Växla med koppling?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Har länge funderat på det, växlar ni med kopplingen in dragen? vad rekomenderas med 2t/4t?

Axl45 skrev:
Har länge funderat på det, växlar ni med kopplingen in dragen? vad rekomenderas med 2t/4t?
Har ju inget med 2t och 4t att göra. :va Utan vad din låda är bygd för. De flästa motorcyklarna har rakskurna drev men de innebär inte att det är nyttigt att slå i växlarna. På crossarna så är de ju inte många som kopplar när de växlar upp men så omständigt är de ju inte på att koppla när man kör RGV. :confused:

frågan var dock om NI växlar med kopplingen indrage :rolleyes:, sen funderade jag bara om det var nån skillnad mellan 2t/4t, växellåda som växellåda, visste att cross gubbarna inte kopplar när dom växlar upp.

Ingen koppling när jag växlar upp, dippar bara av på gasen. Koppling när jag växlar ner.

Gustav O skrev:
Ingen koppling när jag växlar upp, dippar bara av på gasen. Koppling när jag växlar ner.

Vad är det som är bra med att inte hålla in kopplingen när man växlar då (upp) och varför gör du det när du växlar ner ? :confused:

lorkan skrev:
Vad är det som är bra med att inte hålla in kopplingen när man växlar då (upp) och varför gör du det när du växlar ner ? :confused:
För min del så är det för att inte bränna kopplingen, torrkoppling, men även att det går snabbare. Det är betydligt enklare att göra det utan fara för växellådan när man växlar upp jämfört med när man växlar ner. Dock håller jag inte kopplingen indragen helt till handtaget inför en kurva utan släpper ut den lagom så att man har lite motorbroms samt hela tiden känner varvtalet inför en kurva. Lite annat när jag kör gata dock.

Ska det accas så använder jag aldrig kopplingen, sparar ju mkt på det. På slangen eller vanlig körning blir det koppling om jag inte använder vänsterhanden till annat (infoga valfri gissning här)

Mikey skrev:
På Bladen kopplar jag alltid!
På crossen har jag Rekluse-automatkoppling :yoparty =kopplar ALDRIG och det kommer jag ALDRIG att köra utan igen :tummenupp

Haha du jör alltså TIP-TRONIC :) Halvautomat :banana Hardcore :rofl

Kopplar sällan vid uppväxling, dippar gasen lite..
Ner=koppling
När jag kör landsväg så e det växlande
Lugn körning=kopplar
Annars gas dipp :)

Gör som många andra, jag brukar släppa lite på gasen och trycka i nästa växel. Har tröttnat lite på att det är knivigt med timingen så jag köpte en quickshifter till i sommar, får se hur den funkar.

Neråt använder jag kopplingen och slipperclutchen som en bakbroms..........snart så ställer jag ut bakhjulet likt en motard.. :tummenupp

J

Hmm, så enligt vissa här sliter det mer på växellådan om man kopplar.

Nåja, funkar det på vilken hoj som? (läs R1 =)) Känns lite vemodigt att bara slå i den utan koppling, men jaja, kanske är bättre då. :va

heke skrev:
Hmm, så enligt vissa här sliter det mer på växellådan om man kopplar.

Ja visst sliter det mer om man kopplar. Om man istället kopplar ur vid växling, så blir det mindre belastning på klackarna och kanske även annat i lådan, överföring etc.

#Olsson# skrev:
Ja visst sliter det mer om man kopplar. Om man istället kopplar ur vid växling, så blir det mindre belastning på klackarna och kanske även annat i lådan, överföring etc.

Jag kopplar AV när jag kör......... :va

ska jag koppla eller inte dårå med rgv:n när jag kör tycker ni? :va man blir lite confused här asså

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...