Våga jag köra med denna lagningen?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Gickomkull med hojen för ett par månader sedan och skrapade sönder generatorkåpan.

Har lagat den med glasfiber och polyester.
Våga jag kör med den?
Eller är det bara dummsnålt och riskera ett motorhaveri om lagningen börja släppa.

Svetsa magnesium funkar inte va?

Bifogat

• 22.jpg
    22.jpg
    64.8 KB · Visningar: 271
  • 12.jpg
    12.jpg
    52 KB · Visningar: 268
Jag skulle nog kolla på e-bay vad en "ny" kostar, den kan inte vara för dyr...

Skulle nog inte känna mig riktigt säker på en sådan lagning, köp en beggad eller laga med "alu-lod" (typ Techno-Weld). Med "aluminiumlod" och ev. lite lösa aluminiumplåtar kan man laga det mesta aluminiumartat om man tränar lite.

Finns inga belastningar där.
Dvs det ska endast hålla tätt.
Har du gjort ett bra underarbete kommer detta funka utmärkt, så länge plasten sitter.

Sen, att det inte är lika starkt som innan är en annan femma, och som du får välja om du kan leva med eller inte.
På sikt hade jag iaf skaffat en hel kåpa.
Men det är alltså inget krav, och ffa ingen panik.
Alternativet är en utanpåliggande kolfiberkåpa man har som just slitskydd inom racing.
Personligen ogillar jag dem, men de funkar ju som skydd och förstärkning.

Det värsta som kan hända med nuvarande lagning är ju att du klotar igen, och att vevaxeln (som klarade sig sist??) nu lättare kan få en kyss pga lägre skyddsfaktor.

Last edited:
det finns en viss risk att det inte håller, glasfiberspackel är inte jättebra tillsammans med olja.. det finns en kemisk metall som står imot olja och bensin (PP) som jag har använt ett flertal tillfällen..

Annars har jag ett flertal kåpor om du vill köpa en hel... PM:a i så fall...

P.s. det är inte magnesium i orginalkåpan, det är Alu.. D.s.

jag har lagat min cross med proxi på en av mina motorkåpor & det funkade fint i 1år sedan började det sakta att ätas upp så mitt tips är att hålla ständig koll efter läcka & sedan byta så fort du har råd

Kasta skiten, det ser för jävligt ut. En beggad kostar en femhundring max.

Jag ger inte mycket för för olika lagningar av metall där olja kommer i kontakt med det hela. Enda undantaget är väl Techno-Weld.
Alla andra varianter brukar luckras upp och antingen börja läcka eller smulas sönder och dras med in i motorn.

Beställ ny från England för en billig penning eller köp en begagnad.

Jag ger inte mycket för för olika lagningar av metall där olja kommer i kontakt med det hela. Enda undantaget är väl Techno-Weld.
Alla andra varianter brukar luckras upp och antingen börja läcka eller smulas sönder och dras med in i motorn.

Beställ ny från England för en billig penning eller köp en begagnad.

Är det olja bakom generatorkåpan? Jag är mer orolig för hur det pallar värmen. Jag har lagat motorkåpor och block med spackel, epoxy och kemisk metall. Både spacklet och epoxyn blev mjuka och började läcka av värmen. Kemisk metall funkade ok men svetsa eller köpa nytt är nog det som gäller för hållbart resultat.

Jag lagade oljetråget på min JCB traktorgrävare med Plastic Padding glasfiberspackel ("oranga" burken) förstärkt med en 450g matta efter att en stor sten rullat ner och slagit hål. Det var 10 år sedan och det håller tätt fortfarande. Hålet var i botten/framkant. Jag gjorde det på plats ute i skogen.

Inte så snyggt kanske men slipar man med grovt sandpapper och gör rent ordentligt med aceton funkar det.

Bäst är självklart att handla en beg eller ny.

Den där lagningen var lite hejkomochhjälpmig varning på. :näsblod Klart det går att svetsa magnesium.

Visst funkar det där, men jag skulle aldrig kunna köra med det för det känns så jävla tattigt gjort. :arsele

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back