Vågar jag köpa hojen?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Halloj
Mailade en snubbe som har lagt ut en Yamma WR 426 på blocket.
Hojen är från -01 och han begär 32´.
Fick svar nyligen och han skickade med ett excelark över körtimmar och service han gjort. Om jag tolkade saken rätt så har han kört ca 144 timmar from mitten på -03. Föregående ägare hade kört ca 45 timmar.
Vågar man köpa en hoj som gått nästan 190 timmar?
Kolven är bytt för ca 45 timmar sedan, men i övrigt har han inte gjort något åt motorn (förutom ventilkoll och oljebyte såklart).
Säljaren verkar iofs vara riktigt seriös, men är 190 timmar mycket för en 426:a? Vill ju inte behöva byta lager för en massa tusenlappar det första man gör med hojen...

MYCKET tacksam för svar.
MVH
Henrik

Bara bytt kolv och inget mera? Visst Yamaha WR modeller även YZ är rätt stryktåliga men de håller inte för hur mkt som helst.

Det finns en mängd 4-takt yamaha till salu så stressa inte.

Den här är inte så dum LV reg också! http://www.blocket.se/vi/7776702.htm?ca=11_s

Last edited:
öhh är jag bara dum eller är 190 timmar mkt,om det nu är så skulle jag skita i allt vad sånna hojjar är om dom inte tål att köras i mer än 7.9 dagar på 5 år
för att sedan total renoveras

Last edited:
motardnisse skrev:
2065753 Bara bytt kolv och inget mera? Visst Yamaha WR modeller även YZ är rätt stryktåliga men de håller inte för hur mkt som helst.

Det finns en mängd 4-takt yamaha till salu så stressa inte.

Den här är inte så dum LV reg också! http://www.blocket.se/vi/7776702.htm?ca=11_s

Jo de ska ju va stryktåliga, men 190 timmar är mycket alltså...
Hade det vart en Husa hade jag aldrig ens brytt mig vidare men vet inte hur Yamma är.

mojjsan skrev:
2065784 öhh är jag bara dum eller är 190 timmar mkt,om det nu är så skulle jag skita i allt vad sånna hojjar är om dom inte tål att köras i mer än 7.9 dagar på 5 år

Nä 190 är inte så jättemkt men det borde har kollats mer i motorn när de ändå skulle byta kolv!

henrikkrueger skrev:
2065795 Jo de ska ju va stryktåliga, men 190 timmar är mycket alltså...
Hade det vart en Husa hade jag aldrig ens brytt mig vidare men vet inte hur Yamma är.

Nu ska jag inte skrämma upp dig men vill bara poängtera varför bara kolven är bytt och inget annat när de ändå hade isär en del av motorn!

När de kom ut med denna 4-takt hoj "400 i börja" så var det en sensation att kunna bygga en så pass högvarvig motor som kunde matcha 2-takt och ändå hålla en bra kvalite på dem. Har han dokument på alla "motordelar" som är bytts så är det lugnt på det området. Sen får vi inte glömma t,ex länkage lager som brukar kosta en jäkla massa dvs om man inte kör t,ex KTM el Husaberg med PDS dämpare "länkagelöst" mm

motardnisse skrev:
2065803 Nä 190 är inte så jättemkt men det borde har kollats mer i motorn när de ändå skulle byta kolv!

Nu ska jag inte skrämma upp dig men vill bara poängtera varför bara kolven är bytt och inget annat när de ändå hade isär en del av motorn!

När de kom ut med denna 4-takt hoj "400 i börja" så var det en sensation att kunna bygga en så pass högvarvig motor som kunde matcha 2-takt och ändå hålla en bra kvalite på dem. Har han dokument på alla "motordelar" som är bytts så är det lugnt på det området. Sen får vi inte glömma t,ex länkage lager som brukar kosta en jäkla massa dvs om man inte kör t,ex KTM el Husaberg med PDS dämpare "länkagelöst" mm

Han har nyligen bytt svinglager och även bytt några andra prylar, men det enda som han gjort med motorn är kolvbytet... Svinglagret var bytt för ca 10 timmar sedan så det borde ju hålla ett gäng timmar till.

Får väl helt enkelt åka och kolla på hojen och se och klämma och känna...

Tack för svaren btw :tummenupp

Min 04 har gått något liknande :tummenupp

Det som du kanske måste räkna med är ramlager, ventiler (förutsatt att det är titanventiler i den) och kamkjedja. Får du den nog billigt så är det ju ingen större fara. Iofs kostar titanventilerna 1500st till hondan...

Olof Eriksson skrev:
2065970 Min 04 har gått något liknande :tummenupp

Det som du kanske måste räkna med är ramlager, ventiler (förutsatt att det är titanventiler i den) och kamkjedja. Får du den nog billigt så är det ju ingen större fara. Iofs kostar titanventilerna 1500st till hondan...

Men Olle, du säger ju att man inte ska byta lager i första taget.. :hihi :va
Stålventiler på 426:an, har jag för mig.

190 timmar är väl inge och bråka över kolven går ju över hundra timmar på en sån. rekomenderat är väl 100

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back