Vågar jag köpa D207GP?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Jag åker både bana och gata med min RGV250. Just nu åker jag på D207 Sportmax, men eftersom jag börjar få problem(dåligt grepp) med dem på banan så tänkte jag byta till D207GP. Men hur kommer dessa att funka på gata.

Blir de opålitliga där? Är det någon som har använt dessa efter vägen som vill dela med sig av sina erfarenheter?

d207gp

De kan vara lite hala innan de blivit varma...
Är det dessutom kallt ute är det ingen höjdare...

Minns jag körde c:a 2km genom byn, tog höger i en rondell...tänkte nu är däcken varma...la ner o drog på, blev en go men något oväntad powerslide genom rondellen... :yoparty

På en såpass motorsvag hoj som RGV ska det inte vara några bekymmer. Jag körde D207GP på min Aprilia på gatan. Aldrig nåt bekymmer med greppet.

Har du åkt sportmax innan så kommer du bli mycket nöjdare med GP. Blir varma direkt och funkar även i regn.

Kan bara hålla med om Regn kommentarerna. Körde en bandag på Sviestad med 207 GP på min och det var kanonfäste även med nedlägg. Körde sen hem till Stockholm på småvägar i ÖSREGN utan att det släppte annat än i en skitig rondell (alltså mycket skitig.. man nästa SÅG oljefilmen)

Kanondäck

Nyteknik skrev:
207GP är ju vanliga gatdäck. Inte slicks.

:7peta
:mattias Kungaklassen 250SP får bara köra med 207GP. Det gör dem till kompromisslösa racedäck. Så det så!

De är super. Jag vet för jag har kört med dem. Men att oroa sig för att de ska bete sig lynnigt på gata är fullständigt obefogat då de är gatdäck.

Nyteknik skrev:
De är super. Jag vet för jag har kört med dem. Men att oroa sig för att de ska bete sig lynnigt på gata är fullständigt obefogat då de är gatdäck.
250SP är altså gathojar då och inte räcers...

Hmm. visst förstår du väl att det beror på att det är halare i en rondell.
Självklart funkar ju ett mjukare däck bättre när det är kallt än ett hårdare.
Målet är ju att ha så mjuk däck som möjligt utan att det brinner upp.

I en rondell spiller lastbilar ut diesel och polerar asfalten för att det är liten vändradie. Och är en hårdare typ av asfalt i rondeller.

Hampe #66 skrev:
De kan vara lite hala innan de blivit varma...
Är det dessutom kallt ute är det ingen höjdare...

Minns jag körde c:a 2km genom byn, tog höger i en rondell...tänkte nu är däcken varma...la ner o drog på, blev en go men något oväntad powerslide genom rondellen... :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back