Vågar man byta mot denna TRX?

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Har fått den här hojen i tankarna.
Men frågan är om man vågar byta.
Det handlar om att byta rakt över, inga pengar.
Behåller hojen sitt värde även vid ombyggnad mm.
Har pratat med killen som äger hojen, han verkar reko.
Lite misstänkt ang. motorn. Kan man få tag på nya TRX motorer?

Saxat från annonesen: TRX 850-R 02:a
"Nu är den till salu pga nytt projekt.
Lite info om hojen: 350 mil nyservad, kortad
hjulbas, sänkt ca 5cm fram 11cm i försprång,
Hindle kolfiber highend Slipon ( Grymt Sound )
kan även enkelt ändras om till Streetracer .
Speciallack kameleont ( skiftar färg )

Billig att äga och köra F-klass 5

Rolig att köra, banracer för gatan….

Bör ses och köras"


Vad säger experpanelen?
 
TRX-02? Visste inte att de tillverkades fortfarande... och kåpan/lampan tycker jag ser väldigt mycket Kawa ZX-?R ut. Ram och motor avslöjar ju att det är en TRX under iofs... men det verkar som säljaren gillar att fixa lite eget. Spännande bygge iaf. Men att det ska vara en 02:a låter lite konstigt...
 
låter väldigt suspekt med -02.
pm´a goodstuff. han har bra koll på trx.
även benkar (tror han stavar så) har koll på modellen.
ta ramnr. å ring yamha motor scandinavia å kolla annars
 
Han har väl köpt kraschad, bytt ram själv, därav reggad som -02. Jag har själv en Tl -99 som e reggad som -03. Läge att pruta grovt, jag gav 45´ för min.
 
Kanske dum fråga, men varför inte behålla vtr:en?
 
Var försiktig! TRX såldes endast 96-98 i Sverige, kan ha sålts fler år ute Europa men där är jag osäker.

Förklaringen med omregistrering kan vara sann. I så fall har den väl gått 350 mil efter detta, hur långt hade motorn och ramen gått innan?

Och varför har han ändrat geometrin? Låt inte hans experiment drabba dig.

Ramen ser bekant ut, backspeglarna likaså. Tanken också. Men bakpartiet är moddat. Handtagen är original ;-)

I övrigt kan jag bara rekommendera TRX. Det är en underbar maskin som passar mig och min sporttouring perfekt!
 
Hmmm, IOFS rätt snyggt bygge, men...

Ramen ser ut att vara original, förutom att det verkar som om det är en annan bakram (svårt se på bilderna, men verkar vara påbultat from vid röda pilen, är dock lite osäker)

Sedan så är det original fjädringskomponenter, verkar tom vara original bromsslangar? Och undrar vad kortad hjulbas gör med högfartsegenskaperna och underdelen för/mot markfrigången? Lite för många frågetecken, skulle låta någon som kör en original TRX provköra den här innan ett ev. köp.

TRX är en trevlig hoj som jag var jäkligt nöjd med, men skulle jag köpa en "moddad" så skulle jag föredra en där man gett sig på att förbättra fjädringskomponenter och tex bromsarna´, men lämnat hjulbas osv ifred.

Årsmodeller, TRX togs väl in av Yamaha 96-98 och så pararellimport -99, samt att det såldes -99or under 2000, tror jag det var... och fram till -01 hade TDM snarlik motor, (men blev väl 900cc och insprutning från -02?)

Och... måste kännas lite tungt "backa" från en VTR? Körde en sväng igen med TRX efter att jag bytt till VTR (körde TRX 1996-2000) och kändes då lite "trött" jämfört med VTRn... men på små krokvägar skulle jag än idag föredra TRXn...

/B
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    107.8 KB · Visningar: 391
Det var ju inte det snyggast modifierade TRX jag sett. Kåpan ser alldeles för stor ut i mina ögon och som de andra TRX kunniga skriver så verkar han inte ha modifierat den med tanke på att förbättra det den är bra på nämligen körglädjen. Som Benkar påpåekar är bakramen annorlunda troligen för att få dit kawaröven.
Hur har han kortat hjulbasen är jag också nyfiken på. Sänka den 5 sm är mord på markfrigången men jag tror han menar att han sänkt gaffelbenen 5 mm och inte 5 cm.

Jag skulle vara kritisk och provköra och tycker du ska ha pengar emellan vid byte.
 
Jag håller med de föregående. Köp inte en TRX som är "poser moddad". Hade den haft seriösa fjädrings komponenter, och bättre bromsat etc så hade det varit ett "kanske" byte.
Och som övriga säger. TRX fanns inte som ny 02. Då hade jag köpte en sådan :fakta
Jag ville ha en TRX, men det gick inte att köpa en fabriks ny så jag köpte annat.

Mina två Euro... :)
 
Jag tar mitt förnuft till fånga och säger NEJ till denna affär.

Jag tackar expertpanelan :tummenupp
 
Henke skrev:
Har fått den här hojen i tankarna.
Men frågan är om man vågar byta.
Det handlar om att byta rakt över, inga pengar.
Behåller hojen sitt värde även vid ombyggnad mm.
Har pratat med killen som äger hojen, han verkar reko.
Lite misstänkt ang. motorn. Kan man få tag på nya TRX motorer?

Saxat från annonesen: TRX 850-R 02:a
"Nu är den till salu pga nytt projekt.
Lite info om hojen: 350 mil nyservad, kortad
hjulbas, sänkt ca 5cm fram 11cm i försprång,
Hindle kolfiber highend Slipon ( Grymt Sound )
kan även enkelt ändras om till Streetracer .
Speciallack kameleont ( skiftar färg )

Billig att äga och köra F-klass 5

Rolig att köra, banracer för gatan….

Bör ses och köras"


Vad säger experpanelen?

Samma hoj till salu igen?

http://www2.blocket.se/view/2576719.htm?l=0&c=1&city=0
 
Henke skrev:
Har fått den här hojen i tankarna.
Men frågan är om man vågar byta.


Det är den som står i Landskrona va? Har för mej han har haft annonsen inne 3 ggr.

Dock har jag sett och hört den köra, rätt gött sound i piporna..
 
Last edited:
NordhNet skrev:
Henke skrev:
Har fått den här hojen i tankarna.
Men frågan är om man vågar byta.
QUOTE]


Det är den som står i Landskrona va? Har för mej han har haft annonsen inne 3 ggr.

Dock har jag sett och hört den köra, rätt gött sound i piporna..

NordhNet Kika igen på annonsen innan du kommenterar tror jag =)

Ny ägare på den nu men det är nog helt klart samma hoj

Jag va väldigt intresserad av den när jag tänkte köpa TRX men fick min pärla för 38 000 så jag gick på original TRX istället. Kändes tryggare på många sätt

Trist om snubben köpt på sig en hoj som va så kass att han försöker sälja den igen inom nån månad. Hoppas hojen finner en nöjd ägare snart för annars får ng säljaren det svårt

/oXydex
 
Spontan reaktion är generalkvaddad och ombyggd därefter. Som andra sagt, varför skulle man annars ge sig på geometrin? Kanske styrhuvudet redan var löst? Likaså bakramen, ser helt klart omgjord ut. Visst för att få dit kåpan kanske det var behövligt. Man vet ju aldrig. Givetvis har jag inga belägg för det jag skriver, men det verkar ju lite lustigt. :va

// Wip
 
Wip skrev:
Spontan reaktion är generalkvaddad och ombyggd därefter. Som andra sagt, varför skulle man annars ge sig på geometrin? Kanske styrhuvudet redan var löst?
// Wip
Har sett den annonseras tidigare oxå. Tror inte killen har så mycket koll, det lär ju inte vara han som moddat. Kika på bilden bakifrån, gaffeln ser ut att sticka ut en del, original sticker den ut 18,5 mm. Tror att den ändringen är "by the book", sänkning med 25 mm är inte ovanligt. (Och om det bara är där det är ändrat är det ju lätt att modda tillbaka!) Kolla styrhuvudet om det ser ändrat ut, annars har killen bara mätt lite på måfå... Sving och infästning verkar inte ändrad. Hur ändrar man hjulbasen annars?
350 mil kan ju inte stämma, men det står ju iofs inte att den bara gått så långt, kan ju tolkas som 350 mil e service...
-02 lär inte vara tillverkningsår som tidigare nämnts, första registrering efter import om den togs in som ombyggt fordon, då kan det stämma... Har sett en del sena årtal på TRX:er i UK, verkar skilja en del, och SBP tar ju numera bara uppgifterna från ursprungslandet rakt av.
Jag skulle be att papper på rammätning så att inget är skevt, och en lista på alla modifieringar. Sen efter ordentlig testkörning om allt är OK så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa den. Priset dock, nästa köpare lär ha samma funderingar, så bevis för att hojen är juste krävs! Kan vara en skittrevlig hoj, med lite modifiering av broms och fjädring har du något unikt!
/Hasse
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top