Vågar du köpa en trimmad hoj?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag sitter och funderar på vad som händer med andrahandsvärdet på en supermotard som är trimmad:va
Vågar man köpa en hoj som är trimmad?
Skiljer det sig beroende på vem som har trimmat den?
Jag har en Husaberg Fs650e -08 med trim för 31 tusen tusen vad skulle man kunna få för en sådan?

Skulle vara kul att höra hur ni tänker.

Ja köper ju hellst en som är trimmad...För stackaren som kostat på den får ju inte betalt för prylarna,,,och man vet ju vad det kostar...

det är väll som på bilar., man får inte en krona för sånt man meckat dit eller filat på.

Jag la ca 25k på min förra hoj och fick 15k mer än en standard. Så säljer man till "vanligt pris" så är man dum i huvet. Men det finns ju gott om korkade mäniskor så, som köpare är det ju bara att leta upp en sådan, förr eller senare hittar man en... :rolleyes:

Jag fick väll lite mer tillbaka än jag räknat med (jag hade räknat med 10k), men gratis ska man inte ge bort trimmet, då kan man lika gärna montera av det och sälja det brevid. :fakta
(Man kan ju fråga om köparen vill ha trimmet monterat, men då gäller ju naturligtvis ett högre pris, vill han inte det monterar man av...)

Det beror helt på vem som har gjort det, och hur det är gjort.
Är det gjort av en duktig person som sköter hojen där efter så skulle jag hellre köpa en trimmad. Som Boost sa ovan, man vet ju vad det kostar!

Ja den som ränknar med att få tillbaka alla sina pengar kommer nog att bli besviken. Men ett seriöst trim som på en vävårdad hoj bör generera en del pengar om inte så skruvas det av och säljs separat. Kanske inte en så du idé då kanske man får mer för det.

Hur som så har jag en Husabergare med ett seriöst trim ( det seriösaste). Går ruskigt bra och verkar hålla bra mot andra som går upp en massa i compförhållandet. Vi har sänkt det för att få en hoj som både varvar och är snäll (silkeslen i motorn ) . Med dubbelsystemet ger det 75hk på bakhjulet och den är så fin att köra jämfört med en originalmotor otroligt långt effektregister. Kanon hoj om du vill åka fort i regn tex. Ja grym i torrt oxå såklart. :)

För körning på min nivå räcker effekten som är original, då behåller jag den helst så för bättre hållbarhet. När jag köpte min SMR valde jag en som inte var trimmad av den anledningen.
De som kör på högre nivå än mig lär ju vilja ha en trimmad och nygenomgången motor hellre.

För körning på min nivå räcker effekten som är original, då behåller jag den helst så för bättre hållbarhet. När jag köpte min SMR valde jag en som inte var trimmad av den anledningen.
De som kör på högre nivå än mig lär ju vilja ha en trimmad och nygenomgången motor hellre.
Visst ligger det mycket i det. Strular det tar det bort allt det roliga. Att köra trimmat är ju lite av ett intresse.... Sen är det ju ganska så kul att köra om :D

Jag skulle inte ha några problem med att köpa trimmat så länge säljaren kan påvisa att trimningen som gjorts hela linan ut.
Dvs. att om trimningsgraden inskränker på driftsäkerheten med original delar skall de vara bytta till starkare osv.
Genomtänkt trimning hela vägen helt enkelt.
Att bitarna sköts på sådant sätt trimningen kräver är givetvis självklart.

Jag håller med PLM.

Jag är tillräckligt kass för att behöva mer än orginal. Dessutom så vet man ju inte hur duktig trimmaren varit... Det skulle ju kunna vara en sån som jag (läs: orsakar oftast mer problem än jag löser) som satt dit grejerna.

Men... Då jag sett Stoffy både köra och meka skulle jag inte tveka på att köpa en "Stoffy-trimmad" hoj om jag ville åt effekten.

Ska jag köpa en trimmad hoj skulle jag nog begära en liten skriven lista på delar och inställningar som kan vara bra å ha vid senare tillfälle.

Ovanstående gäller naturligtvis motortrim (effekthöjande/förändrande). Skulle nån smackat i en slirkoppling och en fetare frambroms skulle jag bara tacka och ta emot. :)

/Lucky9

Jag som har köpt trimmade hojar av etablerade förare har haft både postiva och negativa erfarenheter av det.
Mitt råd är att ta reda på vad som följer med hojen, försök ta reda på hur den servats, även bra om du kollar runt i depån vem du köper av och vad för en filur det är.
Vet du med dig att du aldrig kommer att ha nytta av motortrimmet så välj bort det om säljaren går med på det. Satsa på fjädring, gaffelkrona, bromsar osv.
Du som vet att du kommer tycka att det är roligare/bättre med mer effekt;
KÖP!
Men kolla vad som är gjort och om det går, hur det gjorts. Magkänsla magkänsla magkänsla.
Jag skulle utan att tveka köpa en av Stoffy's hojar om det inte vore så att jag är gift med Yamaha. Tanken har faktiskt föresvävat mig. Skiljsmässa existerar (troligtvis) inte.

Kom ihåg att det bästa trimmet är DU själv. Körträning, kondis och gröt kommer du långt med.

beror lite på vilket typ av trimm
helsystem, powercomander, luftfilter, kamaxlar o.s.v inga problem men om det har gjorts mycket i motorn så bör man nog kolla lite mera typ egen portning, borrad förgasare mm vet att det finns många som är väldigt duktiga och dom brukar i allmänhet förklara för en köpare vad och hur och varför :)

Beror på vad man ska ha maskinen till. Slitvarg som ska hålla länge, så drar jag mig helst till bara lätt modifierade och välskötta exemplar (bättre rykrör, öppen luftburk o.d.). Ska det hårdköras, så är det förstås kul med seriöst trim (stor cylle, portning, andra ventiler, frästa fuggar osv...). Men hojens historia är betydelsefull.

Min knarr tror jag väldigt få skulle pynta speciellt mycket för - bara en kännare :D Allt som allt har den dock kostat en halv årslön :näsblod

Stoffy, kan du inte speca vad du har gjort?

Jag fick ju lite mer än 70Hk på veven med enbart RAAS och ombestyckning...
Vore svinkul att höra allt du har gjort med din 650!

Stoffy, kan du inte speca vad du har gjort?

Jag fick ju lite mer än 70Hk på veven med enbart RAAS och ombestyckning...
Vore svinkul att höra allt du har gjort med din 650!
Jo det är ingen hemlighet.
Köpt ett 644 vevparti som vi fräser om och balanserar om för att passa en MX-Composits stake( en alu compositlegering ) staken väger hälften mot original. Tror att det är en anledning att de håller så bra. Mindre massa i vevpartiet tillsammans med mindre comp.
Förgasaren borrar vi till 44mm och bestyckar om. Sätter i specilla titanventiler med 4 olika coating med grym livslängd, går även upp lite i storlek 32/38mm. Med störe ventiler kommer hojen att varva mycket bättre. Måste även byta till andra ventilfjädrar, husabergs dubbelfjädrar som är avstämda för titanventiler. Tyvärr är de riktigt dyra ca 1000kr styck men de håller. Programerar om tändboxen. Sen blir det ju såklart att porta oxå. Motospee-Ove har gjort den ena toppen och Crilla på Husaberg har gjort den andra. Vi sänker compet så den håller bättre varvara bättre och blir riktigt snäll att köra trotts all effekt. Det är det trim jag pratat om då har jag inte tagit med systemet. Raas ger grym effekt minst 3hk mer än Akrapovic. Men hojen varvar inte riktigt ut på samma sätt som med Akrat.

:tummenupp

Vad ska du ersätta husan med då, om du säljer?

:tummenupp

Vad ska du ersätta husan med då, om du säljer?

Kuggfråga ? :)
En NY husa såklart :fakta

Eller så har han tre och det räcker med två (Stoffy är inte världssnabbast på att uppdatera hojinnehavet i profilen) :D

Last edited:
:D

Tänkte bara eftersom Husa har den nya "liggrovan", men än så länge ingen större än 570(?). Om det är den som hägrar, eller om Husa har ngn större på g...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back