Vågar jag köpa en Honda CRF450 ?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Hur är det. Vågar jag köpa en Honda CRF450?

Det skrivs en hel del om motorns korta brinntid. Kan den verkligen
vara så dålig? I sådana fall borde ju Honda ha åtgärdat felen. Modellen
har ju funnits sedan -02.
Dom som klagar på kvaliteten. Har dom verkligen följt servicen? Olja/filter,
ventiljustering och kolvbyte m.m.

Jag vill åka motard, is och grus med den. Jag ska inte köra landsväg med den.
Till det har jag redan en trevlig hoj :tummenupp

Hoppas på svar från nöjda och missnöjda CRF450 ägare. Givetvis får alla andra
också komma med inlägg angående kvaliteten på CRF:n.

Ska man inte tävla är det nog klokt att inte välja crf 450 eller husa. Vill man inte riva motorn så ofta väljer man något annat. Många verkar nöjda med KTM 660/620. :D

Givetvis blir hojen vad man gör den till...Servar du den ofta, och gör det som "bör" göras så håller den som vilken motor som helst. Enda skillnaden är att med dom andra modellerna så är listan på vad som "bör" göras mindre...

von reisen skrev:
Ska man inte tävla är det nog klokt att inte välja crf 450 eller husa. Vill man inte riva motorn så ofta väljer man något annat. Många verkar nöjda med KTM 660/620. :D
KTM 660/620 är tyvärr inget alternativ för min del. Jag vill ha en hoj som jag
känner något för. En CRF 450, Husa 650, Yamaha 450 eller KTM 525 är mera
i min smak.
Jag vill bli glad när jag ser hojen och lycklig när jag kör den :)

Roger_SWE skrev:
i min smak.

Jag körde ett år med min -03, både vinter och sommar, den gick som en klocka hela tiden. Service gjordes ganska ofta men det behövdes bara bytas olja och filter, ventilerna justerade jag första gången när jag bytte kolven, ca 50 timmar. Kolven mättes upp men det var inga fel på den, inga slitmärken eller nåt och den var en bra bit innanför serviceintervallet för byte. Min polare hade en likadan -03 och han bytte också bara oljan och filter...han hade inte heller några problem så jag vet inte vad du snackar om att den skulle ha kort "brinntid"? Med tanke på hur många CRF som tillverkats, det är ju en av tidernas mest sålda crosshoj i USA och det finns mängder av den. Med tanke på hur många som finns så borde det vara antalsmässigt ganska många ras och problem men ser man det procentuellt så är det en slitvarg, köp du en CRF, se bara till att hitta ett välskött ex.

Jag skulle också säga CRF450.
Det är en underbar hoj som har kraften i vad jag tycker lite 125-aktig kontroll, dvs underbar hoj att köra. Och jag har bytt filter och olja lite då och då, oftast efter varje körning och ventilerna justerade jag bara när jag köpte den då ägarn innan var värdelös. Har bytt kolv en gång.
Värt att nämna är kanske att det är en -02

Enkelt val :tummenupp

Niklasinorr skrev:
Jag körde ett år med min -03, både vinter och sommar, den gick som en klocka hela tiden. Service gjordes ganska ofta men det behövdes bara bytas olja och filter, ventilerna justerade jag första gången när jag bytte kolven, ca 50 timmar. Kolven mättes upp men det var inga fel på den, inga slitmärken eller nåt och den var en bra bit innanför serviceintervallet för byte. Min polare hade en likadan -03 och han bytte också bara oljan och filter...han hade inte heller några problem så jag vet inte vad du snackar om att den skulle ha kort "brinntid"? Med tanke på hur många CRF som tillverkats, det är ju en av tidernas mest sålda crosshoj i USA och det finns mängder av den. Med tanke på hur många som finns så borde det vara antalsmässigt ganska många ras och problem men ser man det procentuellt så är det en slitvarg, köp du en CRF, se bara till att hitta ett välskött ex.
Tack för ett bra svar.

Det är precis vad jag menar. Honda skulle aldrig kunna sälja så många hojar om dom rasade efter ett par timmar.
En annan sak. Man får sällan höra någonting från dom som bara åker och åker utan några problem.

Roger_SWE skrev:
i min smak.

Bara man vet att de kräver en del så är det ju ok. Det är väl främst landsvägskörning som ger perversa servicekostnader. Till motard, is och grus blir det säkert kanon med en racer :tummenupp

Roger_SWE skrev:
Hur är det. Vågar jag köpa en Honda CRF450?

Det skrivs en hel del om motorns korta brinntid. Kan den verkligen
vara så dålig? I sådana fall borde ju Honda ha åtgärdat felen. Modellen
har ju funnits sedan -02.
Dom som klagar på kvaliteten. Har dom verkligen följt servicen? Olja/filter,
ventiljustering och kolvbyte m.m.

Jag vill åka motard, is och grus med den. Jag ska inte köra landsväg med den.
Till det har jag redan en trevlig hoj :tummenupp

Hoppas på svar från nöjda och missnöjda CRF450 ägare. Givetvis får alla andra
också komma med inlägg angående kvaliteten på CRF:n.

Har en CRF -03 som jag visseligen bara hunnit köra ett tiotal mil med
(köptes i vintras).
Det är en hoj man ska köra aktivt, då är den skitskoj. Men ska man hälsa på polaren ett par mil bort på 90-väg så är den träig så satan å blåser gör det med.
Man blir kompis med den på nolltid eftersom den har en låg vikt å då blir lätthandterlig.
Roligt är att den reser sej å gå runt på 2.an, tre:an (ca 50-80km) kopplar man lite så går den upp mjukt å fint. Utan att vara van så lägger man i fyran å kör lite till.
På fyran gå de oxå me mer gas.
Så på småvägar är den super, jag kör inte bana :rolleyes:

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back