växling på bakhjulet!!

MestHemlig skrev:
2198771
Hur gör ni när ni går upp på bakjulet? Jag har en R1 -98 så jag borde väll få upp den (med rätt teknik) utan problem?

Börja med att testa hur det känns. Häng övertanken, gasa släppgasen, gasa igen. Händer det inget, testa igen men mer aggresivt.
Har bara testat lite grann men det har funkat fint för mig.
Blir bättre eftersom.

OBS ta det lungt i början, helldre för lite gas än för mycket.
Och ha alltid foten på bakbromsen "utifall att"

Finns en jättebra film på en kille som är ute och åker på bakan och visar hur man ska börja, tyvärr vet jag inte var de finns.

AndersJohansson skrev:
2198825
Finns en jättebra film på en kille som är ute och åker på bakan och visar hur man ska börja, tyvärr vet jag inte var de finns.

Någon som vet vart den filmen är? eller om det finns någon annan bra film man kan glutta lite på nu när det regnar ute och jag inte kan öva?

philsson skrev:
2198750 Tycker jag var oschysst sagt, hur ska man lära sig om man inte övar. Själv lyckades jag köra nästan 300m i lördags från att ha kunnat köra 50 2 dagar innan. Övning ger färdighet men jag kan heller inte växla än, har inte provat sen jag lärde mig bättre nu. Jag kan tänka mig att det är höjden det är fel på och at t hojen inte orkar dra upp hjulet när du fått i nästa växel.

De va väl ett av dom bättre tipsen. Är man van att köra växlar man under powerwheelies lika lätt som med framhjulet i backen utan att man tänker på det.

Lite OT, men jag vill bara tillägga att för min del så har "tips" inte hjälpt mig ett smack till att bli bra på wheelisar.
Bara typ punkter som:
-Lär dig först och främst att ta upp hojen på bakan och bromsa ner direkt så du blir säker på fotbromsen.
-Använd kopplingen när du växlar på bakan.
Det ända du lär dig på är att ÖVA, ÖVA, ÖVA!!!
Och kom ihåg, ju högre växel du kör på, desto brantare vinkel krävs :banana

philsson skrev:
2198750 Tycker jag var oschysst sagt, hur ska man lära sig om man inte övar.

Jag håller med ceasar. Kör så mycket som möjligt med hojen tills känslan kommer av sig själv.
Ett bra tips kan väl dock vara att om du prompt ska träna på att åka på bakhjulet, försök få upp hojen på 2an och håll den där ett tag, innan du lär dig växla.
Det blir lätt hetsigt om man ska wheela på 1an..

philsson skrev:
2198750 Jag kan tänka mig att det är höjden det är fel på och at t hojen inte orkar dra upp hjulet när du fått i nästa växel.
Jag kör på bakhjulet från 1:an till 6:an med en hoj på 20hk och 130kg :banana Klart hojen orkar :tummenupp

MestHemlig skrev:
2198771 Och så en fråga till då för mig som är handikappad när det gäller bakhjulskörning.

Jag åker inte bakhjul och har inte heller gjort något seriöst försök men tänkte fråga lite hur man ska göra. När jag blir stor tänkte jag med att jag ska åka lite bakhjul nämligen.

Hur gör ni när ni går upp på bakjulet? Jag har en R1 -98 så jag borde väll få upp den (med rätt teknik) utan problem?

Flyttar ni bak vikten (sätter er längre bak på sätet?) eller sitter ni kvar.
När jag har i 1an och gasar iväg så lyfter sig inte framhjulet. (vet inte om jag automatiskt släpper på gasen när jag märker framhjulet lättar?! har inte tänkt på det) men det tror inte den lättar på framhjulet. jag sitter ganska långt fram som jag alltid gör när jag åker och flyttar jag bak känner jag mig osäker på hur hojjen ska bete sig. (känns som man ligger ner o kör då (korta armar???))

Detta var utankoppling

På 2an ger jag maxgas (utan koppling) men känner att den inte vill upp ändå (dom kanske inte gör det gammel R1?) men man hör ju så många förespråka bakhjulsåka utan koppling.

Rycker ni i styret när ni ska upp eller trycker ni ner framfjädringen precis innan ni ger gaspådrag så fjädringen gå upp lagom tills gaspådraget kommer?

och hur gör ni med kopplingen. ligger ni på lagom varv (högt/lågt/mitten) och kopplar och sen släpper röven skitsnabbt (som man gjorde på moppen) eller hur gör ni? är rädd att den bara ska stegra över (är jag för optimistisk)

ujuj.. det blev lång och med många ()()()()((()))(())()(())() men men. vill me bli vuxen och lära mej åka bakhjul

( RolleRs slangskola suger. fick ingen hjälp av den :P )

Jag får upp min retta 98 på bakhjulet både på 1:an och 2:an utan koppling.. på 3:an får jag upp den med ett ryck och lite koppling + full gas... väger iof 68 kg, hojjen är DJ-kittad men inget mer?

power wheelies borde du kunna göra iaf, är ju bara o ge fullt på 2:an! :banana

//E

Jag tycker det är lättast att koppla upp den på tvåan i ca 70km/h.
Funkar även att gasa upp den på ettan och sen i med tvåan ganska omgående.

Eller 130 på trean=) men då gungar jag ner gaffeln.

Eller i 150 på fyran men då får man börja ta i ordentligt :tummenupp

/Johnsen

MestHemlig skrev:
2198771 Och så en fråga till då för mig som är handikappad när det gäller bakhjulskörning.

Jag åker inte bakhjul och har i..... massa text
På min motard så skiljer det på 2 växlar beroende på hur jag sitter. Det har mer betydelse än man kan tro, i början är man oftast försiktig och lutar framåt och då blir det en del svårare, raka armar är mitt tips, hjälpte mig oerhört! framförallt att köra stabilt på bakhjulet sittandes.

Svenssson skrev:
2198848 Lite OT, men jag vill bara tillägga att för min del så har "tips" inte hjälpt mig ett smack till att bli bra på wheelisar.
Håller verkligen med dig där, det är ju bara te å gasa egentligen, finns inga trix för att hålla balansen. Men samtidigt är det skönt ATT ha läst en del tips när man ger sig in på något som slangning.

skoteridioten skrev:
2198858 Jag håller med ceasar. Kör så mycket som möjligt med hojen tills känslan kommer av sig själv.
Ett bra tips kan väl dock vara att om du prompt ska träna på att åka på bakhjulet, försök få upp hojen på 2an och håll den där ett tag, innan du lär dig växla.
Det blir lätt hetsigt om man ska wheela på 1an..
Jag kör oftast på 4an med foten på dynan, även försökt lära mig på 5an men det är inte alltid jag får upp den. 3an om jag ska köra sittandes. Hastigheten är väl runt 70-100 då jag lyfter upp cykeln.

Svenssson skrev:
2198860 Jag kör på bakhjulet från 1:an till 6:an med en hoj på 20hk och 130kg :banana Klart hojen orkar :tummenupp
Som sagt, vinkeln på cykeln, jag kommer längre på nästa växel när jag lyckats växla i en högre vinkel. Svårt att gasa upp mig till balansläget när hojen inte orkar dit upp, slutar i att man varvar ur växeln istället och får lägga ner hojen.

philsson skrev:
2198926

Jag kör oftast på 4an med foten på dynan, även försökt lära mig på 5an men det är inte alltid jag får upp den. 3an om jag ska köra sittandes. Hastigheten är väl runt 70-100 då jag lyfter upp cykeln.

Är det höger fot lever du farligt. Det kan gå runt jävligt fort i dom farterna.

De här vet väl alla men de är väldig skillnad på att köra en Husabergare och en R1.

Rigge skrev:
2198931 Är det höger fot lever du farligt. Det kan gå runt jävligt fort i dom farterna.

De här vet väl alla men de är väldig skillnad på att köra en Husabergare och en R1.
Jo absolut! det är väldigt stor skillnad men jag kan säga att det är STOR skillnad på sittställningen på vilka växlar hojen går upp på och det gäller ju samma för sporthoj att det är skillnad. Jaa... det råkar faktiskt vara höger fot som är på dynan, känns stabilast då faktiskt och änsålänge har jag inte känt att jag vart nära att slå över. Men vem vet, det kanske kommer snart. Upplever att motorbromsen är ganska underskattad ändå? Eller det kanske inte är tillräckligt om det skulle gå för långt.

förstår inte vad ni jämrar er över egentligen? ni måste ju kunna gasa upp tex en r1 eller en gixxer...fan kommer ihåg på crossen hade man ju fullt tjohej med å hålla framhjule nere fattar inte vart problemet sitter :rolleyes:

philsson skrev:
2198994 Jo absolut! det är väldigt stor skillnad men jag kan säga att det är STOR skillnad på sittställningen på vilka växlar hojen går upp på och det gäller ju samma för sporthoj att det är skillnad. Jaa... det råkar faktiskt vara höger fot som är på dynan, känns stabilast då faktiskt och änsålänge har jag inte känt att jag vart nära att slå över. Men vem vet, det kanske kommer snart. Upplever att motorbromsen är ganska underskattad ändå? Eller det kanske inte är tillräckligt om det skulle gå för långt.

Du kan inte flytta dig så mycket på en sportcykel, oftast räcker det att arbeta med överkroppen.

När du sliter upp cykeln och har så mycket vikt bak (fot på sadeln) så kan de gå runt lätt, på högre växlar blir motorbromsen sämre.

Rigge skrev:
2199054 Du kan inte flytta dig så mycket på en sportcykel, oftast räcker det att arbeta med överkroppen.

När du sliter upp cykeln och har så mycket vikt bak (fot på sadeln) så kan de gå runt lätt, på högre växlar blir motorbromsen sämre.
Jo absolut att motorbromsen blir sämre på högre växel men vad gäller att slå runt så tycker jag den tendensen är större på lägre växlar/hastigheter då hojen är starkare, på högre växlar så går det långsammare upp till balansläget och på så vis känns det mer kontrollerat? Så känner jag i alla fall gällande den biten.

På Horneten så gasar jag först så jag har balans, sen så gasar jag lite lätt på ettan, typ 4000varv sen så drar jag till i styret och ger max, då reser sig hojjen...

Höger fot på dynan :3freak
Det pirrar i magen varje gång jag ser folk köra på det sättet.

Koppla upp hojen till balanspunkten och glid förbi den ibland och parera med fotbroms/motorbroms om du vill hålla en stabil hastighet och inte köra slut på växlarna, växla MED KOPPLING om du vill åka fort.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman