Vågar jag använda 5W-40 olja...

MUFC

Jepp! Jag är fotbollsnörd oxå =)
Gick med
8 May 2003
Hoj
R6 -99 Blö
Innan ni ev. går till attack ang. ytterliggare en "oljetråd"... Jag har sökt och läst utan att hitta ett tillfredsställande svar.

Som rubriken säger... går det bra att använda 5W eller ska jag satsa på 10W eller15W? Hojen är en R6a -99 och oljan en helsyntetisk Texaco-olja (API Service SJ/CF)

MUFC skrev:
Innan ni ev. går till attack ang. ytterliggare en "oljetråd"... Jag har sökt och läst utan att hitta ett tillfredsställande svar.

Som rubriken säger... går det bra att använda 5W eller ska jag satsa på 10W eller15W? Hojen är en R6a -99 och oljan en helsyntetisk Texaco-olja (API Service SJ/CF)

Gå hellre upp i viskositet till t ex 15-50 olja. Funkar ner till +5 grader. Kör du i lägre temuraturer ska du ha 10-40 olja. Personligen kör jag hellre delsyntet än helsyntet. 5-40 helsyntet låter väääldigt tunt.

Du harn'te läst (iaf inte förstått fullt ut) oljetrådarna. Ta reda på vad viskositeten (genom att läsa oljetrådarna på SH) har för betydelse (dvs det du frågar om) för motorn och du kan sen själv med gott samvete och nyvunnen stolthet säga "den där oljan är väldigt bra för min motor men den där andra är mindre bra och men kan användas i nödfall om jag är tvingad att käka makaroner och ketchup fram till löningen".

Är dock lite tvegsam till att du skall använda en olja som är API SJ märkt. Alla oljor efter SG har lägre zink inehåll och dessutom kan de inehålla friktionsmodefierare som är döden för våtkopplingar.
Om just denna olja inehåller detta vet jag ej det har andersbrink bättre koll på se det mer som en allmänn varning

Jag sket i 5W-40 oljan och gick in och köpte ett par liter "MC" olja på Preem för 200 pix i stället... Instruktionsboken ville dessutom ha oljan i 10-20 intervallet.

Tack för svaren!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...