Växlarna vill inte gå i?

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Växlarna vill inte alltid gå i på min R6-02. Den är jätte känslig och kräver oftast att jag växlar direkt i samband med att ja kopplar, alltså precis när kopplingen börjar ta. Har provat lite med att ändra växelföraren samt kopplingen men de vill sej inte riktigt ändå. Problemet uppstår bara när man ska växla upp och oftast på växlarna 4, 5 och 6.

Någon som har några bra tips på hur detta löses? :confused:

Inga spydiga rader om att jag ska lära mej växla osv, tack! :mad:

Vad kör du me för olja i motorn...kanske kan va värt att prov byta om du inte gjort de förståss.

får mig att tänka på krokig växelförare eller att kopplingen inte riktigt släpper

PD skrev:
får mig att tänka på krokig växelförare eller att kopplingen inte riktigt släpper
kanske att den fjädern till växelföraren som ska dra tillbaks den i rätt läge efter uppväxling är av. Hänt mig och då fick jag just det men dock på alla växlar. Borde även visas på alla växlar med krökt växelförare.

Uhm, du berättar inte om du står still eller kör hojen när du växlar. Står du still med motorn igång är det naturligt att du har problem att få i växlarna. Den där typen av problem ska du inte ha när du kör/rullar framåt - jag har iaf inte hört talas om det.

Växlingarna sker oftast över 10000 rpm och krånglar då inte lika mycket som vid tex 5000 men problemet e fortfarnade där som sagt. Kan bli tvungen att ta 3 omtag i vissa kritiska fall.

Oljan är statoils racing någonting, inte ja som bytt den men den har bara ca100 mil på nacken. Ska prova med motul snart.

Jag vill säga att det uppstod efter att armen mellan pedalen och "växelaxeln" skallrade loss och att jag då ändrade vinkeln till något dumt. Någon som har något riktmärke på hur vinkeln på den spliantsade armen ska vara?

Eller kan orsaken vara att det är en tjej som står som första ägare och att hon har slirat sönder hela kopplingen :tungan ( OK hata mej)

Steinmeister skrev:
Växlarna vill inte alltid gå i på min R6-02. Den är jätte känslig och kräver oftast att jag växlar direkt i samband med att ja kopplar, alltså precis när kopplingen börjar ta. Har provat lite med att ändra växelföraren samt kopplingen men de vill sej inte riktigt ändå. Problemet uppstår bara när man ska växla upp och oftast på växlarna 4, 5 och 6.

Någon som har några bra tips på hur detta löses? :confused:

Inga spydiga rader om att jag ska lära mej växla osv, tack! :mad:

skit i kopplingen! bara tryck i nästa växel :7peta

Steinmeister skrev:
...Jag vill säga att det uppstod efter att armen mellan pedalen och "växelaxeln" skallrade loss och att jag då ändrade vinkeln till något dumt. Någon som har något riktmärke på hur vinkeln på den spliantsade armen ska vara?...

Då är det sannolikt ditt växelstag som är feljusterat. Prova att ändra vinkel på växelspaken/armen eller justera på staget så att alla växlar går i.

ola_sandin skrev:
Då är det sannolikt ditt växelstag som är feljusterat. Prova att ändra vinkel på växelspaken/armen eller justera på staget så att alla växlar går i.

Vet du om det finns någon "orginalvinkel" som skall fungera bättre än andra?

Steinmeister skrev:

Det brukar alltid vara ett körnslag i änden på den splinesade axeln som man ska passa in emot. Ta bort och fett in länkaget, det gör susen.

Är kopplingen 100% okej? Inget drag om du står still?
Justera upp kopplingen och se om det hjälper.
/fredde

Steinmeister skrev:

Inte den blekaste (vet inte riktigt hur det ser ut på r6:an) men prova att skruva på staget så att själva växelarmen klarar av att vrida tillräkligt på den splincade växelpinnen. (luddigt förklarat) Om du inte lyckas se hur det ska vara, så prova först att justera åt ena hållet om det blir sämre så är det ju bara till att skruva åt andra hållet. Försök hålla reda på hur mycket du skruvar så att du inte skruvar bortdig..

jaha, vinkel på armen till axel och staget till växelspaken bör ligga nånstanns nära 90grader, höjden på pedalen ställer du med staget med låsmuttrar i var ända

andersbrink skrev:
Uhm, du berättar inte om du står still eller kör hojen när du växlar. Står du still med motorn igång är det naturligt att du har problem att få i växlarna. Den där typen av problem ska du inte ha när du kör/rullar framåt - jag har iaf inte hört talas om det.

Vill inte verka spydig eller så men han skriver att det bara inträffar när han växlar upp och på växlarna 4,5 och 6! Bara en vild gissning men jag tror det rör sig om när han kör... :)

Peta i ettan kan vara lite knepigt för mig ibland då jag står still. Detta sägs dock inte vara något större problem

SvartR1a skrev:
Peta i ettan kan vara lite knepigt för mig ibland då jag står still. Detta sägs dock inte vara något större problem

Men då ska ja be 4,5,6 o sluta krångla när ja kör :7peta

Om det är ett likvärdigt länkage på R6 som på R1 kolla kulleds kopplingen så den löper som den skall.

Dvs denna.

Bifogat

• MPJ-Kulled-600.jpg
    MPJ-Kulled-600.jpg
    39.8 KB · Visningar: 43
Jag hade problem med min R1, då var fjädern av. Dock så blev problemet med trasig fjäder att jag var tvungen att hålla i växlarna. Dvs de hoppade ur om jag inte höll kvar dem

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!