växling

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
HAYABUSA TURBO igen 👌
tror ni det här går i praktiken och inte bara på pappret ;)

jag är inte så bra på att rita som ni ser :D

orginal. 1an neråt resten uppåt

mod. 1an uppåt resten neråt

Om det nu är så det ser ut på hojen så ser det ju ut att funka, bara att du kommer behöva ett längre stag och så blir det längre väg att växla upp och ner. :tummenupp

Bör fungera om det inte tar emot någonstans.

philsson skrev:
2678304 Om det nu är så det ser ut på hojen så ser det ju ut att funka, bara att du kommer behöva ett längre stag och så blir det längre väg att växla upp och ner. :tummenupp
Inte säkert att han behöver det, man kan ju skruva ut fästena på staget lite, eller på vissa iaf.

Last edited:
philsson skrev:
2678304 Om det nu är så det ser ut på hojen så ser det ju ut att funka, bara att du kommer behöva ett längre stag och så blir det längre väg att växla upp och ner. :tummenupp

längre stag är inga problem att fixa fram :tummenupp ska kolla upp i morgon hur mycket plats det finns ;)

driverinblack skrev:
2678314 längre stag är inga problem att fixa fram :tummenupp ska kolla upp i morgon hur mycket plats det finns ;)
Du har ingen bild på det som man kan kika på? Kanske vi kan ge med mer givande synpunkter. :)

nån som testat att slanga med "omvänd" låda? känns som att det vore lättare att få i växlarna när man ska trycka neråt.. :va? :)

Många RR nissar som kör ekomnomi modellen verkar göra sådär.

Behöver nog inte längre stag heller. Du vrider ju inte grejen på vxl-axeln 180 grader runt, Nånstans 150 grader kanske. Sen skruvar du så att staget blir något längre.

Inte testat själv dock, föredrar nog den vanliga varianten jag...

ser ju ut att kunna funka ut allt för mycket stök, och jag kan tänka mig att det är mycket skönare att köra på det sättet.:yoparty

Det funkar inte på motarder för att växelväljaren sitter direkt på växellådan? Eller har jag fel?

philsson skrev:

Det blir inte "längre väg att växla" bara för att man förlänger staget. Det som avgör hur mkt du måste trycka/lyfta pellen beror på avståndet från axelcentrum till sprinten på det horisontella staget. Eftersom du inte kommer ändra detta i någon av ändarna (alltså någon av de två axlarna) så kommer det krävas precis lika lång/kort väg som innan för att pilla i en växel.

Jag testade men kom aldrig överens med det. En liten fara är at du får mycket mer kraft när du trycker på växelpeten så missar du en växel är det lätt att böja grejor i lådan.

HenRRik skrev:
2678730 Jag testade men kom aldrig överens med det. En liten fara är at du får mycket mer kraft när du trycker på växelpeten så missar du en växel är det lätt att böja grejor i lådan.
Man får väl mixtra lite med längden på stagen får att få samma hårdhet på växelväljaren.

HenRRik skrev:
2678730 Jag testade men kom aldrig överens med det. En liten fara är at du får mycket mer kraft när du trycker på växelpeten så missar du en växel är det lätt att böja grejor i lådan.

man måste smeka i växlarna inte slå i dom. för om man slår i dom så går någon ting sönder testa så får ni se :tummenupp

Så länge inget hårt på hojen kommer ivägen för staget så kommer det att gå alldeles fantastiskt bra. Vänd armen på motorn 180 grader, du kommer i alla fall att få justera in pedalhöjden via längden på staget efteråt. Just do it. Växla för fan inte åt fel håll sen, bara. Might kill ya, ya know.

Mattias skrev:
2678753 Så länge inget hårt på hojen kommer ivägen för staget så kommer det att gå alldeles fantastiskt bra. Vänd armen på motorn 180 grader, du kommer i alla fall att få justera in pedalhöjden via längden på staget efteråt. Just do it. Växla för fan inte åt fel håll sen, bara. Might kill ya, ya know.

det är just de jag är rädd för. att växla fel när man ligger på max varv. :gnissla

driverinblack skrev:
2678758 det är just de jag är rädd för. att växla fel när man ligger på max varv. :gnissla

jag kör ganska mycket bakhjulskörning & skulle ALDRIG våga mig på att skifta på växlarna... det sitter så inpräntat i skallen vilket håll jag ska föra foten för att få i nästa växel.

ändrar man på det, så skulle det inte förvåna mig om man dratta i backen efter en hård motorbromsning .... ajjjjjeeeee :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg