Växla utan koppling?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Vet inte om den här tråden borde ligga i Hanterings-forumet men det jag undrar över har med hållbarheten att göra så det får bli i detta forum.

Har provat att växla upp utan att använda kopplingen och så länge man har "rätt" varvtal på motorn och slår av gasen en kort stund så går det otroligt smidigt och ryckfritt. Att växla ner däremot blir ryckigt.

Min fråga är om lådan slits mer vid uppväxlingar utan koppling trots att det går så smidigt och inte låter något?

För att slippa oroa dig tycker jag att du ska köpa quickshifter. En liten dosa du kopplar in på 20 min som bryter tändningen när du växlar upp vilket minimerar slitaget och ska enl uppgift vara precis lika oskadligt för lådan som att använda koppling. Om du växlar upp utan koppling med gasavdrag finns alltid risken att du missar en växel och detta sliter mycket mer än man tror, har du otur får du ras direkt. //B

Växla ner utan koppling!? :skrämd

Jag har hört olika om det där med uppväxlingar.
Kan du växla så, då ska det inte vara några problem. Annars... ajabaja.

//Linus

cloud79 skrev:
Växla ner utan koppling!? :skrämd //Linus
Har man tillräckligt ont i vänsterhanden så går det :D
Det högre varvet på den nya växeln gör att det rycker till, det låter inte konstigt eller så.

Silwer skrev:
vad är problemet med kopplingen?
Inget alls. Får bara så jäkla ont i vänster handen efter en stund så därför undrade jag hur skadligt det är att växla upp utan att använda kopplingen.

Nerväxling = Inte bra
Uppväxling = Helt okay :tummenupp

Som jag blive lärd så slår speedshiftern av tändningen just när du slår i växeln, vilket blir iofs bättre men ändå ungefär samma sak som att slå av på gasen. Vilket då innebär att gör man det rätt så är det inte alls farligt! Neråt däremot blir fel iomed att fel drev snurrar fortare, om man gör så kan man sabba lådan ganska fort.

sandstream skrev:
Inget alls. Får bara så jäkla ont i vänster handen efter en stund så därför undrade jag hur skadligt det är att växla upp utan att använda kopplingen.

Du får träna händerna om du inte orkar hålla in kopplingen (eller skaffa scooter... :) )

Nej, nu skall vi vara snälla! Jag växlar alltid upp utan koppling det funkar bra även efter 2000mil. Du som har gsxr borde inte ha några problem alls, R1 nissarna får se upp. Alla gsxr jag kört har mjuka fina växellådor som det funkar bra att växla upp utan koppling på!

problemen börjar om du skall trycka i ny växel på slangen och inte ligger på balanspunkt. Annars: växla på du bara!

På min enduro växlar jag både upp och ner utan koppling, men det är tvåtakt så det är lite annorlunda

triple skrev:
problemen börjar om du skall trycka i ny växel på slangen och inte ligger på balanspunkt. Annars: växla på du bara!

Vad är det för problem? (jag är okunning)

sandstream skrev:

Sätt i en starkare motor så slipper du växla... Men å andra sidan så ska det inte va några problem att växla både upp och ner utan koppling, Det är ju bara att möta upp med gasen för det skiljer ju bara 500-700rpm mellan växlarna...

soppatorsken skrev:
Precis.
Hur trött måste man vara för att inte orka använda kopplingen när man ska växla ner?
jag anar våldsam körning längs nån smal liten väg där alla växlar används upp o ner hela tiden.
Nåt helt annat mot när jag kör o kanske använder 4-6an mest hela tiden, man känner inte ens att man blir trött i näven av det och då kopplar jag både upp o ner.

sanntur skrev:
Sätt i en starkare motor så slipper du växla... Men å andra sidan så ska det inte va några problem att växla både upp och ner utan koppling, Det är ju bara att möta upp med gasen för det skiljer ju bara 500-700rpm mellan växlarna...
Innan han lärt sig det har det låtit "skrrrrrrrrrrrrrrrrrr skrammla!!!" 50ggr

Jag tycker faktiskt att ni är lite elaka men jag tror det beror på okunskap. sandstream skrev nämligen i en annan tråd om trassel pga slitna leder (eller nåt sånt) om ont i näven.
Och handikapp (om man nu får kalla det så?) vare sig det är lindrigt eller allvarligt ska väl (så långt det går) inte hindra nån från att åka hoj?

Robban_C skrev:
Jag tycker faktiskt att ni är lite elaka men jag tror det beror på okunskap. sandstream skrev nämligen i en annan tråd om trassel pga slitna leder (eller nåt sånt) om ont i näven.
Och handikapp (om man nu får kalla det så?) vare sig det är lindrigt eller allvarligt ska väl (så långt det går) inte hindra nån från att åka hoj?

Nä, men nu har jag missat det. Men att växla ner utan koppling oavsett hur krokig vägen är låter inte smidigt.
Måste gå och lösa med "tum-koppling" eller på något annat sätt för hojkörningen ska inte bli lidande.

Nu ska vi inte överdriva och säga att jag är handikappad men nåt jäkla fel är det på vänster handen och det märks när jag kör hoj. Har jag kört en hel kväll på Rörken (gokartbana) och sedan ska åka hem så gör det ont som fan. På Rörken kör jag på tvåan hela tiden så det är nog påfrestningarna vid inbromsningarna som gör att jag får ont.

Nu var jag mest ute efter att få synpunkter på slitage vid uppväxlingar och det har jag fått. Tackar!

Back