växellådstjut TDM850

mander

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2004
Ort
älvkarhed
Hoj
tdm850
Har en TDM 93a ca 6600 mil och har fått ett tjutande ljud från lådan vid belastning . Har någon erfarenhet från liknande problem?
 
Har du kollat oljenivån och att inte kedja och drev är slut/torrt?
 
Ja, drev och kedjan nyligen bytt och regelbundet smorda + att bakhjuls lagren också bytt. olje nivån ok. Släpper man gasen eller kopplar ur försvinner tjutet,funderar på byte av lager i lådan.
 
mander skrev:
Ja, drev och kedjan nyligen bytt och regelbundet smorda + att bakhjuls lagren också bytt. olje nivån ok. Släpper man gasen eller kopplar ur försvinner tjutet,funderar på byte av lager i lådan.

Följer ljudet varvtalet, hastigheten eller är det ett konstant (o)ljud?
 
Vinande ljud brukar kunna vara lagerljud, framförallt om det följer hastigheten som Vastrix skriver om, men det är så svårt att avgöra när man inte har hört ljudet live.
Låt nån kompetent lyssna på ljudet och avgöra. Gärna nån som är opartisk (dvs ej verkstaden).
 
Ja ljudet ändras med hastigheten. Frågan är om man ska riva nu eller efter sommaren.
 
Last edited:
Vid fullgas och inte helt utsläppt koppling skriker (riktigt skriker) lådan hos TRX/TDM. Orginal från fabrik. Det är inte det?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top