Växla på bakhjulet??

champnr1

champnr1
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
kawa z75n
Har precis fått min nya z750 och har inte fått in tekniken att köra på bakhjulet. På ettan kan man gasa upp den och köra några meter men när ni växlar, andvänder ni kopplingen då?
På min gamla ktm var det ju bara att slänga i växel efter växel utan koppling!
 
Varför skulle man inte använda den, det är enklare att få mjuka växlingar då, ryckigare utan.
 
champnr1 skrev:
2274625 måste man inte väldigt högt för att hinna koppla, bästa tekniken för det???

de e bara till att smälla i växlarna... jo du ska va låångt upp ifall du ska hinna koppla.. :rofl
 
Så himla högt behöver man inte vara för att växla med koppling.
Finns ingen anledning att växla på slangen utan koppling.
 
jo

börja på 2-an o koppla upp hojen annars så får du lite balans..
1-an kan vara lite ettrig på bakhjulet, ha ett gött bakåthäng när du KOPPLAR på bakhjul o sedan skickar i nästa växel.. :tuttar
 
Plocka upp på tvåan och skit i att växla, annars kommer du ligga i 200 på 3:an och göra lakrits när du lägger ner. Kör ögt på 2:an i stället och crusa i 100.
 
Teo skrev:
2274960 Plocka upp på tvåan och skit i att växla, annars kommer du ligga i 200 på 3:an och göra lakrits när du lägger ner. Kör ögt på 2:an i stället och crusa i 100.

Men om man har brådis då... kan ju va skönt att komma nånstans... :lol
 
Håller på att lära mig, så nån erfarenhet har jag inte. Men jag upplever det som skitläskigt att växla på slangen. :3freak Jag använder kopplingen, och när motorvarvet dumpas "in" i nästa växel får man ju ett litet effekttillskott som fan överraskar mig lika mycket varje gång. :4skrika Har varit nära att klota både en och två ggr. Kan bara tänka mig att det blir värre utan koppling?
 
herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)
 
Swedie skrev:
2275396 herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)


Säg en anledning till att inte använda kopplingen :huvet
 
Nu är jag verkligen nybörjare men förut klarade jag inte hålla kvar den något då jag kopplade men för några dagar sedan blev det utan koppling och då gick det bättre, small inte eller något.

Men ska försöka lära mig koppla upp den på 2an.....

marcus_136 skrev:
2276168 Säg en anledning till att inte använda kopplingen :huvet

Sliter på kopplingwiren :pannkyss
 
växla på bakan.

Swedie skrev:
2275396 herregud, nej använd inte kopplingen när du växlar på bakhjulet. Träna att växla utan koppling med två hjul i marken. Du gör det genom att gasa, slå av och växla samtidigt och sen på med gas igen. Detta för att inte tappa för mycket varv och få det ryckigt. Samma sak gäller på bakhjulet. Du ska snabbt växla med pytte gassläp för att lätta trycket i växellådan (växellådan håller ju fast växlarna när du har driv).

Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Var ute idag o gick igenom några växlar på bakhjulet :) (dock inte så långa bakhjulsåk)

sliter man inte mtk på växel lådan om man inte använder kopplingen????
 
Trashcan skrev:
2275390 Håller på att lära mig, så nån erfarenhet har jag inte. Men jag upplever det som skitläskigt att växla på slangen. :3freak Jag använder kopplingen, och när motorvarvet dumpas "in" i nästa växel får man ju ett litet effekttillskott som fan överraskar mig lika mycket varje gång. :4skrika Har varit nära att klota både en och två ggr. Kan bara tänka mig att det blir värre utan koppling?

Ja med koppling kan du ju styra hur mycket det ska rycka, smyg ut kopplingen så blir de bra.
 
Swedie skrev:
2275396
Växla inte när du är vid balanspunkten, utan på väg upp. Precis när det börjar dala av i acceleration pågrund av framhjulslyftet, då ska du slå i nästa växel.

Funkar inte riktigt så om man bara har 20 hästar... :gnissla Då trillar man ner igen. Eller så är det bara jag som gör fel.

Rigge skrev:
2276231 Ja med koppling kan du ju styra hur mycket det ska rycka, smyg ut kopplingen så blir de bra.

Jojo, det är klart. Fast då får man väl lägga sig ännu högre. Äh, jag vet inte. Övning ger färdighet. :mattias
 
Trashcan skrev:
2276253 Funkar inte riktigt så om man bara har 20 hästar... :gnissla Då trillar man ner igen. Eller så är det bara jag som gör fel.



Jojo, det är klart. Fast då får man väl lägga sig ännu högre. Äh, jag vet inte. Övning ger färdighet. :mattias

Njae... du ska ju inte klämma in till handtaget direkt, koppla går ju fort. Sen vet ju inte jag va du har för hoj, är de som du skrev ovanför att du har 20 häst så är de ju inte skitlätt kanske.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top