Vågar jag köpa D207GP?

Prova Dunlop D207RR, lite "gatigare" i framtoningen och mycket bättre i väta och kyla. Var ca fem sek snabbare per varv än GP i regn i ett tyskt test. Dessutom bra grepp i torrt och bra livslängd (500 mil för ett bakdäck på ZX9R).

Vad gäller Aprilia RS250 så är det väldigt mycket mer gathoj än racer,de som provat båda vet vad jag snackar om. Enda som fattas på Aprilian är en dieselmotor.... :hihi

brodin skrev:
Jag åker både bana och gata med min RGV250. Just nu åker jag på D207 Sportmax, men eftersom jag börjar få problem(dåligt grepp) med dem på banan så tänkte jag byta till D207GP. Men hur kommer dessa att funka på gata.

Blir de opålitliga där? Är det någon som har använt dessa efter vägen som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Du behöver inte oroa dig, alltid bra grepp i 207GP vått som torrt :yoparty

Nyteknik skrev:
Ni menar att en hoj med generator, startmotor och växellägen som en Virago är byggd för racing?
Startmotor? På en RS250? Den enda jag har hittat sitter fästad vid mitt bäckenben och kallas för höger ben... :D
Har Virago ettan uppåt också? Spännande, jag måste nog skaffa en sån!
Jag trodde du hade lite koll på RGV i alla fall men det var bara ett rätt av tre på RS'en! :mattias
Sen är det klart att den är byggd för racing, alla motorcyklar man vill ta med sig i sängen och gosa med måste vara byggda för racing!! :kär

Torkel skrev:
Startmotor? På en RS250? Den enda jag har hittat sitter fästad vid mitt bäckenben och kallas för höger ben... :D
Har Virago ettan uppåt också? Spännande, jag måste nog skaffa en sån!
Jag trodde du hade lite koll på RGV i alla fall men det var bara ett rätt av tre på RS'en! :mattias
Sen är det klart att den är byggd för racing, alla motorcyklar man vill ta med sig i sängen och gosa med måste vara byggda för racing!! :kär

Jag trodde faktiskt att Aprilian hade elstart. Men visst har den vanliga växellägen – som en RGV – och inte ettan upp och resten ner – som en racer?

Nyteknik skrev:
Jag trodde faktiskt att Aprilian hade elstart. Men visst har den vanliga växellägen – som en RGV – och inte ettan upp och resten ner – som en racer?
Jag vet flera som startar cykeln genom att snurra till på bakhjulet med en hand så startmotor känns lite overkill. De allra flesta kör med vända växellägen, dvs ettan upp och resten ned, en baggis att byta. Sen har den kasettväxellåda också, men det har ju även CBR1000RR och det vet ju alla vad det är för slags hoj så det kanske inte kan räknas som racingattribut längre... :hihi

Här är en läsvärd text förresten: http://dodrt.dod.no/004/pb99rs250.htm

There's an intensity, pure and violent, to a two-stroke's powerband that no four-stroke can match; it's a mechanical orgasm. And the only way to ride them is to bring 'em off at every opportunity.
Kul med journalister som vet att uttrycka sig... :rofl '98 Aprilia orgasm

Fast helst hade man ju rattat runt en TZ250, det kan jag villigt erkänna! Däremot så är mina 191 med extra långa ben inte optimalt på en hoj gjord för japanska dvärgar... :huvet

Last edited:
Chris Ash skrev:
Prova Dunlop D207RR, lite "gatigare" i framtoningen och mycket bättre i väta och kyla. Var ca fem sek snabbare per varv än GP i regn i ett tyskt test. Dessutom bra grepp i torrt och bra livslängd (500 mil för ett bakdäck på ZX9R).

Vad gäller Aprilia RS250 så är det väldigt mycket mer gathoj än racer,de som provat båda vet vad jag snackar om. Enda som fattas på Aprilian är en dieselmotor.... :hihi

*suck*

Nyteknik skrev:
Nope! Men Filip har lovat mig ett pass på hans Honda, det sket sig i fjol när hans kompis skulle testa den först och kraschade hårt in i Bergskurvan men lite senare i år kanske det finns hopp! Däremot har jag ju provsuttit ett antal TZ'or och de är väldigt små...

Nyteknik skrev:

"racerväxlingen" uppfanns när fotpinnarna satt lågt ner på någon italiensk båge någon gång när "Jesus fortfarnade gick i kortbyxor.." Kolla tex när Biaggi växlar.. Han är ändå världsmästar i 250 några gånger. Så vad är race å inte race?

/JPS

Torkel skrev:
Nope! Men Filip har lovat mig ett pass på hans Honda, det sket sig i fjol när hans kompis skulle testa den först och kraschade hårt in i Bergskurvan men lite senare i år kanske det finns hopp! Däremot har jag ju provsuttit ett antal TZ'or och de är väldigt små...

Vi måste ha en stor MC för att få plats med :banana

Jörgen Player Special skrev:
"racerväxlingen" uppfanns när fotpinnarna satt lågt ner på någon italiensk båge någon gång när "Jesus fortfarnade gick i kortbyxor.." Kolla tex när Biaggi växlar.. Han är ändå världsmästar i 250 några gånger. Så vad är race å inte race?

/JPS

Du har säkert rätt i att det är "tradition" snarare än nytta.

Torkel skrev:

Du får gärna testa min om vi är på Sviestad någon tisdagkväll samtidigt.

Torkel skrev:

Det är de när man kommer direkt från ett slagskepp som Aprilia RS250, men när man väl kört in sig ett par pass så känns det perfa och enbart helrätt. Jag är 1.82 och kör 125, det är betydligt extremare körställning för mig än 1.91 m Torkel på en 250 (som ju är MYCKET större).

Jag kom ju från en dieseltanker direkt till 125:an , mycket kort invänjningstid.

Nyteknik skrev:
Du får gärna testa min om vi är på Sviestad någon tisdagkväll samtidigt.
Gärna men samtidigt är jag tveksam... Tror inte jag får plats med en hoj till i garaget utan att sälja någon av de andra "ögonstenarna"!

Torkel skrev:
Gärna men samtidigt är jag tveksam... Tror inte jag får plats med en hoj till i garaget utan att sälja någon av de andra "ögonstenarna"!

Men en TZ får ju automatiskt högst rang och manövrerar ut alla dina övriga hojar om nödvändigt. There can be only one.

:tungan

Chris Ash skrev:

Nu har du skitit i det blårykande skåpet, snart kommer alla att hata dig :lol

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back