Vågar jag köpa?

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Hej!
Har varit och tittat på en importhojj från Tyskland här i närheten och den såg riktigt bra ut, nya däck osv.

Priset ligger på ungefär samma nivå som i Tyskland vilket ju känns gött.
Säljaren, (som är invandrare, vilket förhoppningsvis inte spelar någon som helst roll) säger att han tog hit den för att tjäna lite pengar på att sälja den här... och att anledningen till att han gått ner till hans inköpspris är för att han inte har "servicebokoch statistik etc."

Den är inte heller inreggad i Sverige.

Vågar jag då köpa den? Kan den vara stulen i Tyskland och tagen till Sverige för att sedan blåsa någon stackare(mig)?
Det skulle ju inte vara så kul om det visar sig på bilbesiktningen att den är stulen och att jag är blåst på pengarna!

Exakt vilka papper/blanketter behöver jag ifrån Tyskland och honom för att jag ska kunna regga in den?

Tacksam för hjälp! :)

ayrton skrev:
2110706 Hej!
Har varit och tittat på en importhojj från Tyskland här i närheten och den såg riktigt bra ut, nya däck osv.

Säljaren, (som är invandrare, vilket förhoppningsvis inte spelar någon som helst roll) säger att han tog hit den för att tjäna lite pengar på att sälja den här... och att anledningen till att han gått ner till hans inköpspris är för att han inte har "servicebokoch statistik etc."

Vågar jag då köpa den? Kan den vara stulen i Tyskland och tagen till Sverige för att sedan blåsa någon stackare(mig)?
Det skulle ju inte vara så kul om det visar sig på bilbesiktningen att den är stulen och att jag är blåst på pengarna!

Exakt vilka papper/blanketter behöver jag ifrån Tyskland och honom för att jag ska kunna regga in den?

Hej!

Jag tycker det verkar vara ett vågat köp. Om han registrerar in den innan du köper den så kanske det är en bättre affär.

Jag skulle inte köpa den om den inte är reggad!

ayrton skrev:
2110706 Hej!

Skriv ner ramnummret och ring bilprovningen och kolla med dom om den går att regga in.

Allternativt och bäst är att göra upp affär men inte betala för hojjen fören den är inreggad.

För att kunna regga hojjen så måste du ha det tyska fahrtzeugbrief som SKA vara med (det är Tysklands motsvarighet till registreringsbevis). Om han inte har det så är det han säljer lika värdefullt som ett boj-sänke (om man inte bara ska köra bana med den)
Kommer du till BP utan dom papprena så blir du hemskickad direkt.

Alltså, man blir ju direkt misstänksam! Varför reggar han inte in den först för
ynka 2000:- och därmed göra den 10 ggr mer intressant?

Kan du länka upp annonsen, så vi får lite mer info om objektet?

Håller med dom flesta här, den som privimporterar tjänar ändå bra med pengar och kan gott ta jobbet/risket med att få den igenom regbesiktning. Skulle inte ge mycket för en hoj som säljaren inte hade orkat fixa detta, oavsett om pappren såg ut att vara i ordning för övrigt.

Alltid när säljaren hävdar att något är lätt/billigt (varesig det gäller regging, fix av läckande packpoxar eller andra defekter) så frågar jag mig varför han inte gjort det själv om det är så lätt...

Han åker med till reg besiktningen, går den igenom så betalar du han, om inte så plockar du fram din stungun o ger han en jävel o tar hojen ändå!

Är ju helt ovesäntligt om hojen är import eller inte, går ju att fuska i princip lika mycket med svensksålt som med en import...

Kan du inte posta annonsen istället så slipper man får en tråd som e helt oläslig...

1. FZB skall följa hojjen.
2. Är hojjen typ/helfordonsgodkänd (2003 och nyare) så skall hojjen vara i orginalskick vid besiktningen. Alltså inga nya blinkers, slipon, däck osv..ORGINALSKICK!!
3. Hojjen bör vara avställd i Tyskland.
4. Kolla att E4 klistermärket sitter på hojjen, (på typ/helfordonsgodkända fordon). Suzuki och Ducati ger ej ut sånna i efterhand!!
5. Kolla att motornr + ramnr överensstämmer med FZB.
6. Kolla att fordonet inte är stulet.

Gick allt bra ovanför så bör din hoj bli svensk medborgare utan probs.

ayrton skrev:
2110706 Hej!

Min polare blev blåst på en "importhoj"
Men i själva verket var den inte importerad, utan en stulen svensksåld hoj med nytt ramnummer o tyska reg papper. Så var försiktig...

tobbe1 skrev:
2110930 Min polare blev blåst på en "importhoj"
Men i själva verket var den inte importerad, utan en stulen svensksåld hoj med nytt ramnummer o tyska reg papper. Så var försiktig...

Jag tycker att trådskaparen får i läxa att läsa på i ämnet. :fakta
Är man lika grön som du låter så skall du inte göra affär!

Det finns information så det räcker och blir över på nätet..ring myndigheter och sök i lagtext.

Det är inte försäljaren som är farlig utan din okunskap!

79Andreas skrev:
2111024 Jag tycker att trådskaparen får i läxa att läsa på i ämnet. :fakta
Är man lika grön som du låter så skall du inte göra affär!

Det finns information så det räcker och blir över på nätet..ring myndigheter och sök i lagtext.

Det är inte försäljaren som är farlig utan din okunskap!
Ramnumret var utbytt så det stämde överrens med dom tyska pappren. Inte ens bilprovningen såg att det var utbytt.

tobbe1 skrev:
2112017 Ramnumret var utbytt så det stämde överrens med dom tyska pappren. Inte ens bilprovningen såg att det var utbytt.

Hur upptäkte han att den var stulen tillslut tro? :va

tobbe1 skrev:
2112597 Han körde omkull, o försäkringsbolaget upptäckte det. Polisen hämtade hojen men han fick inte några pengar.

Fan vad arg jag skulle bli.
Jag skulle nog avsätta framtiden till att söka upp säljaren och
handgripligen visa att han sålt cykeln till FEL person :näsblod

79Andreas skrev:
2110899 Kan du inte posta annonsen istället så slipper man får en tråd som e helt oläslig...

1. FZB skall följa hojjen.
2. Är hojjen typ/helfordonsgodkänd (2003 och nyare) så skall hojjen vara i orginalskick vid besiktningen. Alltså inga nya blinkers, slipon, däck osv..ORGINALSKICK!!
3. Hojjen bör vara avställd i Tyskland.
4. Kolla att E4 klistermärket sitter på hojjen, (på typ/helfordonsgodkända fordon). Suzuki och Ducati ger ej ut sånna i efterhand!!
5. Kolla att motornr + ramnr överensstämmer med FZB.
6. Kolla att fordonet inte är stulet.

Gick allt bra ovanför så bör din hoj bli svensk medborgare utan probs.

Måste ram och motornummer verkligen vara samma?
Ägaren i Tyskland kan väll ha bytt motor? vid tex ras eller dyl.

När vi ändå är inne på frågan, hur kontrolleras motornumret?
På min hoj går det inte att se om man inte lyfter av tanken.
Kommer dem att montera bort tanken eller kommer dem att kräva att jag skall återkomma med tanken bortskruvad?

Kan nämna att jag kommer att utföra en regbes av import årsm. 92

//Peter

Last edited:
Peter80 skrev:
2112643 Måste ram och motornummer verkligen vara samma?
Ägaren i Tyskland kan väll ha bytt motor? vid tex ras eller dyl.
...
Om ägaren i Tyskland har bytt motor så ska det nya motornumret stå i det Fahrzeugbrief som följer med hojen.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back