Växeltrumma

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Vet inte om den heter så, men enligt bok hette den gearshift drum så. Iaf den växelförarna går i. Min fråga är hur man får loss den? Bifogar 2 filer på hur det ser ut. En mutter på ena sidan och inget att hålla emot med. Min tanke är att man skall ha ett specialverktyg på den sidan med mutter som man håller emot med samtidigt som man skruvar. Är speciella jack där i men vad tror ni? Eller snarare vad vet ni.

Hjälp uppskattas.

imgp3041.jpg

imgp3042.jpg

Jag tror du skulle ha demonterat den innan du delade blockhalvorna... så håller växellådan imot när du har 1ans växel i, och 6ans växel när du spänner

mutterdragare?

Ljunghusen skrev:
2524086 Jag tror du skulle ha demonterat den innan du delade blockhalvorna... så håller växellådan imot när du har 1ans växel i, och 6ans växel när du spänner

mutterdragare?
Vi testade det med, men vågade inte dra allt för hårt. Någon mer som säger samma sak. Vill ju inte gärna dra sönder något. Den måste nämligen bort och anledningen ser ni på andra bilden upp till vänster. Den tappen som är dela på mitten skall svetsas.

UrbanTiger skrev:
2524141 Ser skadan på "fästet". Men varför ta bort trumman ?
Ta ur lagren och skydda trumman med något tåligt bara.
Enligt svetsaren så måste allt innehåll tas ur när man svetsar alu. Eftersom han jobbat med det sedan han var 18 och är nu närmare 50 så vill jag lita på hans erfarenhet:näsblod

Nej trasa och poygripfungerade inte heller. Testade det med. Har provat lite andra möjliheter att låsa fast något runt själva trumman som med polygrip med, utan lyckat resultat.

Lundgren skrev:
2524168 Enligt svetsaren så måste allt innehåll tas ur när man svetsar alu. Eftersom han jobbat med det sedan han var 18 och är nu närmare 50 så vill jag lita på hans erfarenhet:näsblod

Nej trasa och poygripfungerade inte heller. Testade det med. Har provat lite andra möjliheter att låsa fast något runt själva trumman som med polygrip med, utan lyckat resultat.

Hmmm, den är locktitad.. men det ska ju säga beeeruutt så är den loss med mutterdragare

Snacka med några andra svetsare vad dom säger, och be gärna den där snubben om förklaringen :)

Vad säger verkstadshandboken?

Svetsarn kanske helt enkelt är rädd att paja något med värmen. Den räcker säkert för att avhärda stål t.ex.

Du ser ut att ha fästnaglar som håller emot lagret på insidan, skruva loss dessa. Då borde du kunna knacka ut hela lagret som trumman sitter i med hammare från andra sidan.

Bearing skrev:
2524196 Svetsarn kanske helt enkelt är rädd att paja något med värmen. Den räcker säkert för att avhärda stål t.ex.
Exakt.

Verktstadshandboken säger inget mer än att den skall skruvas av vid avmontering :huvet

zilog skrev:
2524215 Du ser ut att ha fästnaglar som håller emot lagret på insidan, skruva loss dessa. Då borde du kunna knacka ut hela lagret som trumman sitter i med hammare från andra sidan.
Utveckla. Fästnaglar?

Last edited:
Har själv svetsat en del alu och jag hade då bara täckt över allt och brakat loss :)
Har du visat honom den?

Lundgren skrev:
2524505 Utveckla. Fästnaglar?

Fästnaglar är de små plåtbitar som medelst skruvar fixerar lagret i axiell led på din bild. De måste bort för att kunna plundra blockhalvan på lager.

Men jag håller med övriga inläggare, får svetsaren se din blockhalva kan han nog tänka sig att göra svetsjobbet med kulissrullen kvar om han/hon är duktig.

Att detaljen ska vara plundrad på allt roterande är mest en standardrekommendation som svetsarna eftersträvar för att minska risken för följdproblem. Tex (förutom ovan nämda värmeproblem) att en okunnig kund underlåtit att tvätta detaljen efteråt och sedan hävdar att lagrena blivit förstörda av slipspån när svetsaren förberedde fogen etc. Det är mindre risk för svetsaren samt bekvämare att arbeta utan lager bara.

Tycker jag.

Mvh
J

Tack för alla svar. Får åka upp och visa honom det så får vi se vad han säger.

All hjälp har uppskattats mycket :Bugar

Jag anlitar en svetsare i Enköping för mina projekt!
Senast svetsade han nytt fäste och sarg i blocket för kåpan över drevet som slagits sönder av en avkörd kedja!

Motorn satt i hojen med endast drevet demonterat.
Alltså alla lager olja och packboxar satt kvar.
Detta blev kanon och allt höll och fungerar.

Jag tror nog att din svetshjälp är lite bekväm och gett dig mer jobb än du behöver.

På han igen! :D

Kamikaze kid skrev:
2526258 Jag anlitar en svetsare i Enköping för mina projekt!
Senast svetsade han nytt fäste och sarg i blocket för kåpan över drevet som slagits sönder av en avkörd kedja!

Motorn satt i hojen med endast drevet demonterat.
Alltså alla lager olja och packboxar satt kvar.
Detta blev kanon och allt höll och fungerar.

Jag tror nog att din svetshjälp är lite bekväm och gett dig mer jobb än du behöver.

På han igen! :D
Verkar ju inte bättre :näsblod Han har svetsat mc förut, det var därför jag trodde att man måste göra det.. Men skall åka upp och visa honom det.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...