft 5km på mätaren, skulle aldrig köpa en demohoj :fakta

Ravetrancer skrev:
har hört att yamah oxo börjat med 5års garanti, nån som vet???

Tror inte det. Inte på alla modeller i så fall.
Jag köpte min FJR för nästan 2 månader sedan, där är det 2 års garanti. Fast rent praktiskt tror jag inte det spelar så stor roll, håller bitarna 2 år så lär de hålla i 5 år, förutom rena slitdelar, vilket ändå inte omfattas av garanti.

Vad gäller ursprungsfrågan så skulle jag kunna tänka mig att köpa en demohoj, men det skall i så fall vara ordentligt under nypris, annars är det inte intressant för min del.
Cyklarna idag är byggda för att klara rätt mycket, så det är inte helt lätt att köra sönder dem, bara de är varmkörda innan man gasar.

Min hade gått ca 360 mil innan jag köpte den. Säljaren berättade att hojen gick som fan bara man tankade 98 oktan och hade bråttom hem... :D
Kanske inte som ovan, men jag är väldigt nöjd med min hoj så här långt. Den har säkert gått hårt som fan, men det kanske den gjort även om jag köpt den från en privatperson. Vem vet?!

Jag har plöjt ner mer än 1500 mil i hojen på 1 år... Inga problem.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back