Växla från 1-2an

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Hej!
Jag har en Honda CBF1000 från 08!
Jag undrar över att om jag drar på eller bara köra upp den till kanske 40-50km/t i 1an och sen växlar till 2an då ger det ett sånt ryck i den och det närmast smäller till, händer även vid andra hastigheter?
Det finns ju ett mellan glapp mellan 1an och 2an såklart, men jag tycker ändå att det borde finnas gränser!! Det brukar för det mesta att hjälpa om jag drar in kopplingen och håller den där tills den har kommit ner i tomgång då går det hur mjukt och bra som helst! Någon som har några tips eller åsikter?

Den är dessutom lite trög ibland på dom lägre växlarna när den är kall!

Du ska alltid försöka ha ett motorvarv som ligger så nära det den nya växeln använder vid den hastigheten.
Sen är ju din hoj kanske inte direkt superinkörd heller?

Jaha okey!
Den har gått 300mil nu så då borde den vara inkörd!

Tips:
Byt till Motorex 10/60
Var inte för försiktig när du petar i en växel, tryck till bestämt o snabbt.
Ha lite tryck på växelpinnen innan du kopplar.
Var noga med att ha kedjan sträckt enligt boken, ett bra knep är att kedjan precis ska gå att trycka upp mot svingen.
Se till att drivpaketet spårar, det påverkar mer än man kan tro.

Vad är trögt? Motorn eller växellådan...?

Smäller det till när du lägger i ettan vid stillastående också? Isf borde du nog spänna kopplingen.

Eller inte, att det smäller till när man lägger i ettan är rätt normalt för en växellåda på en mc. Jag skulle kollat kedjespänningen som någon annan sa.
/fredde

Hojen är ju nästan ny så du borde kanske kolla så att kopplingen är schyst inställd...

Hydraulisk-koppling, inte mycket att ställa in så vida den inte tappar trycket men det brukar man märka när man står still i så fall.

Jodå, är det luft i Hydraulsystemet så frikopplar den dåligt.
Du har inte bränt kopplingen genom att övat Dragracingstarter? Fel motorolja kan också göra att den inte frikopplar bra.

Mats

Tips:
Byt till Motorex 10/60
Var inte för försiktig när du petar i en växel, tryck till bestämt o snabbt.
Ha lite tryck på växelpinnen innan du kopplar.
Var noga med att ha kedjan sträckt enligt boken, ett bra knep är att kedjan precis ska gå att trycka upp mot svingen.
Se till att drivpaketet spårar, det påverkar mer än man kan tro.

Ok jag får kolla upp det där!
Det jag menade med att den va trög e att när jag växlar då är den trögt att få i växlarna!
Nej jag har inte övat på dragracing startar, brukar ta det rätt lugnt, sen har jag inte heller kopplat upp den och körd på bakhjulet och så!

Tjena!
Det kan bli lite bättre när den gått några mil till, Det är ganska normalt att det går trögt i växellådan när den är kall. Sen är det ju en Honda! Alla Hondor jag har kört eller sett andra köra smäller en del i lådan, behöver inte vara nått som är fel för det! Nu kommer säkert många att påstå att deras minsan inte låter det minsta lilla vid växling men detta fenomen kan uppfattas väldigt olika. Med rätt teknik kan du nog få bort ljudet nästan helt, pröva dig fram.
mvh

Jag fortsätter på topicen, gäller dock lite ett annat tillfälle. Kör en GSR 600, växlar aldrig utan att koppla, men även med koppling så missar jag ofta 1->2 vid fullpådrag, så att växlingen blir på fritt. Resten av växlingarna har jag aldrig missat, ifall jag fortsätter varva ut och växla.

Är detta fast i föraren eller kan det ligga nåt annat bakom det hela?

Jodå, är det luft i Hydraulsystemet så frikopplar den dåligt.
Du har inte bränt kopplingen genom att övat Dragracingstarter? Fel motorolja kan också göra att den inte frikopplar bra.

Mats
Fast å andra sidan, har man en "klibbig" olja som får lamellerna att klibba ihop med stålskivorna så löser man ju problemet genom att göra en dragracingstart, om hojen har stått länge. Men så fort kopplingen har släppt å oljan har blivit varm så brukar ju det problemet vara borta.

Jag fortsätter på topicen, gäller dock lite ett annat tillfälle. Kör en GSR 600, växlar aldrig utan att koppla, men även med koppling så missar jag ofta 1->2 vid fullpådrag, så att växlingen blir på fritt. Resten av växlingarna har jag aldrig missat, ifall jag fortsätter varva ut och växla.

Japp, med 99% säkerhet sbs, var bestämd när du växlar så hoppar växlarna i rätt fint av sig själv. Om du inte försöker lägga i ettan i 100 med motorn på tomgång vill säga, eller håller 40 å försöker få i tvåan med motorn mot varvstoppet.

Last edited:

Fullpådrag är nog nyckelordet.

Som rekommenderat så bör man hålla rätt varvtal för smidigare växling.

När ettan ska i från stillastående så kan man hjälpa till lite genom att röra hojen lite fram/bakåt samtidigt.

Jepp - Hondor klonkar rätt.

kolla så du inte ligger och tjuvpetar på växelpetaren, den kanske är något för långt ner? höj den 5-10mm och den växlar kanske som den ska. de hände för mig i våras..

Ny hoj!

Hade jag varit du hade jag gått till återförsäljaren och bett de titta på problemet. Nya hojar kan väl ochså ibland behöva någon mindre justering.
MC är kul, MVH/Toyman

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back