Vågar man ge sig på att renovera sin växellåda?

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Jag har fått ett gammalt omtalat problem på min hoj, nämligen att 2:ans växel glider ner till friläge vid gaspådrag.
Jag har läst trådar om detta förut, så jag förutsätter att det är ett förhållandevis vanligt problem på sporthojar som har fått lite misshandel vid växlandet på slangen.
Frågan är om det är värt att göra ett försök att laga detta själv om man nu är "ganska händig", eller om man tveklöst skall skicka in hojen på verkstad så fort som möjligt.

Tips och råd tack

Men verkstadshandboken till hands så bör du kunna lösa det på egen hand om du har någorlunda bra tillgång till verktyg (jag bytte växellåda på R6 -99, tog ett tag men det blev bra till slut)
Det som tar längst tid är i/ur med motorn

//håkan

Jag har en "Haynes" mekhandbok till hojen. Som det verkar så var det ganska krångligt att få av själva dreven från axlarna.
Men det kanske är en enkel match jämfört med demontering av motor från ram.

När du väl har lyft bort undre motorhalvan finns det inte så många pinaler att bli rädd för. Det blir enkelt när man väl har kommit in i växelådan och ser hur pass få delar det är.
Jag bytte växellåda på min Bandit igår kväll, längre än så tar det inte när man gjort det ett par gånger. Räkna med en hel helg för ett förstagångsjobb.

Jag går i samma tankar, men det blir ett vinterprojekt, så då ska man väll klara det? Verkar det FÖR svårt när man kommit så långt att man fått bort motorn ur ramen så kan man ju lämna in motorn löst iaf. lär ju bli lite billigare..

Tack för självförtroendet.
Nu känns det som det skall gå bra. Bör man kanske byta dreven både på ingående och utgående axel när man ändå håller på?
Eller skall man kanske byta ALLA drev samtidigt?
Skall man köpa helt nya axlar med drev på?
Vad kan prislappen landa på per drev?

Byt det som är slitet endast, dessa delar är INTE gratis direkt. Min första hoj var en butiksny Thundercat -98, den pajjade lådan på 2 (!) gånger, med samma fenomen (2an föll ur) och då hade jag kört helt normalt, använt koppling, ej weelat osv. Andra gången bytte Carlbarks ut typ allt i lådan, och det var inte billigt. Jag såg en siffra men har glömt bort det nu. Gick på garanti som tur var. Kanske är ett Thundercat-fenomen? Har du lekt?

På min nuvarande är det inte konstigt att det pajjat, har övat massa uiilisar osv.

Om det är tvåans utgående drev som är knas (som det troligt är), ska du även byta motsvarande ingreppsdrev på samma drevaxel.

1500kr för ett drev kostade det till min zx9r...En liten fingervisning bara

På en Thundercat måste topp och cylinder av för att kunna dela motorn.

Ja det är en Thundercatmotor

Bifogat

• motor.jpg
    motor.jpg
    124.1 KB · Visningar: 179
  • 2004-05-23 018.jpg
    2004-05-23 018.jpg
    78.3 KB · Visningar: 172
Last edited:
chalmers inte hunnit bygga färdigt. Så de kom inte till start i något av körmomenten.

Coola Ola skrev:
Ball sak! Den går inget fort va? :D

Vad hade folket från chalmers för nånting? En lådbil? :va

Nesse skrev:
På en Thundercat måste topp och cylinder av för att kunna dela motorn.

Ja det är en Thundercatmotor

Det låter inte så kul.
Men om man tittar i Haynesmanualen så ser det inte ut som det vore nödvändigt.
Varför skall cyllarna bort?

Daddy skrev:
Det låter inte så kul.
Men om man tittar i Haynesmanualen så ser det inte ut som det vore nödvändigt.
Varför skall cyllarna bort?
Skruvarna som sitter innanför markeringen på bilden sitter uppifrån och går endast att lossa om cyllarna är av.

Bifogat

• namnl.jpg
    namnl.jpg
    119.6 KB · Visningar: 78
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!