Vågar man köpa en BMW?

Eftersom jag hör till den kategorin så får jag väl ta och protestera lite :)
Vanlig förekommande att ingenjörer uppskattar när någon hittar på en
"varför kom jag inte på det"-lösning på ett problem som alla andra gör
på mer omständiga vis... Inte nödvändigtvis att det handlar om att
maximera antalet funktioner.

Sagt om ingenjörer och deras leksaker (minns ej källan):

Det finns två kategorier av leksaker för ingenjörer...
- Saker som behöver lagas
- Saker som behöver lagas efter att man lekt med dem en stund

/Martin

Haha ja självklart!

Men kommer ingenjören på en grej han kan göra bätttre själv med en länkarm från en skoda fabia, en äggstrimlare och någon suspekt grej från Lidl så nog fan får man läsa om det på forumet ;)

Och jag har också fallit för trycket från märket och börjar utbilda mig nu i höst:yoparty
 
Jag bytte förra året från en Fazer 600 till R1200R. Sparar 4000 om året i försäkring. Jo den är lite dyrare i inköp, hoppas värdet håller i sig när det blir dags att byta. Förutom billigare försäkring har jag en hoj som har massor med vrid och skitkul på små vägar. Skönt med riktigt med vrid :D . Förutom sänkta försäkringskostnaden har den bara gett mig trevliga minnen. En smidig och lättkört hoj, väger bara 198 otankad. Och ja, den är skitkul på bana oxå.

Ful???

Kolla bilden
39735E2AD8A15DFBC2256F6D00440451
 
Min hoj är på service, så jag har fått låna BMWs HP2 Megamoto.
Fifan vilken hoj. Stenhård. Har aldrig kört motard förr och känslan i styret är minst sagt annorlunda med det lilla framhjulet.

Synd bara att jag inte är tillräckligt bra förare för att kunna utnyttja hojjens fulla potential. Kan sträcka mig till att få framhjulet att lätta några cm, men där slutar mina freestylekunskaper :(
 
Jag har uppfattning att bmw-ägare är lite äldre, kör försiktigare och sköter servicarna till punkt och pricka. Således är det svårt att jämföra kvaliten på japanskt och tyskt.

En bekant jobbade med att skruva bmw och tycker att dom höll dåligt men
det är snart 10 år sedan så det säger inte så mycket.

Kvalitetsskillnaden är säkert liten och hade jag varit sugen så hade jag inte
bangat för en bmw!

Dom ligger garanterat ljusår före italienskt och amerikanskt :D
 
Last edited:
Jag har uppfattning att bmw-ägare är lite äldre, kör försiktigare och sköter servicarna till punkt och pricka. Således är det svårt att jämföra kvaliten på japanskt och tyskt.

Felfelfelfel som han sa i fem myror är fler än fyra elefanter;)

grejen är att 1994 slutade BMW tillverka R100 serien med boxermotor och gick över till R1100, R100 hade då tillverkats sedan 1979!

Det gav BMW gubbstämpeln tillsammans med de otroligt fula K-modellerna som tillverkades samtidigt......

Nu är det väl en del som med Porsche, de är inte byggda för gubbar, men bara gubbar har råd att köpa dem, men gubbhojar är det definitivt inte längre!

Men BMW ligger absolut högst av alla märken i bilprovningens statistik!

Och självklart är det inte Fireblade och R1200RT man ska jämöra utan Pan European eller FJR 1300 mot R1200RT..........
Annars blir det ju så klart missvisande!
 
Felfelfelfel som han sa i fem myror är fler än fyra elefanter;)

grejen är att 1994 slutade BMW tillverka R100 serien med boxermotor och gick över till R1100, R100 hade då tillverkats sedan 1979!

Det gav BMW gubbstämpeln tillsammans med de otroligt fula K-modellerna som tillverkades samtidigt......

Nu är det väl en del som med Porsche, de är inte byggda för gubbar, men bara gubbar har råd att köpa dem, men gubbhojar är det definitivt inte längre!

Men BMW ligger absolut högst av alla märken i bilprovningens statistik!

Och självklart är det inte Fireblade och R1200RT man ska jämöra utan Pan European eller FJR 1300 mot R1200RT..........
Annars blir det ju så klart missvisande!
Hahaha, BMW:s motorcyklar & Porsche. Känns inte riktigt som BMW:s motorcyklar håller den statusen. Fortfarande ser de ut som gubbhojar, det kan ingen ta i från dem.
 
Har snöat in lite på K1200S, måste säga att den är förvånansvärt lättkörd för sin storlek och komforten på fjädringen gör mej, som enbart kört sporthojar, närmast mållös och ändå styr den skapligt bra.. Har den dessutom "ESA" så kan man ändra dämpningen på fjädringen från styret.

Det lilla jag läst är att ägarna oftast är supernöjda med sina K1200S MEN..
De dras visst med brister såsom ryckig gång under 3000rpm, "klonkig" växellåda, svag lamellkorg som kan ge upp efter 2000mil, friläge som "försvinner", svårdoserade bromsar på de modeller som har servobroms och lite andra små skavanker.

Någon som vet när/om såna barnsjukdomar byggdes bort, alltså, f,o,m vilken årsmodell kan anses vara ett "säkert" köp?
 
Mina päron och de flesta i deras umgängeskrets har eller har haft BMW, och jag har aldrig hört något negativt om hojarna under min uppväxt.
 
På boxrarna försvann servobromsarna -06 eller -07, på K vet jag inte men det borde ha varit samma år....

Nu kör jag med en R1150R med kombi/servo/ABS, och jag fattar inte vad folk har för krav på bromsar för att klaga på dem!!

Ok, i kryphastigheter är det lite on/off känsla i dem, men annars är de grymma!
Men visst, servon fram behövs strängt taget inte, och det är äckeldyrt att laga om det händer något, men hellre hela paketet än vanliga enkelbromsar!

På dem med problem med ryckighet har de bytt luftburken och lite grejer och fått bort ryckningarna helt på de äldre, annars kan det räcka med uppgradering av programvaran! Skulle gissa att -07 har de nya luftburkarna som standard, men jag är inte 100%.....

Kolla och fråga på
BMW klubbens forum
om ni undrar mer!

Magerryckningarna är ett typiskt pinsamt fel som BMW borde ha lärt sig av på R1100 serien i mitten av nittiotalet!!

Förresten blev jag påkörd igår i Uddevalla så jag har eventuellt ingen BMW längre:(
En Saab bytte fil i en rondell vid torp och skickade iväg mig så jag slog skallen i kantstenen till refugen och hojen for åt andra hållet och slog sönder båda ventilkåporna och en massa annat......

Jag klarade mig utan skador iallafall......

Och naturligtvis är BMW BÄST i bilprovningens statistik!
 
Hrmm..Bmw är ett KVALITÉTS märke som HONDA:tummenupp , klart att de kanske inte är felfria, men tror det hör till undantagen.
 
På boxrarna försvann servobromsarna -06 eller -07, på K vet jag inte men det borde ha varit samma år...............
Och naturligtvis är BMW BÄST i bilprovningens statistik!

Till att börja med: Å fy fan vad jobbigt med en krash denna tiden på året, gjorde det själv ungefär samma tid förra året och med semestrande handläggare och annat så tog det en liten stund innan man var i sadeln igen, hoppas det löser sej snabbt för dej i alla fall och att inga krämpor kommer smygande.

Hur som helst, tack för BMW-infon, så om man ser förbi bromsarna (som jag inte själv vet hur "illa" jag tycker att det är) så ska det inte vara någon fara med en, säg, -05 K1200 därför att övriga problem redan borde åtgärdats?

Bra med länken till BMW-klubben :tummenupp

Får se om jag vågar ge upp det renodlade sporthojsträsket och satsa på Tyskt, hehe
 
Till att börja med: Å fy fan vad jobbigt med en krash denna tiden på året, gjorde det själv ungefär samma tid förra året och med semestrande handläggare och annat så tog det en liten stund innan man var i sadeln igen, hoppas det löser sej snabbt för dej i alla fall och att inga krämpor kommer smygande.

Hur som helst, tack för BMW-infon, så om man ser förbi bromsarna (som jag inte själv vet hur "illa" jag tycker att det är) så ska det inte vara någon fara med en, säg, -05 K1200 därför att övriga problem redan borde åtgärdats?

Bra med länken till BMW-klubben :tummenupp

Får se om jag vågar ge upp det renodlade sporthojsträsket och satsa på Tyskt, hehe
Servobromsarna "får du leva med" jag tycker inte synd om dig;)
Men provkör gärna en!

Men luftburken och programvaran borde som sagt vara bytt om den haft problemen från början, tror inte de bytte på alla rakt av... Men de borde byta på goodwill om du kommer in med en som rycker nu!

Det allra jävligaste med kraschen är att jag hann köra 40 mil sen förra kraschen som tog 7 veckor att fixa, och jag skulle köra till Nordkap med min kompis om tre veckor!
 
Förresten blev jag påkörd igår i Uddevalla så jag har eventuellt ingen BMW längre:(
En Saab bytte fil i en rondell vid torp och skickade iväg mig så jag slog skallen i kantstenen till refugen och hojen for åt andra hållet och slog sönder båda ventilkåporna och en massa annat......

Jag klarade mig utan skador iallafall......

Vilken tur du hade trots allt! Fast många tror de har företräde mitt i en rondell och kan bara byta fil hur som helst, ”folk får väl skylla sig själva om de är i vägen” men det många inte vet är att det faktiskt är ett rent FILBYTE man gör i en rondell så man måste titta om man kan byta fil, annars är det bara att ta ett varv till och göra nytt försök. Och helst använda blinkers vilket många inte heller använder där.

Jag brukar inte ligga bredvid bilar i rondellerna utan snett bakom, jag har en lucka framför mig i fall människan bara svänger in framför mig utan att se sig för.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top