Växla fungerar utan koppling

x-b

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki gsx600f katana
Tjenix!

Har märkt att jag kan växla både neråt och uppåt utan att trycka in kopplingen....
är lite orolig för att jag kommer få problem med hojjen..

Är det något fel med koppling? växellåda? vad gör man i så fall för att åtgärda problemet?
 
Nu är väl inte bilars och MC's växellådor samma riktigt, men det går utmärkt att lära sig att växla utan att koppla i en bil - så varför inte på MC?

Kan du växla utan koppling även vid hård belastning? På bilen min var man tvungen att veta varvtalen på varje växel vid den givna hastigheten och själv "matcha" motorns och drivaxelns varvtal, vilket gjorde den här typen av växling omöjlig när man ville köra fort.

Det är väl bara att trycka in kopplingen i fortsättningen? :)
 
Inom racingen så använder vi aldrig kopplingen när vi växlar upp, vi knycker bara till med gasen lite, ett kort avslag, bråkdelar av en sekund, så släpper belastningen på dreven och nästa växel glider i. Det finns elektronik som bryter tändningen x millisekunder också, så kallade quickshifters.

Ner bör man dock som sagt alltid använda kopplingen.
 
Växla utan koppling är inga problem om varvtalet är rätt och momentet är noll.

Den principen används på många automatiserade manuella växellådor på t.ex. lastbilar. Kopplingen behålls stängd under hela växlingen.

Dock slits sync. ringar och doggar och momenten är skiljt från noll. Dessutom kan man få till snabbare växlingar pga att man inte måste ha noll i varvtalsskillnad när man för in nästa växel.
 
Dock slits sync. ringar och doggar och momenten är skiljt från noll. Dessutom kan man få till snabbare växlingar pga att man inte måste ha noll i varvtalsskillnad när man för in nästa växel.

Sync ringar? i en hojlåda?, och dog gears slits om man "fjantväxlar" med koppling, långsamt och försiktigt så de kan gnaga mot varann, gärna inte kugga i helt heller när man gasar vidare sen.

Sparka i nästa växel och gasa så håller det längre :tummenupp
 
Haha nej okay det är sällan syncringar i mc lådor såklart. Kul tråd ;) Orolig för att man kan använda den fel ;)

Ut o gasa och sluta oroa sig!!
 
allright... tackar för svaren! lite klokare är man :gnissla


annan fråga när man ändå har er på "tråden" =)

Ibland går det bra och växla när man har kopplingen fullt intryckt men ibland måste jag släppa lite på kopplingen för att växeln ska i.... är det någon slitage som har skett eller är det vanligt på MC?
 
Ibland går det bra och växla när man har kopplingen fullt intryckt men ibland måste jag släppa lite på kopplingen för att växeln ska i.... är det någon slitage som har skett eller är det vanligt på MC?

Det är väl endast när du står still på växel 1,2 o friläge och motorn är kall? så är det och har varit på alla hojar jag provat. Den tekniska förklaringen får någon annan stå för :)
 
Om man har stannat och inte hunnit växla ned under tiden utan står still med 6an i så går det sällan att växla sig igenom alla växlarna ned till ettan eller fri utan att släppa ut lite på kopplingen på några ställen, man känner då hur det kluckar till lite.
Detta är helt i sin ordning.
 
Snabba svar.... då är allt i sin ordning....
då är det bara ut och köra..

tack allesammans!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top