Vågar jag beställa från Kina?

Jag beställde precis saker ifrån Ebay.co.uk och såg att det skickas ifrån Kina oavsett. Så ärendet/klagomål går till England och produkten skickas ifrån Kina. Jag får säkert betala extra för servicen i England och hade hellre valt en säljare i Kina direkt. Det har funkat klockrent för mig tidigare.

Ebay säljer ingenting. Det är som blocket där både företag och privatpersoner från hela världen får annonsera.

Gött! Det ser ut att vara samma grejer som från USA.

Ibland är det samma grejer som från USA och ibland är det nästan samma, men i billigare utförande. Vilket det är vet man aldrig riktigt i förväg. Jag hade ett USB-uttag från 3BR på min förra hoj och hittade ett till synes identiskt på Aliexpress. När jag fick hem det visade det sig vara ett betydligt enklare utförande med billigare plast och grövre kabel. Å andra sidan kostade det mindre än en tredjedel.

Det är kartongen som skiljer, inget annat. Märkligt nog verkar det som att många lätt kan luras att betala mycket för en färggrann kartong för att de har "hört" att produkten i den fula kartongen är av dålig kvalitet. Då är det helt plötsligt en regel att allt är dåligt..

:hej

Fast det där är ju inte i närheten av sant...

Jag har personligen provat ungefär alla fälgmärken som finns på marknaden då min ökenracer äter fälgbanor pga oförsiktig åkstil. Och jag har provat runt med ett flertal kinesiska fälgbanor, visst är de eloxerade och fina och säljaren skryter med alukvalitet XXXX osv. Men inte fan duger de ens nästan, några var borrade med så dålig precision att ekrarna passade sådär och hjulet gick aldrig att ekra rakt, andra var i så mjuk aluminium att de blev krokiga av 1h crossåkning. Det enda kinaproducerade i fälgväg som duger är SMPRO och de säljs inte via aliexpress.

Naven i EBAY-anonsen är lookalikes på KTM LC4. De är tyvärr inte ens kopior utan man har tagit genvägar för att få ner priset, ekringsmönstret är inte som KTM utan de har valt en enklare och svagare variant, lösningen med lagringen i ryckutjämnare och nav är av den modell KTM övergav 1998 då den inte höll.

Men du kan ju fortsätta inbilla dig att allt du köper på aliexpress är samma som kvalitetsprodukten....

Men du kan ju fortsätta inbilla dig att allt du köper på aliexpress är samma som kvalitetsprodukten....
Min erfarenhet är att "kinaprodukter" som inte är tillverkade mot en strikt spec håller, mycket milt sagt, synnerligen varierande kvalitet.
Är inte materialexpert men mitt intryck är att deras hantering av "använt konstruktionsmaterial" är mycket slapp/slarvig/okunnig.
Som jag läste på SH ,"äkta kinesiskt mjukaluminium som böjer sig bara man bara man tittar argt på det.."
Har en kinamoppe som köpts billigt, skuren vid 200 mil. Har kinatillverkade ficklampor där man förväntar sig att strömmen skall gå igenom eloxeringen (=Al-oxid som är oledande!)
Eller min citybike med aluminiumfälgar i äkta mjuk-Al..Båda hjulen bytta..
Bara ett par exempel.
Som Boris så väl uttrycker sig.
man får nog vara beredd på det mesta om man köper från Kina och aluminium är inblandat

Dåligt eller ej det får framtiden utvisa. Fick iaf hjulen idag ser fina ut, en liten skråma på bakhjulet som knappt syns annars är de skadefria. Väl paketerat med ett paket per hjul som i sin tur omslöts av ett större paket. Navet för bakhjulet är inte en kopia av LC4 för det är till en DR650, jag ser faktiskt ingen större skillnad på original och kinanavet
DSC_1988.jpgDSC_1990.jpgDSC_1993.jpgDSC_1988.jpg

F.ö. Boris, polaren som har licens för open-klassen i motard har samma ekring på sina hjul som jag har på mina kinahjul. (Jag har lånat hans hjul över vintern)
DSC_1992.jpg

Last edited:

Jag har personligen provat ungefär alla fälgmärken som finns på marknaden då min ökenracer äter fälgbanor pga oförsiktig åkstil. Och jag har provat runt med ett flertal kinesiska fälgbanor, visst är de eloxerade och fina och säljaren skryter med alukvalitet XXXX osv. Men inte fan duger de ens nästan, några var borrade med så dålig precision att ekrarna passade sådär och hjulet gick aldrig att ekra rakt, andra var i så mjuk aluminium att de blev krokiga av 1h crossåkning. Det enda kinaproducerade i fälgväg som duger är SMPRO och de säljs inte via aliexpress.

Naven i EBAY-anonsen är lookalikes på KTM LC4. De är tyvärr inte ens kopior utan man har tagit genvägar för att få ner priset, ekringsmönstret är inte som KTM utan de har valt en enklare och svagare variant, lösningen med lagringen i ryckutjämnare och nav är av den modell KTM övergav 1998 då den inte höll.

Den siste som jag ville skulle kommentera den här tråden var nog dig Boris, för du tycks alltid ha rätt... :gråta:fakta:hihi

Den siste som jag ville skulle kommentera den här tråden var nog dig Boris, för du tycks alltid ha rätt... :gråta:fakta:hihi

Jag har inte sagt att hjulen inte är fullt tillräckligt bra för det du använder de till. Det är mycket möjligt att du inte belastar dem mer än att de kommer att hålla. För tävlingsmotard kan jag säga att det är ett uselt inköp, med hopp sladd och full racebelastning sätter jag en bra slant på att de kommer att vara vissna på nolltid. Men för gatåka och lite bus på en halvtrött DR kan de mycket väl fungera tillfredställande. Håll dina hjul i skick för du kommer inte att kunna köpa reservdelar till dem dvs håll koll på ekerspänningen och att lagren är friska.

Jag har inte sagt att hjulen inte är fullt tillräckligt bra för det du använder de till. Det är mycket möjligt att du inte belastar dem mer än att de kommer att hålla. För tävlingsmotard kan jag säga att det är ett uselt inköp, med hopp sladd och full racebelastning sätter jag en bra slant på att de kommer att vara vissna på nolltid. Men för gatåka och lite bus på en halvtrött DR kan de mycket väl fungera tillfredställande. Håll dina hjul i skick för du kommer inte att kunna köpa reservdelar till dem dvs håll koll på ekerspänningen och att lagren är friska.

Fast reservdelar är ju inte så svårt att få tag på, du nämnde SMPRO som man skulle kunna använda om en fälgbana skulle ge sig, ekrar kan jag alltid köpa en sats av tillverkaren alternativt hitta någon standardvara som passar. Sen är jag ju halvklar CNC-operatör så ett nytt nav är inte så stor grej, både du och jag vet ju att jag kan CAD'a, du har väl inte glömt bort att jag har lovat dig ett bromsok? ;)

För övrigt är min DR rätt rapp, yoshipipan gjorde minst 10hk, känns det som iaf...

Det är inga tunnväggiga fälgar (4mm), och dom är högst troligen i 7050 aluminium som utlovats då de är lackade istället för anodiserade. 7050 är ganska svår anodiserat och stört omöjligt att få tjocka ytskikt i.

Jag gör nog så att jag ser till att kontrollspänna alla ekrar och stoppar i friska originallager så ska dom nog inte ge sig så lätt. Blir nog att göra några specialdistanser också för jag litar inte på de kinesiska, men jag har all tid i världen, har precis köpt nya däck till offroadhjulen så jag får la slita ut dom innan det blir något byte. :)

Last edited:
Tänkte göra en liten mekanisk uppdatering! Har kollat lite på framhjulet som sägs passa KTM.

Kan börja med att jag fick distansera upp oket rejält för att det inte skulle "låsa" mellan ekrarna. Det tar fortfarande emot men bara lite lätt och det behövs antagligen bara distanseras upp 1-2mm till men gängorna på skruvarna räckte inte till så får kolla med probolt. Har ett radiellt ok så det är inte så lätt att flytta i sidled om någon har tänk föreslå det.

Nått som jag är lite förvånad över är att kineserna har val att öka avståndet mellan lagerna gentemot original, avståndet distans till distans ska vara 127mm men med originaldistanserna blir det 129,3mm något som betyder att dessa normalt sitter längre in. När avståndet mellan lagerna ökar väl även stabiliteten i hjulet, inte sant Boris? Dock har dom valt att stoppa i 7mm tjocka lager istället för 9mm som originalet har, det ska givetvis bytas ut.

Distanserna i sig ska jag som sagt svarva egna i cnc-svarven, i samband med det får jag även köpa nya radialtätningar (packboxar) då kinavarianten ser lite svag ut.
Distansröret, eller vad det heter, som sitter mellan lagerna sitter onödigt tajt kan inte rubba det så jag vet inte riktigt hur jag ska få ut lagerna med min draghammare... :va

För 10 år sen så beställde jag och en kompis en 20" container med 120st minimoto , fiddys etc. att slirkopplingen på minimoton gick var mera regel än undantag och fälgarna kroknade på fiddysen... men 4-taktsmotorn höll trots att vissa körde med den rapsolja som den har i motorn när den levereras...

dock så finns det ju en uppsjö med ex kåptillverkare på Alibaba.com så fok här på SH. borde kolla närmare på och självklart mycket annat....

Med vänlig hälsning

Enligt min erfarenhet är kinaprodukter lika ofta bra som dom är dåliga. Det finns billiga kvalitetsprodukter från kina också - Det svåra är dock att veta detta innan... ;)

Boris, jag respekterar din stora kunskap rörande de mesta på detta forum men gällande detta svar har du valt en del av mitt hela inlägg som inte speglar dess totala innebörd.

Som du kan läsa i det första jag skriver:

"Måste beundra okunskapen hos vissa gällande produktion av varor.

Oavsett vad representanterna för ett märke säger om exklusivitet och hur fantastiskt mycket bättre det är än motsvarande budgetmärke/ inget märke, så tillverkas majoriteten av varorna under samma tak (fabrik). "

Detta är alltså en generell beskrivning för produktion av varor och inte för just det TS skriver om.
Ursäkta om jag lämnade ämnet och irriterade dig med min påstådda okunskap.:krama

Fick precis dessa styränds/handtagsskydden, tog tre veckor med fri frakt, rätt så oki eller hur.
kostade 160kr/paret o är extremt lika de från andra EURO-länder som kostar 995kr/paret
Dratt o slitit i dem & de känns rigida.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...