Växeln hoppar ur, men växellådan verkar hel..

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hejsan, har en kawasaki zxr750 -89a som jag har problem med att växeln hoppar ur vid högre varv. Efter att precis ha köpt den har jag testat varva upp den tre gånger på andra växeln och då hoppar den vid 10-12.000 varv.

Jag har inte testat varva ur de andra växlarna efterklok som man är, men jag har plockat ner motorn och tagit ur växellådan, visade den för en gubbe på ava mc som inte kunde se något fel på den.

Min undran är vad det kan bero på, hör det till att när växlarna slås ur att kopplingen inte går att använda? Min koppling fungerar inte när den hoppat och jag måste glida ner i hastighet för att den ska fungera igen, man kan trycka ner den i botten men finns liksom inget motstånd i den, helt lös. Kan det vara något knas med kopplingen?

//MVH Niklas

Var gubben på AVA verkligen MC-mekaniker?
Det är ingreppen som blir avrundade och när du sedan kommer upp i varvtal och momentet ökar pressas dreven isär och det känns som att växeln hoppat ur men när du släpper gasen så är samma växel fortfarande i.
Du bör helst även byta växelföraren(gaffeln) till den växeln.

Och naturligtvis bägge dreven.

Last edited:
ring dena kille tobbe 08287939 han är kawasaki mäck och fins i barkarby
och kan sin sak:tummenupp

Ok, tackar, va heter företaget? Söka på internet och åka dit isf. EDIT: Hittade på eniro, tänk va bra de e me internet ;)

Var gubben på AVA verkligen MC-mekaniker?
Det är ingreppen som blir avrundade och när du sedan kommer upp i varvtal och momentet ökar pressas dreven isär och det känns som att växeln hoppat ur men när du släpper gasen så är samma växel fortfarande i.
Du bör helst även byta växelföraren(gaffeln) till den växeln.

Och naturligtvis bägge dreven.

Jag bad iaf om att få prata me en mekaniker =)

men att kopplingen blir helt oanvändbar? Ska det bli så? Den saknar motstånd och går inte att då använda för att lägga i/ur ngn växel utan man måste typ stanna för att göra det. kan inte vara fel på växelådan?

Last edited:
men att kopplingen blir helt oanvändbar? Ska det bli så? Den saknar motstånd och går inte att då använda för att lägga i/ur ngn växel utan man måste typ stanna för att göra det. kan inte vara fel på växelådan?

Missade det... Ja, det kan ju vara så att din låda är hel men kopplingen trasig. Vet dock inte vad som ska göra att den beter sig så.

*/ ?>
Back