Växla utan koppling..

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Har någon en aning om det är skadligt för lådan att växla upp utan koppling? växeln går lätt i bara man släpper av på gasen. Men kan det uppstå problem/slitage?

Växla på du, lådan är osykad och tar inte skada av det.
Antingen får du i växeln eller så får du det inte.

Växla på du, lådan är osykad och tar inte skada av det.
Antingen får du i växeln eller så får du det inte.

är det verkligen så att det kvittar att växla utan koppling? :va
oavsett om man kör på bakhjulet eller på två hjul?

Last edited:
är det verkligen så att det kvittar att växla utan koppling? :va

Mja, växlingen ska ju ske mjukt, men det brukar inte vara något problem.
1an till 2an kan lätt bli ryckig och där kan det vara idé att koppla men övriga växlar brukar gå hur bra som helst.

Vi snackar fortfarande uppväxlingar va? Har inte vågat prova att växla ner utan koppling men upp är ju inga problem..

Jämför med quickshifter, där bryts tändströmmen en kort stund så växellådan avlastas. Samma princip då man bara slår av gasen och växlar upp samtidigt.

Kan inte fatta varför man håller på att växla utan koppling när man kör gata. Är det bara för att kunna säga till andra att man gör det? Klart det sliter mer. Skillnad när man kör bana och det är motiverat. Förresten så har man ju då så att tändningen bryts precis när man växlar.
När jag kör bana, ja. På gata nej, bara skönt att få sträcka på handen lite ibland:)

Kan inte fatta varför man håller på att växla utan koppling när man kör gata. Är det bara för att kunna säga till andra att man gör det? Klart det sliter mer. Skillnad när man kör bana och det är motiverat. Förresten så har man ju då så att tändningen bryts precis när man växlar.
När jag kör bana, ja. På gata nej, bara skönt att få sträcka på handen lite ibland:)

Varför sliter det att växla utan koppling? Har du någon erfarenhet själv?

Jag har aldrig öppnat en låda, men jag känner hur enkelt det går att växla utan koppling - såpass enkelt att man drar den logiska slutsatsen att det sliter lika lite som med koppling.

Och att växla ner utan koppling går lika lätt men det är väl ingen ide att göra det så man vill undvika att låsa hjulet osv... därför man uppfunnit slirkoppling... mellangas osv :)

Vi snackar fortfarande uppväxlingar va? Har inte vågat prova att växla ner utan koppling men upp är ju inga problem..

har för mig att jag läst i annan tråd just med bakhjulsåkning så slits det att växla upp utan koppling? :va

Varför sliter det att växla utan koppling? Har du någon erfarenhet själv?

Jag har aldrig öppnat en låda, men jag känner hur enkelt det går att växla utan koppling - såpass enkelt att man drar den logiska slutsatsen att det sliter lika lite som med koppling.

Och att växla ner utan koppling går lika lätt men det är väl ingen ide att göra det så man vill undvika att låsa hjulet osv... därför man uppfunnit slirkoppling... mellangas osv :)

Öppnat några lådor och tycker man märker skillnad. För helt ärligt så är det väl inte alltid som alla växlingar blir 100. Framförallt var det gafflarna som styr dreven som tagit stryk på de hojar jag skruvade på. Var mest RGV och RS 250, både som gått bana och gata. Men påverkan borde ju knappast vara mindre på en effektstarkare hoj..? Vet inte om det är skillnad när man kör 4takt men svårt att tro det. De skruvade vi oftast inte alls lådor o motor utan bytte bara och skickade den till verkstad.
Det slitage jag såg på lådan då räcker för att motivera mig att använda koppling.

Öppnat några lådor och tycker man märker skillnad. För helt ärligt så är det väl inte alltid som alla växlingar blir 100. Framförallt var det gafflarna som styr dreven som tagit stryk på de hojar jag skruvade på. Var mest RGV och RS 250, både som gått bana och gata. Men påverkan borde ju knappast vara mindre på en effektstarkare hoj..? Vet inte om det är skillnad när man kör 4takt men svårt att tro det. De skruvade vi oftast inte alls lådor o motor utan bytte bara och skickade den till verkstad.
Det slitage jag såg på lådan då räcker för att motivera mig att använda koppling.

Du är den första jag hör som säger att det finns slitage på lådorna efter att ha öppnat en. Alla andra säger att det inte är någon skillnad, de inläggen jag läst på sh.

växlarna ploppar ju i mycket lättare utan koppling än med, om man använder rätt teknik, känns smidigare, och betydligt mindre tryck på växelpedalen behövs. Jävla otyg att växla upp med koppling :p

dessutom för länge sen i tidernas begynnelse när jag växlade upp med koppling, hamna man ibland i "friläge" mellan växlar (kanske 1 på 100 gånger), tex mellan 3 och 4an, eller vilken växel som helst, kan ju omöjligt vara bra för lådan.

Växling utan koppling händer det aldrig

Undersökningar visar entydligt att det bara är killar under 25 år, med 100% lån på hojen och ett begynnande höstförsäkringsbedrägeri som växlar utan koppling.

inte för att jag tror det sliter någe värst, utan för att det är så löjligt.

Att använda kopplingen betyder ju bara att man gör en avlastning för ingreppsklackarna mellan ett drevpar att komma i ingrepp, vilket är precis samma sak som inträffar när man lättar på gasen eller dödar tändningen med killswitch eller shifter...

Så slitaget beror oxå på kvalisort av material, bearbetning och ytbehandling/härdning i drevens ingreppsklackar...
Och hur HÅRT man klämmer upp å ner å växelspaken, de är detta som bla kröker skiftgafflar vid "övervåld".

Och ingreppet är viss fördel att ha en "undercut" som gör att drevparen "dras" till att sitta i rätt läge å inte hoppa ur...

Så gör man rätt ska de fungera utmärkt att tuta utan koppling, men vid race så lär de slita extra...

Undersökningar visar entydligt att det bara är killar under 25 år, med 100% lån på hojen och ett begynnande höstförsäkringsbedrägeri som växlar utan koppling.

Den undersökningen måste vara minst ett år gammal för jag är 26 år nu... :tungan

Jag kan inte tänka mig att det skulle slita mer, sålänge man inte måste vålda i växeln men då gör man fel eller en dålig växellåda. Mina växlar slinker i så himla enkelt utan koppling och dessutom blir accelerationen mycket mindre ryckig. Jag har börjat bli lite av en "växla-utan-att-koppla-fetischist". Inte för att jag gör så hela tiden men varje gång jag gör det sitter jag där med ett stort leende på läpparna.

Den undersökningen måste vara minst ett år gammal för jag är 26 år nu... :tungan

Jag kan inte tänka mig att det skulle slita mer, sålänge man inte måste vålda i växeln men då gör man fel eller en dålig växellåda. Mina växlar slinker i så himla enkelt utan koppling och dessutom blir accelerationen mycket mindre ryckig. Jag har börjat bli lite av en "växla-utan-att-koppla-fetischist". Inte för att jag gör så hela tiden men varje gång jag gör det sitter jag där med ett stort leende på läpparna.

Håller med, jag är också 26 och har inte längre 100% finansiering, det har jag IOFS aldrig haft...
Min växlar så himla mjukt och fint, växlar hellst utan koppling, speciellt om jag skjutsar då det inte blir något ryck alls.
Två instruktörer på Mittsverigebanan i helgen provkörde min och bägge tyckte att den växlade mycket fint, den ena hade skavsår på stortån efter sin egen hoj så :D

Ja, som alla andra tror jag nog att din undersökning är ett år gammal, för även jag är 26 och växlar utan koppling. Och något lån på min gamla häck till hoj finns inte heller :rolleyes:

Ser verkligen inte vitsen med att koppla när man växlar upp, bara jobbigt att behöva greppa styret med bägge händerna när man puttrar omkring. De gånger man är ute och gasar tycker jag heller inte att det gör någon skillnad, visst klantar man sig med växlandet kanske det är bättre att ha kopplat. Så ni utan taktkänsla kan fortsätta använda den där kopplingsspaken :tuttar

Det här forumet är fullt av trådar och inlägg från folk med trasiga växel-drev/-lådor. Jag skulle nog gissa att majoriteten av dessa beror på att någon ägare gjort crossväxlingar.
Dreven och växelföraren går naturligtvis inte sönder direkt man gör en crossväxling, men efter några tusen crossväxlingar tror jag inte växellådan är lika fin som en där föraren alltid använder kopplingen.

Jag växlar själv så ibland med crosshojen men inte ens alltid med den. Och att göra det på gatan ser jag verkligen ingen poäng med. :va Jag kan förstå att vissa vill crossväxla vid wheelisar men själv använder jag kopplingen även när jag växlar på bakhjulet så inte ens vid wheelisar behövs crossväxlingar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025