Växlingsproblem zx12r

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Fick helt plötsligt problem med att växla idag. Symptomen är följande: Både vid upp och nerväxling är det som att jag kommer till ett ändläge med växelpeken. För att kunna växla så får jag lirka både upp och ner med växelpeken, samtidigt som jag hjälper till med gasen. När väl en växel går i så funkar det bra och inga missljud förekommer. Tips från polare är att returfjädern till växelväljaren inte gör sitt jobb, vilket vore kanske det enklaste felet att åtgärda. Har inte haft något problem tidigare med växellådan kan tilläggas. Nån som har en idé om vad det kan vara?

Min polare hade exakt samma symtom på sin moppe och då hade någon fjäder gått (var inte med vid reparationen).

Vet inte hur det ser ut på din båge men returfjädern låter det spontant som. Brukar vara smärtfritt att byta.

Det vore ju skönt om det var så väl. Ska kolla det framöver...Återkommer med information om det löser sig.:)

Felet verkar ha försvunnit :). Gjorde en rejäl översyn av växelmekanismen, demontering rengöring och insmorning. Nu har jag kört två rundor och allt funkar perfekt. Tydligen var det "bara" att förbarma sig över en simpel led så var saken biff.:tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard