Växla utan koppling?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Inget alls. Får bara så jäkla ont i vänster handen efter en stund så därför undrade jag hur skadligt det är att växla upp utan att använda kopplingen.
hehe du får träna underarmarna lite mer så får du inte så ont de va lika dant för mig i början ;)

Men alvarligt nu...
Finns det ingen typ som på bilar, där det sitter en liten spak på vardera sida om ratten som man växlar med, fast för hojen. Jag har ingen aning hur det funkar men på en bekants 360 Modena går växlingarna jävulskt snabbt.

Hur funkar det?

aja, gå å kolla de där hos nån "axel och arm-doktor" så de inte blir värre!

// Totte

Dra ytterligare en kabel från kopplingsarmen på motorn och koppla den till växelspakens nerväxlingsrörelse, borde koppla ur lite iaf och definitivt vara bättre än inget kopplande

Ingen aning om det skulle funka....lite brainstorming bara

sandstream skrev:
Nu ska vi inte överdriva och säga att jag är handikappad men nåt jäkla fel är det på vänster handen och det märks när jag kör hoj. Har jag kört en hel kväll på Rörken (gokartbana) och sedan ska åka hem så gör det ont som fan. På Rörken kör jag på tvåan hela tiden så det är nog påfrestningarna vid inbromsningarna som gör att jag får ont.

Nu var jag mest ute efter att få synpunkter på slitage vid uppväxlingar och det har jag fått. Tackar!

Du tror inte att det är för att du kniper för mycket om handtagen du får ont. Det är ett klassiskt fel att man spänner sig. Känn efter nästa gång på banan om du spänner dig.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Du tror inte att det är för att du kniper för mycket om handtagen du får ont. Det är ett klassiskt fel att man spänner sig. Känn efter nästa gång på banan om du spänner dig.//jaG
Körde 5 pass x 15 minuter på Kinnekulle den 1/8 och hade inte ont alls = :)
Provade att flytta fram styrhandtagen dagen innan och det var kanske lösningen.

RWD skrev:
Dra ytterligare en kabel från kopplingsarmen på motorn och koppla den till växelspakens nerväxlingsrörelse, borde koppla ur lite iaf och definitivt vara bättre än inget kopplande

Ingen aning om det skulle funka....lite brainstorming bara
Skitsmart! En liten pedal på växelspakens ovansida så kopplar den ur när du växlar ned :yoparty

sandstream skrev:
Körde 5 pass x 15 minuter på Kinnekulle den 1/8 och hade inte ont alls = :)
Provade att flytta fram styrhandtagen dagen innan och det var kanske lösningen.
Kolla även så att broms och kopplingsgrepp inte är vinlkade för någon som är kortare än du. Man bli tokslut i handlederna om man måste koppla och bromsa med händerna det minsta uppvinklade.

Back