Växellådsras

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare, körde lite 402 häromdagen och då hände det som inte får hända=/ Lådan börja bråka, ger man mer än halv gas på 2ans växel så rappar den över, så hur löser man nu detta på lättaste sätt, finns det bättre drev o hänga i så lådan håller och vad kostar sådana/org?

Vore nice om det fanns dragracing drev te lådan?:)

//Rickard
 
Kan tänka mig att "dragracingdrev" är dyra! Om det ens finns i orginal storlek. Det folk brukar göra är att montera std drev som "cuttas" innan montering. Finns nog andra på detta forum som kan ge dig lite mer kött på benen då jag själv inte utfört detta ingrepp. Kolla gärna in www.gixxer.se och posta där (Om det gäller din GSXR1100).

Mvh Mekken
 
T.ex. Motospeed kan cutta drev. Att cutta (om möjligt) drevpar går väl på ca 1000 till 1500. Samtidigt är det idé att kika över växeltrumma, växelgafflar och alla andra drevpar.
 
:hihi Det är bara och ringa motospeed om "cutningen" så får du dagsfärska siffror.
Men jag håller med "brinken" där ang växelgafflarna då dom är rätt klena och inte tål hur mycket kul som helst utan att böja sig och då kan du få både beståede skador på drev och gafflar. Dessutom när du ändå har allt isär är det också läge för att kika på slitytan på dreven då dom gärna släpper små bitar och "porer" uppstår. dessa växer sig snart stora och bör bytas i ett tidigt skede, om man nu inte är stormförtjust i att meka ur motorer vill säga Jag brukar göra så att jag tar ut lådan och skickar den till Roger på motorspeed när jag tycker det ser tveksamt ut.Dessvärre kan dom ha en del att göra nu :gnissla
 
Last edited:
Tjennare gott folk! så 3000kr för ett drevpar o sedan ca 1500kr för cutting?:)

Finns det någon sprängskiss att få tag på på en 1100r -89 motor?

Mvh//Rickard
 
Jag har aldrig "cuttat" nya orginaldrev. Dem har en "cuttning" på ca 3-4 grader om jag inte minns fel, dvs om du beställer drev till en '91a som passar i din låda oxo. Du måste byta dem parvis, dvs 2ans och 5ans drev på utgående axel. Montera en quickshifter som bryter tändningen när du växlar utan koppling så spar du duktigt på dreven.
 
Jag har aldrig "cuttat" nya orginaldrev. Dem har en "cuttning" på ca 3-4 grader om jag inte minns fel, dvs om du beställer drev till en '91a som passar i din låda oxo. Du måste byta dem parvis, dvs 2ans och 5ans drev på utgående axel. Montera en quickshifter som bryter tändningen när du växlar utan koppling så spar du duktigt på dreven.

Stryper inte nya quickshifters bränslet eller har jag fått fel för mig :confused:
 
Wibbe! ge mig mer info om det där:D lät väldigt intressant! 91ans drev är alltså bättre? vart får man tag på en sådan quickshifter?

//WT
 
Wibbe! ge mig mer info om det där:D lät väldigt intressant! 91ans drev är alltså bättre? vart får man tag på en sådan quickshifter?

//WT

Det är bara att beställa suzukis orginaldrev till en '91a eller '92a. De har "cuttade" drev orginal på båda axlarna.

Cordona är ett märke på en sån shifter. Verkar som http://www.solleracing.se/ är en av dom svenska återförsäljarna.
 
Och 91'ans och 92'ans drev passar rakt på en motor från en 89' ? det är inte så att man behöver byta alla drev lr något sådant på båda axlarna för att dreven ska passa i en 89'as motor?

Mvh//Rickard
 
Och 91'ans och 92'ans drev passar rakt på en motor från en 89' ? det är inte så att man behöver byta alla drev lr något sådant på båda axlarna för att dreven ska passa i en 89'as motor?

Mvh//Rickard

jupp, passar i motorer från '86 tom '92. Byt gaffeln och eventuellt axeln som gaffeln hänger i oxo.
 
Nice:) tack för hjälpen! Blir till o plocka ner skönheten och jobba lite i vinter o få till en fin draghoj te nästa sommar då:)

Hur svårt är det att splitta lådan,renovera och montera ihop den igen o få det o funka?
Är ganska mekkunnig men har aldrig haft isär en gammelgixxer innan, något spec man bör tänka på?

Mvh//Rickard
 
Nice:) tack för hjälpen! Blir till o plocka ner skönheten och jobba lite i vinter o få till en fin draghoj te nästa sommar då:)

Hur svårt är det att splitta lådan,renovera och montera ihop den igen o få det o funka?
Är ganska mekkunnig men har aldrig haft isär en gammelgixxer innan, något spec man bör tänka på?

Mvh//Rickard

ett ganska bra tips är att ta kort på allt du plockar bort. så du ser på ett ungefär hur de ska sitta sedan om du har glömt bort:tummenupp
 
....typ en verkstadshandbok kan ju aldrig vara fel om man nu tänker sig dragracing, eller hur:D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top