Växeln hoppar ur när man åker på bakhjulet? (KTM 640)

HoooL

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
Gsx
Hej!

Är då en KTM 640 LC4 -01

Märkte idag när jag var ute och gled i sommarvädret att växeln går i friläge när man slangar för att sedan hoppa i igen när man landar framhjulet, trodde det bara var en skitsak men nu blir det nästan varje gång man ska åka bakhjul. Testade även att gasa sen släppa osv i snabbt tempo och vart samma sak då, precis som någonting är så slitet så det inte riktigt greppar vid snabba gaspådrag.

Kopplingen är det ju inget fel på vad jag fattat utan är ju någonting med växlarna som inte riktigt vill.
Var tror ni det kan vara? Oljan byttes för knappt 20mil sen till Castrol som KTM rekommenderar.

skiftgaffel eller gafflar som gett sig. Har du tur så har inga ingrepp från drev slitits ännu.

ett par gafflar och ett drevpar får du utgå ifrån. Ingen aning till din hoj men en sportis får man räkna med 5k i hårdvara vart fall.

LC4 är i botten en Husabergmotor. Med näst intill skottsäker växellåda. Men inget varar för evigt, och det är upp till användaren som bestämmer medvetet eller omedvetet hur länge det kommer att hålla.

Det första som ger sig på den växellådan är låsringar och shims som håller dreven på rätt ställe. När dom har gett sig så är nästa steg att doggarna (ingreppen) börjar vandra. Och det är det fenomenet som du beskriver. Att det tuggar i växellådan eller att "friläge" är i. Doggarna slits ner fort och du får även då byta drev för den aktuella växeln. I sällsynta fall så kröker sig kanske shiftgafflarna.

Av alla dom motorer jag har renoverat så har jag inte sett någon shiftgaffel som e krokig, men bara för det så betyder det inte att även dom kan ge sig. Krökta blir dom om man stampar i växlar, eller har foten på växeln när man hoppar. Resultatet av krokig shiftgaffel är iaf att doggarna vandrar.

Oavsett vilket så kolla upp vad det kan vara innan du kör mer.
(Det är inte sekundärtransmissionen som e slut, för det har du kollat förutsätter jag??) :)

Last edited:
Om det bara sker vid bakhjulsåkning och aldrig vid acceleration så tror jag snarare att det är lite skit bakom styret. ;-) Du petar antagligen till växelpedalen när du glider bak med rumpan.

Jag har en 690 SMC -10 som "tuggar" vid maximalt gaspådrag på sexan, men inga växlar hoppar ur eller så. Är det dags att renovera lådan redan? : /
Hojen har gått hyffsat mjukt och fint ca 1300 mil.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT