Växla på bakslangen

HoOmer skrev:
2265064 Nä men 68hk och 71nm på slangen, jämnför det men din sukka på typ 220kg och 58nm...

jag är ju bara tvungen att svara på detta oxå, förlåt trådskaparen :4skrika

den väger nog bara 219 nu eftersom jag slitit bort kåporna.. & vrid det finns det nog inte ens i den där maskinen. men det är ju trots allt inte det tråden handlar om, utan hur man ska få upp en "gamal" xt600. jag har inte kört nån offroad / motard som är större än 250 & 2-takt, så vrid saknas det ju helt där. men jag måste få slå ett slag för att ta upp hojarna på 2an & har du en så pass stark hoj som slår runt på en ggn så får du väl ha det. men för att citera mig själv "en liten dutt på kopplingen & ett litet ryck så är det avklarat", inte toook varva släppa kopplingen med en ryck. går inte det så får du väl vara beredd med bakbromsen.. förstör inte tråden med fakta om min gamla blyåsna :gnissla
 
HoOmer skrev:
2265064 Nä men 68hk och 71nm på slangen, jämnför det men din sukka på typ 220kg och 58nm...

So what? Han sa "en liten dutt på kopplingen & ett litet ryck..." Vet man vad man pysslar med gör man det för att få kontroll direkt och inte fladdra iväg i nån halvtjaskig powerwheelie.
 
hehe bara jag som tycker jag har bättre kontroll genom att gasa upp den istället för att koppla o rycka. :tomten
 
Olof Eriksson skrev:
2264146 Träna på race-växla utan att ha framhjulet i luften. Tvärt släpp på gasen och i med nästa växel utan någon koppling. När det sitter bra kommer du kunna växla obehindrat vilken höjd du än har på framhjulet :)

Jag brukar ibland plocka upp den på en låg växel och sen slå i nästa växel "påväg upp". Stor frihet när man kan växla på bakhjulet, då kan man i lugn å ro träna på höjden :)

//Olle med 1 vurpa på bakhjulet totalt (14 år och fullgas i växlingen med 125a)


tackar för infon , ska ut o testa.

fråga , vid raceväxling , ska motorgången hinna gå ner till runt 2000 eller det är bara o sparka in dem vid 4000 ?

måste nämligen justrera om luftblandningen , tar en sekund eller två att varva ner till lågvarv vid gaspådrag
 
WebGringo skrev:
2269298 tackar för infon , ska ut o testa.

fråga , vid raceväxling , ska motorgången hinna gå ner till runt 2000 eller det är bara o sparka in dem vid 4000 ?

måste nämligen justrera om luftblandningen , tar en sekund eller två att varva ner till lågvarv vid gaspådrag
Den ska inte droppa nånting nästan, väldigt väldigt lite. Jag slår aldrig av till fullt avslag (om man inte e högt upp på bakhjulet då, men jag menar vanlig race-växling) utan bara duttar av nån eller några millimeter på gasen. Man vill ta vara på när motorn belastas mindre till att skicka i nästa växel, å det är just som den får mindre gas att jobba med!

En annan version av race-växling är att aldrig släppa gasen och bara dutta med kopplingen när man ska i med nästa växel. Sliter kanske lite hårt på grejjerna men tex 80cc kör jag så. Inte särskilt bra att göra på bakhjulet dock ;)
 
wheela

Det kan även vara lättare att köra & titta med nån som kan litta mer än en själv & få lite tips så man lär sej den vägen,,du får gärna hänga med oss o lattja en dag om du e sugen//good luck
 
TRX85r skrev:
2270133 Det kan även vara lättare att köra & titta med nån som kan litta mer än en själv & få lite tips så man lär sej den vägen,,du får gärna hänga med oss o lattja en dag om du e sugen//good luck

hänger mer än gärna med , hör av dig om tid o plats.

fått in 2 an ett par ggr , men då den går i utan o trilla ner så ligger jag så högt att jag tror mig slå över = slår av gasen =o/

jaja , mer träning är det enda som gäller
 
nya framsteg

kan tydligen klämma upp henne i en power på 1an
då borde det ju inte vara helt omöjligt att starta upp henne på 2an o växla vidare därifrån.

några tips på hur jag får fronten o lyfta í högre växel ?

testat med koppling , men får inget resultat på det =o/
 
WebGringo skrev:
2279636 nya framsteg

kan tydligen klämma upp henne i en power på 1an
då borde det ju inte vara helt omöjligt att starta upp henne på 2an o växla vidare därifrån.

några tips på hur jag får fronten o lyfta í högre växel ?

testat med koppling , men får inget resultat på det =o/

Gör om, gör rätt.

Ligg i jämn fart, på låga varv. Gasa botten och i mellanregistret "duttar du till" kopplingen samtidigt som du rycker bakåt. Då ska den resa sig så fint så. :)
 
WebGringo skrev:
2279636 nya framsteg

kan tydligen klämma upp henne i en power på 1an
då borde det ju inte vara helt omöjligt att starta upp henne på 2an o växla vidare därifrån.

några tips på hur jag får fronten o lyfta í högre växel ?

testat med koppling , men får inget resultat på det =o/


min gamla xt -89 kopplade jag upp på 2 an (lyckades några gånger utan koppling :) ) och med knät på sadlen gick den upp på 3an. så det är bara till att öva :tuttar
 
Back
Top