Vågar jag köra med det här däcket?!

Om vi kollar på vad lagen säger så ger "otillräckligt mönsterdjup" som du torde åkt omkring på ett tag. :7peta

211A Däck med otillräckligt profildjup ............................... 1200:-

men nu, med korden ute i luften;

210A Däck med hål/skåra/annan skada, som blottlägger
däckets armering eller däck som visar tecken på
brott eller separation........................................................... 3000:-

Edit: Plus villkorslöst körförbud på plats vid "skada" på däck

I praktiken? Jag tänker ju inte säga "bara kör" och ha ditt liv eller dom du har ihjäl på mitt samvete, men det finns åtskilliga stories från overlanders och Rysslandsresenärer som hankat sig fram till bebyggelse med sämre däck än så. Bara för att dom inte haft något annat val!

Du däremot har satt dig i denna situationen alldeles själv och skall köra på trafikerade vägar som bitvis är strösslade med dödsräcken.

Det går att köra.
Det är jävligt olämpligt.

Jag hade hankat mig fram försiktigt längs alternativa, lågtrafikerade vägsträckningar, detta för min egen och medtrafikanters säkerhet. Jag hade inte gett mig ut bland blådårarna på E20.

Men det är jag. Jag vet hur det känns när man blåser ett däck i hastighet och jag har kört långa sträckor på helt tomma fram- eller bakdäck.

Har du inte sådana erfarenheter så avråder jag från att utsätta dig för risken att skaffa dom.

Last edited:
Klart olämpligt att köra någon längre sträcka än till närmsta däckverkstad med det där däcket.

Skulle inte ens tänka tanken och köra med däcket... Och att inte upptäcka sånt slitage är inte "lätt hänt", det är slarv, -sorry! Man ska vara rädd om lilla sig!

Hade jag varit i ditt läge hade jag i första hand försökt fixa ett nytt däck innan jag åker men om det inte går skulle jag kunna tänka mig att puttra hem i 50-60 på det där däcket.

Kör sick-sack hela vägen hem med mycket lut så nöter du sidorna istället :tummenupp

Jösses. Jag har 1 mm kvar på mitt bakdäck och tycker det är obehagligt att åka med.. Har bokat tid för byte i veckan. Att köra med det där hade jag aldrig gjort.. Jag är iofs nybörjare, men jag tror inte däckexplosion eller punka är nåt jag är speciellt sugen på..

När jag åkte hemifrån igår så hade större delen av däcket mönster över hela slitytan om än föga. Jag har dock en aggressiv körstil och gårdagens tur tog uppenbart hårt på däcken. Det är givetvis igen ursäkt men man får lära sig av sina misstag och försöka att inte göra om dom. Det lutar ju åt jag får försöka mig tuffa ner till Göteborg imorgon och det kanske är bäst att undvika E20 trots allt då. Jag vet småvägar enda ner till Göteborg jag kan ta och det kanske är bäst så att jag sliter mer på sidorna.
Nu har jag ju blivit idiotförklarad ännu en gång och det skulle inte förvåna mig om jag blir bannad pga detta...:(

Jag hade dragit silvertejp/eltejp runt ställena med corden framme, sedan kört de där 25 milen. Men du behöver ju ändå byta däck, varför inte göra det direkt på plats istället för att köra hem och byta hemma? :S

När jag åkte hemifrån igår så hade större delen av däcket mönster över hela slitytan om än föga. Jag har dock en aggressiv körstil och gårdagens tur tog uppenbart hårt på däcken. Det är givetvis igen ursäkt men man får lära sig av sina misstag och försöka att inte göra om dom. Det lutar ju åt jag får försöka mig tuffa ner till Göteborg imorgon och det kanske är bäst att undvika E20 trots allt då. Jag vet småvägar enda ner till Göteborg jag kan ta och det kanske är bäst så att jag sliter mer på sidorna.
Nu har jag ju blivit idiotförklarad ännu en gång och det skulle inte förvåna mig om jag blir bannad pga detta...:(

Bananad blir du inte för att göra dumma saker här på forumet, och du är inte den första som lägger upp exakt en sån här tråd. :D Och dina kedjebryderier har inget mot de lite mer påtagligt dumma trådarna, så oroa dig inte för det.
Men, att nöta från att ha mönster kvar ner till corden på 50 mil? Det kan inte ha varit mycket mönster kvar då... Har du en dr650 har jag ännu svårare att tro att det var så värst mycket mönster. ;)

...ni skulle se däcken en del kommer till knixkörningar med, som de på fullaste allvar tycker är ok...

Ett bra bakdäck kostar en tusing lite styvt, och har man inte råd att lämna iväg, lär dig kränga själv, det är inte raketforskning. PunGt.

Helvete - vad är livhanken värt för er grabbar? :7peta

...ni skulle se däcken en del kommer till knixkörningar med, som de på fullaste allvar tycker är ok...

Ett bra bakdäck kostar en tusing lite styvt, och har man inte råd att lämna iväg, lär dig kränga själv, det är inte raketforskning. PunGt.

Helvete - vad är livhanken värt för er grabbar? :7peta
Jag vet vad reaktionen var på däcket jag hade som jag tyckte var slut... Gav en liten insikt i hur sopiga däck man måste ha för att inte bli utsläppt. :gnissla

I-landsproblem med att fixa däck? Vänta tills du kan åka till en verkstad imorgon istället. och så gnäller folk över hur ryssarna kör men dom har inte "dubb" däck på sommaren. idiotförklarad? Vill inte riktigt svara men tråkigt att det finns fler som kör på sådana däck i trafiken.

Om nu däcket är slitet på bara ett ställe så har du en skada på det och hur långt tror du att du kommer då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti