Om man inte är bestämd vid en växling så kan mc-lådor (i synnerhet när de när nya och inte riktigt inslitna/inkörda) hamna i ett mellanläge. Växelpeten kan bli stum eller lealös och man gör då bäst i att stoppa och reda ut det med avslagen motor medan man rullar hojen lite fram och tbx. Oftast beror det på att skiftgafflarna ännu inte är helt inslitna på kulissrullen. Eller att man har mycket inkörningsspån i oljan i lådan.
Om det däremot var så att hojen spottade ur växeln när du drog på, trots att du lagt i växeln bestämt och utan att du var och tallade på växelpeten med foten när den spottade ur växeln. Ja då kan du se ett av mina många svar på det fenomenet i andra trådar här i teknikforumet. Det var bara ngt dygn sedan jag svarade på den frågan sist här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228344
Har den bara spottat ur växeln en gång så kan det inte uteslutas att det var handhavandefel, se om du kan provocera fram fenomenet igen trots korrekt iläggning av växeln och med foten klar från växelpeten vid pådrag. Ofta kan man ha små omedvetna hyss för sig när man är pressad, det är därför personer som aldrig brukar missa växlar, missar flera ggr samma dag när de ska prova hojen på strippen inför publik tex.
Om du tex omedvetet haft foten liggandes lätt mot växelpeten när du kört in i varvstoppet, ja då åker endera växeln ur eller så får du i en annan växel helt eller halvdant, detta sker så fort att många inte fattar att varvstoppet trippade motorn under några tusendelar, de märker bara krunschet i lådan.