Växla utan koppling

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

"Crossväxlar" du på höga varv vid gatkörning?

• Antal röstningar
    0
Har man den rätta kännslan så tror jag inte att det sliter att växla utan att koppla.

Däremot så får jag ont i magen när folk släpper av för mycket på gasen och kopplar ut redigt för att sedan måsta bryta i växeln :huvet .

andersbrink skrev:
Nej nej, rent logiskt bör det bara startknappen som skickar på lustgasen. :D

Lixom, hojen normal känns nästan lite "stannad" så jag tycker den behöver startas upp lite - och då trycker jag på startknappen. Funkar jämra bra iom att när man vrider på rullen kommer tummen i rätt läge för att trycka på gå-snabbare-knappen - helt ajtemagiskt. Den riktiga startknappen har jag på panelen på kåpan.
Rock'n'roll :yoparty :yoparty

TheDude skrev:
Jag använder alltid kopplingen. Hur mycket mer stryk tar lådan om man växlar utan?

Tja, om du bara gör det någon gång ibland kommer inte du att märka någonting (så till vida du inte fullständigt misshandlar den gång på gång på gång på...).

Sålde min gamla VFR 750 -89 med 22 500 mil på mätaren (hade haft den sedan den var ny) och växlat utan koppling någång gång emellanåt när man hade extra brottom iväg. Det kanske blev en sisådär 50 - 60 växlingar / säsong. Och hade aldrig några bekymmer.

Så sköter du bara om dina prylar någorlunda bra skall du inte få några problem!

Mvh!
// Niklas

TheDude skrev:
Jag använder alltid kopplingen. Hur mycket mer stryk tar lådan om man växlar utan?

Tar ingen stryk alls om du gör rätt och duttar av med gasen och inte tvingar i växeln vid gas.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP