Växla på bakslangen

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har efter en massa övande lyckats hänga kvar vid styret hela 1an ut , men då det gäller att poppa i nästa dyker problem upp. Då jag släpper gasen för o lägga in nästa tappar jag framhjulet. Jaja , jag vet , dax o gå högre , men måste jag verkligen ligga på balansläget för att kunna peta i nästa växel ?

WebGringo skrev:
2260457 Har efter en massa övande lyckats hänga kvar vid styret hela 1an ut , men då det gäller att poppa i nästa dyker problem upp. Då jag släpper gasen för o lägga in nästa tappar jag framhjulet. Jaja , jag vet , dax o gå högre , men måste jag verkligen ligga på balansläget för att kunna peta i nästa växel ?

Okej jag är ingen kung på slangen men det går frammåt... själv inte hittat balansläget men det funkar o peta i en ny växel ändå... jag tar upp min på 2:an o ser till att få lagom höjd o petar i nästa precis efter jag har gasat till lite så får han bra med motorvarv för nästa växel... hmm knepigt o förklara med det funkar.. dock inte försökt med att gå ifrån 1:an till 2:an... då får man ju vara snabb som attan... om man inte då är en hejare på balansläget...

även en blind höna kan hitta ett korn ibland. bra motto.. :hihi

//mattias

jag håller med ovanstående, ta upp den på 2an ist :)
en liten dutt på kopplingen & ett litet ryck så är det avklarat..

så tr lätt de låter. är i samma sitts. tvåan tar ju slut grymt fort

jag brukar gasa till på 2an eller 3 an så framhjulet lufter.. o när det komit upp så släpper man av på gasen samtidigt som man petar i nästa växel.. behöver inte va vid balansläget... snarare bättre om det e längre ner (inte bakåt då alltså :näsblod ) sen gasar man till igen o fixar till höjden. går lugnare med högre växel..

Själv så brukar jag dra upp på gas på ettan & slänger i tvåan på vägen upp för att sen lägga i trean när man ligger i balansen. Går mycke lugnare på lågt varv.

WebGringo skrev:
2260457 Har efter en massa övande lyckats hänga kvar vid styret hela 1an ut , men då det gäller att poppa i nästa dyker problem upp. Då jag släpper gasen för o lägga in nästa tappar jag framhjulet. Jaja , jag vet , dax o gå högre , men måste jag verkligen ligga på balansläget för att kunna peta i nästa växel ?
Du har ju inget effektmonster direkt, så du får nog växla tidigare :)
Den hojen du har orkar mer på vrid än på topp.
Mitt tips är att växla tidigt :tummenupp

Själv tar jag upp min (crf) tidigt i 3:an men när jag håller ca 90-100km/h blir det dax för nästa växel men det har jag inte provat än.. kommer förhoppningsvis snart :tummenupp Är lite rädd för att slå över vid växelbyte så jag har lite samma problem som du men det är väl bara att göra slag i saken och försöka...... :yoparty

Geronimo79 skrev:
2262472 Själv tar jag upp min (crf) tidigt i 3:an men när jag håller ca 90-100km/h blir det dax för nästa växel men det har jag inte provat än.. kommer förhoppningsvis snart :tummenupp Är lite rädd för att slå över vid växelbyte så jag har lite samma problem som du men det är väl bara att göra slag i saken och försöka...... :yoparty

Växla innan du kommer upp i 100 (antar att växeln är slut där och du varvar utav bara fan) när du har lägre varv, mycket smidigare växlingar och därmed mindre risk för att slå över.

Eller också lägger du den bara högre så kan du åka på 3an hur länge du vill, ännu lite högre så kan man tom sänka farten lite medans man slangar... :tummenupp

Jag behöver verkligen inte vara i närheten av balanspunken när jag växlar.
Brukar slänga i 2an så fort jag känner den lättat lite på 1an.

Det är inte så att du drar så långt att hojjen börjar dippa innan du börjar växla?
Pröva o växla tidigare medans den är påväg uppåt fortfarande.

granath_ skrev:
2263741 hmmm.. går inte det för dig lilla gubben :pannkyss
jag klarade då det med båda 125cc. men jag vet inte, ktm kanske bara bygger mopeder ? :näsblod
vissa som kör rediga hojar kanske slår över om de dumpar kopplingen i kombination med ryck i styret på högre växel än 2an. ;)

philsson skrev:
2263752 vissa som kör rediga hojar kanske slår över om de dumpar kopplingen i kombination med ryck i styret på högre växel än 2an. ;)

jo, det kan vara så han menar oxå, men i detta fallet rörde det sig om en gamal xt600 :)

Träna på race-växla utan att ha framhjulet i luften. Tvärt släpp på gasen och i med nästa växel utan någon koppling. När det sitter bra kommer du kunna växla obehindrat vilken höjd du än har på framhjulet :)

Jag brukar ibland plocka upp den på en låg växel och sen slå i nästa växel "påväg upp". Stor frihet när man kan växla på bakhjulet, då kan man i lugn å ro träna på höjden :)

//Olle med 1 vurpa på bakhjulet totalt (14 år och fullgas i växlingen med 125a)

granath_ skrev:
2263830 jo, det kan vara så han menar oxå, men i detta fallet rörde det sig om en gamal xt600 :)

jo när du blir gammal nog att köra cyklar med lite effekt så märker du vad jag menar....

HoOmer skrev:
2264224 jo när du blir gammal nog att köra cyklar med lite effekt så märker du vad jag menar....

nu räcker det med OT gosse. men jag tvivlar på att du har 85 pållar i 660in ;)
eller du kanske har planat toppen mot garagegolvet :hihi

granath_ skrev:
2264522 nu räcker det med OT gosse. men jag tvivlar på att du har 85 pållar i 660in ;)
eller du kanske har planat toppen mot garagegolvet :hihi

Nä men 68hk och 71nm på slangen, jämnför det men din sukka på typ 220kg och 58nm...

Back