Växla på bakhjulet..?

el hefe

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
2019 Triumph street triple rs
Hej, jag håller på att öva bakhjul men jag har problem att växla när jag väl är uppe.
Tar upp den på 2:an och får hyfsad höjd tror jag men jag vill fortsätta växla till 3:an och 4:an där kommer problemet.
Har problem att koppla med bara ett finger, kopplingen går liksom inte in ordentligt på grund av att fingrarana tar i vilket resulterar i att växeln är svår att få i.
Lite rädd att släppa handtaget med för många fingrar. Jag vill kunna använda kopplingen på bakhjulet. Hur gör ni när ni växlar med kopplingen?, ett finger, två fingrar? Beskriv gärna.

Mvh Eric

Ett finger. Brukar bara dutta till kopplingen lite snabbt. Jag gör så att jag går upp till balanspunkten och då slinker nästa växel i helt smärtfritt om man jämför med att crossväxla när du har framhjulet 20 cm från marken :)
Se till att du har full kontroll med bakbromsen innan du går upp till/över balanspunkten bara!

Vuxit upp med 2 fingrar på kopplingen och kör alltid på det, fungerar lysande för mig iaf. :)

Kan du växla vid vanlig körning? Tro det eller ej men det går till på precis samma sätt på slangen. Lite drygt kanske, men så är det så ut och träna.

en annan fråga e det nån som kör med en 625 har drevat ner en kugg fram som kör på 4 växel bakhjul

en annan fråga e det nån som kör med en 625 har drevat ner en kugg fram som kör på 4 växel bakhjul

Kör alla växlar med min 625a -05a. drevat ner fram, tror det var 2 kugg!

Drevade nästan direkt jag köpt den, men provade polares 625, ett tag efter jag lärt mej växla på slangen, och då gick det då att köra på 4an med hans orginal :)

Jag kopplar med alla fingrar, tycker att det går riktigt bra om man bara vant sej med det!! Håller självklart fast runt handtaget när jag drar upp den. När jag jag växlar så nyper jag lite med handflatan runt handtaget och fram med fingrarna på kopplingen.. Testa dig fram, Detta är vad jag föredrar iaf, på min 525a så sitter det ett brett kopplingshandtag så jag klämmer fingrarna. Annars så kan man ju bygga eget. Se bara till att du gör dig en egen knopp på handtaget efter att man kortat det!!!

Kör aldrig på hjulet.....kan därför inte hjälpa dig *s*

SOm många säger är det först och främst en fråga om att komma upp till balanspunkten för att sen snabbt växla med en liten "dutt" på kopplingen. Är du för långt ned kommer framhjulet sakta men säkert åka ned i backen, för långt upp och du kommer förmodligen behöva "dutta" till med bakbromsen för att slippa ryggont. Dock så har jag inte riktigt lärt mig att hantera bakbromsen, tycker att motorn bromsar tillräckligt. Jag kanske inte har kommit tillräckligt högt än :)

ne låter inte som det hehe =)
Jag använder bara 2 fingrar också och som sagt ligger man tillräckligt högt så kommer växeln i hur lätt som helst jue, kanske lite skillnad från modeller också, men jag kopplar från 1-5 utan probbs! men så kör jag ju husa också. ni får gärna applådera nu tack ;)

Varför använder du bara ett finger när du ska växla?! Gör du det när du kör vanligt med?! Det e ju inte så att man trillar av hojen om man skulle släppa handen från styret när du kör på slangen. Du håller ju med en hand till sen plus att man sitter ju på hojjen med allt vad det innebär, dvs man sitter på sadeln och håller sig upprätt med ryggen och dess muskler. Du hänger väl inte med all vikt i armarna?! Ifall du gör det så bör du nog slappna av o försöka "sitta" mer på hojjen, sen kan du växla med hela handen om du skulle vilja för då har det egentligen ingen betydelse om du håller i styret eller ej. Så mina tips e klart att börja med att köra så du känner dig bekväm bakom styret o på sadeln även när du kör på slangen, sen så e det bara att växla precis som när du kör vanligt. Ingen skillnad...precis som -PLM- skriver. Sen när du kan det kan du ju släppa "kopplingshanden" och räcka Fuck U till snuten när du bränner förbi dom på bakhjulet :tummenupp

Du ska väl aldrig använda mer än ett finger då du väglar, flytta in handtaget så du får mer hävstångseffekt om det går trögt

Back